Skip to main content

Op zoek naar een nieuwe internet provider bij KPN uitgekomen, de keuzes zijn hier niet heel groot. Glasvezel ligt in de grond maar wordt nog niet aangesloten door T-mobile.

De de KPN site het 100/10 Mbit abonnement met 54Mbit down en 9Mbit up als verwachte snelheid, niet super maar daar kan ik mee leven. Na installatie van de monteur is er een zeer bedroevende 23-27 Mbit down en 2-3 Mbit up. Niet leuk als telewerker, ik zit nu vaker op 5G te werken dan via mijn DSL verbinding.

Waarom is dit verschil zo verschrikkelijk groot? Ik heb hier eigenlijk helemaal niks aan. Maar belangrijker, wat kan ik er aan doen? Ik zit nog zo’n 363 dagen aan dit abonnement vast.

 


Werkt u via WiFi of op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

T-Mobile is nog bezig met de aanleg van glasvezel? 


Ik werk via Wifi maar de meting is direct op de router dezelfde, die is wel bekabeld aangesloten.

De monteur had overigens dezelfde waarneming.

Het is helaas onduidelijk wanneer T-mobile daadwerkelijk gaat aanleggen, in December was de verwachting December-Januari, momenteel is de verwachting Juli-Augustus (Schuift elke maand automatisch op).


Welk type modem heb je?


Het is altijd verstandig om bekabeld te werken bij zo'n lage snelheid. Met WiFi heb je altijd nog iets verlies aan snelheid. En dat kun je bij zo'n lage snelheid absoluut niet gebruiken.

Is er geen pairbonding beschikbaar? Lijkt me dat die monteur daar wel naar gekeken heeft, maar toch... 

Het is helaas onduidelijk wanneer T-mobile daadwerkelijk gaat aanleggen, in December was de verwachting December-Januari, momenteel is de verwachting Juli-Augustus (Schuift elke maand automatisch op).

Aha, dat zien we bij KPN ook, dat werkzaamheden steeds opschuiven. Niet alleen aanleg, maar ook het oplossen van storingen.


Gezien de genoemde cijfers krijg ik het idee dat de door KPN aangegeven verwachte snelheid op basis van pairbonding was, maar dat in werkelijkheid maar 1 van de twee aderparen werkt. Waardoor je ongeveer de helft van die snelheid (en nog iets minder) krijgt.

Kan iemand van Webcare checken of er uberhaupt wel pairbonding is geleverd?

 


Gezien de genoemde cijfers krijg ik het idee dat de door KPN aangegeven verwachte snelheid op basis van pairbonding was, maar dat in werkelijkheid maar 1 van de twee aderparen werkt. Waardoor je ongeveer de helft van die snelheid (en nog iets minder) krijgt.

Kan iemand van Webcare checken of er uberhaupt wel pairbonding is geleverd?

 

Daar rinkelt een bel ik had een Y-kabeltje in het pakket zitten, maar die is niet aangesloten.


@LLinssen heeft u uw profiel ingevuld? 

https://forum.kpn.com/settings/profile

 


Gezien de genoemde cijfers krijg ik het idee dat de door KPN aangegeven verwachte snelheid op basis van pairbonding was, maar dat in werkelijkheid maar 1 van de twee aderparen werkt. Waardoor je ongeveer de helft van die snelheid (en nog iets minder) krijgt.

Kan iemand van Webcare checken of er uberhaupt wel pairbonding is geleverd?

 

Daar rinkelt een bel ik had een Y-kabeltje in het pakket zitten, maar die is niet aangesloten.

Door jou niet of door de monteur niet? Zou je dat zelf kunnen eventueel? Heb je daar het goede ISRA punt voor in de woning? Dat zou een wat nieuwere moeten zijn met twee kleine UTP uitgangen

 

 


Gezien de genoemde cijfers krijg ik het idee dat de door KPN aangegeven verwachte snelheid op basis van pairbonding was, maar dat in werkelijkheid maar 1 van de twee aderparen werkt. Waardoor je ongeveer de helft van die snelheid (en nog iets minder) krijgt.

Kan iemand van Webcare checken of er uberhaupt wel pairbonding is geleverd?

 

Daar rinkelt een bel ik had een Y-kabeltje in het pakket zitten, maar die is niet aangesloten.

Door jou niet of door de monteur niet? Zou je dat zelf kunnen eventueel? Heb je daar het goede ISRA punt voor in de woning? Dat zou een wat nieuwere moeten zijn met twee kleine UTP uitgangen

 

 

Door de monteur, ik heb enkel de varkenssnuit in de woonkamer, en daar lijkt maar 1 kabeltje in te zitten.


Dan had de monteur die moeten vervangen. Daar had die geen zin in zeker...


Daar kan ik wel begrip voor opbrengen.


Hi @LLinssen, als ik je adres bekijk zie ik dat er wel pairbonding beschikbaar hoort te zijn, maar daar ben je nu niet op aangesloten, de aanvraag is gedaan op een enkele lijn 🤔

Bij het bestellen van je abonnement, is er echter wél sprake van geweest dat je via beide lijnen aangesloten zou worden:

 

 

 

Het kan zijn dat er tijdens het aansluitproces een technische belemmering naar boven is komen drijven waardoor het fysiek niet meer mogelijk is om de 2e lijn ook te gebruiken. Ik ga hier even achteraan, als het op wat voor manier nog mogelijk is om die 2e lijn wél mee te laten doen, maakt dat voor jou een wereld van verschil!


Graag, ik ben benieuwd


Er is zojuist een omzetting naar pairbonding voor je aangevraagd @LLinssen, we hebben op het eerste gezicht geen technische belemmering kunnen ontdekken dus ik hoop dat dit goed gaat! Je zult hier bericht over ontvangen vanuit ons, ook over het maken van de monteursafspraak voor het aanpassen van je is/ra punt 😊


Na een paar bezoekjes en wat verwarring over de kabel is vandaag pairbonding opgeleverd en zijn er een aantal kroonsteentjes uit de kabel gehaald. De latency is een stuk lager en ik geniet nu van c.a 60/9 Mbit waar ik in ieder geval mee vooruit kan :)


Oei dat heeft nog even geduurd dus 😳 Maar fijn dat het inmiddels toch geregeld is en dat er een -kleine- verbetering merkbaar is!