Skip to main content

Beste gebruikers en medewerkers van KPN,

Vanaf vorige week donderdag zijn de verbindingen van en naar een groot aantal hostingproviders plus ISPs slecht toegankelijk voor klanten van KPN, wanneer er nog van IPv4 gebruik wordt gemaakt. IPv6 gaat goed.
VoIP over die verbindingen is nu vrijwel onbruikbaar via IPv4.
Het lijkt fout te gaan bij de verbinding van Eurorings richting TATA, ter hoogte van 134.222.249.250.

Hier de smokeping vanaf mijn thuislijn (KPN glasvezel 500/500) naar een VPS bij Tilaa (vps.hansvaneijsden.nl):

Hier pings vanaf een VPS bij Tilaa naar andere hosts:

Waarbij zwolle.hansvaneijsden.nl aan KPN glas hangt, heino.hansvaneijsden.nl aan Telfort glas hangt (ook KPN dus), en office.biokal.com aan Ziggo hangt (geen problemen).

Na de landelijke piekuren zakt de ping, en verdwijnt de packet loss:

Ik heb deze problemen gechecked bij 27 andere mensen die KPN gebruiken, plus bij diverse andere looking glasses online. Ook https://www.tatacommunications.com heeft directe impact: pings boven de 100 ms die normaal tussen de 2 en 5 lagen.

Mijn mtr van KPN naar Tilaa:

Wat heb ik inmiddels gedaan en onderzocht om dit aan te kaarten:

- De KPN-webcare kon mij niet verder helpen en verwees me door naar KPN International.
- In de WHOIS staat peering-office@kpn.com als mailadres voor problemen.
- Eurorings is nu van GTT i.p.v. KPN, schijnt. Met inoc@gtt.net als contactadres.
- Alvorens te mailen, eerst om raad gevraagd op Tweakers forum. Zodoende ben ik op hun advies hier.

Wat zijn logische vervolgstappen? En zijn die aan mij om te doen, of volstaat het om het hier bij deze te melden?

Dank jullie wel voor de energie en tijd alvast.

Hallo @Hans van Eijsden het is toch waardeloos dat KPN je van kastje naar muur stuurt? KPN is een provider en hoort de transit en direct-peering op orde te hebben. Ik heb er zelf ook last van en mijn overstap van de grote roze concurrent is eigenlijk alleen maar achteruitgang i.p.v. vooruitgang! Ik heb er een hard hoofd in of ze bij KPN hier serieus iets mee gaan doen. Dat blijkt bij de grote concurrent toch beter geregeld te zijn (wel geduld hebben, maar ze pakken het wel op).


Goed nieuws. Zoals het er nu naar uit ziet, zijn de problemen opgelost. Ik heb geen verhoogde latency meer, en ook geen packet loss meer.
De routering loopt nu anders:

Waarbij 134.222.249.250 volledig uit de trace is verdwenen en *.ipv4.gtt.net ervoor terug is gekomen.
KPN/GTT of wie dan ook, dank jullie wel.

@soundwork ook bedankt voor je reactie, ik hoop dat je harde hoofd nu iets zachter is geworden. 😄 


Reageer