Skip to main content

Heb internet (DSL) via koper met splitter naar een vaste huistelefoon. Helaas valt het internet veelvuldig per dag weg. Interval en duur van het wegvallen lijkt geen patroon te hebben. Na de storing van 19 juli is het er niet beter op geworden. Router is sinds dien meerdere keren opnieuw gereset. Zelfs een aantal keer teruggezet naar de fabrieksinstellingen, heb dus ook de SGEJ10000528 softwareversie (leek een oplossing richting te zijn voor vergelijkbare problemen beschreven in dit forum). Kabeltjes veranderen lost het probleem ook niet op.

 

Uitval ziet er in het log ook steeds hetzelfde uit (zie onder). Waarbij de langdurige uitvallen ook nog een hele berg “PPPoE error:timeout” opleveren.

 

Info

PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

Info

PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

Info

DHCPC

The WAN DHCP client IP address xx.xxx.xx.xx

Info

DHCPC

WAN DHCP client (1) started

Info

XDSL

VDSL connectivity is up port 1

Warning

PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

Warning

DHCPC

WAN DHCP client (1) stopped

Info

XDSL

VDSL connectivity is down port 1

 

Ben ik de enige met dit probleem? Hoe kan dit opgelost worden?

Hallo @Levenspiel 

 

Heb je dus nog echt een splitter tussen het ISRA punt en je modem zitten?

Kan je een foto plaatsen hoe het nu is aangesloten.

 

Indien dat echt zo is, je hebt dan geen telefoon die op de Box 12 aangesloten is maar nog een oude vaste lijn?

Het zou mij dan ook niets verbazen als dat het probleem veroorzaakt.

Haal die splitter ertussenuit (dus even geen vaste telefoon meer) en kijk of daarmee het probleem weg is.

Als het daarna wel goed werkt dan is het beste om die vaste lijn over te laten zetten naar een voip variant bij KPN zodat je de telefoon daarna via de Box 12 kan gebruiken, dat zal waarschijnlijk ook veel goedkoper zijn.


Hoi @GeSp,

 

Heb je dus nog echt een splitter tussen het ISRA punt en je modem zitten?

Dat heb je helemaal goed begrepen. Er zit een splitter (DSL-filter) die de inkomende lijn uit de ISRA verdeelt voor lijnen naar de modem en vaste telefoon.

 

Indien dat echt zo is, je hebt dan geen telefoon die op de Box 12 aangesloten is maar nog een oude vaste lijn?

Ook dat klopt helemaal. Telefoon zit dus niet aangesloten op de Box 12.

 

Het zou mij dan ook niets verbazen als dat het probleem veroorzaakt.

Dit werkt nu al meer dan drie jaar super in mijn huidige woning. Werkte ook al jaren prima in mijn vorige woning. Hele periode met thuiswerken geen een keer last gehad van wegvallen internet. Helaas is dit een probleem van de laatste maanden en wordt alsmaar vervelender.

 

Als het daarna wel goed werkt dan is het beste om die vaste lijn over te laten zetten naar een voip variant bij KPN zodat je de telefoon daarna via de Box 12 kan gebruiken, dat zal waarschijnlijk ook veel goedkoper zijn.

Bedankt voor de tip. Hopelijk kan je begrijpen dat ik het liefste de goed werkende situatie - waarover ik ook heel tevreden was – graag weer terug heb.


Hallo @Levenspiel 

 

Als je echt vaak storing ervaart dan zou ik toch even testen zonder splitter, werkt het dan wel goed dan is die spitter waarschijnlijk defect of je hebt een nieuwer type nodig omdat ze b.v je internet verbinding geupgrade hebben in de wijkcentrale.

Je kan dan met de klantenservice bellen op 0800-0402 en vragen om een nieuwe splitter.

Je kan ook hier je forumprofiel invullen als je dat nog niet gedaan hebt, dan kan een KPN medewerker ook kijken of hij wat vreemds kan ontdekken in je internetverbinding.

Het kan soms even duren voor jouw topic aan de beurt is.


Hoi @GeSp,

 

Als je echt vaak storing ervaart

Helaas staat de teller op 15 uitvallen voor vandaag (0:00 tot 8:45). Tijdens het schrijven van dit bericht weer een korte uitval (dat is dan 16).

Date/Time

Severity

Module

Message

29.07.2022 08:46:46

Info

PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

29.07.2022 08:46:46

Info

PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

29.07.2022 08:46:45

Info

DHCPC

The WAN DHCP client IP address XXXXXXXX

29.07.2022 08:46:42

Info

DHCPC

WAN DHCP client (1) started

29.07.2022 08:46:41

Info

XDSL

VDSL connectivity is up port 1

29.07.2022 08:45:35

Warning

PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

29.07.2022 08:45:35

Warning

DHCPC

WAN DHCP client (1) stopped

29.07.2022 08:45:35

Info

XDSL

VDSL connectivity is down port 1

 

even testen zonder splitter

Goed idee. Probleem is dat de intervallen tussen uitvallen verschillen nogal (2 minuten tot wel 4 uur). Dat gaat een hoop geduld zijn - zonder vaste telefoon - om het zeker te weten.

 

Je kan ook hier je forumprofiel invullen als je dat nog niet gedaan hebt, dan kan een KPN medewerker ook kijken of hij wat vreemds kan ontdekken in je internetverbinding.

Had ik meteen al gedaan. Vandaar de poezige profielfoto.

 

Het kan soms even duren voor jouw topic aan de beurt is.

Jammer, ze zullen het waarschijnlijk druk hebben.


Hoi @GeSp,

Als je echt vaak storing ervaart dan zou ik toch even testen zonder splitter, werkt het dan wel goed dan is die spitter waarschijnlijk defect of je hebt een nieuwer type nodig omdat ze b.v je internet verbinding geupgrade hebben in de wijkcentrale.

Jouw idee uitgevoerd om de splitter er tussenuit te halen. Modem DSL zit dan direct op het ISRA punt. Geen vaste telefoon, want die zit nergens meer aan vast. Direct even ping en speed testjes gedaan met goed resultaat. Service tool van KPN ook blij met de verbinding. Toen was het dus wachten...

Ging een uurtje goed, daarna lag het internet er weer twee maal kort uit. Het probleem zit dus ook niet bij de splitter.

Iemand een ander idee voor een oplossing?


Hoi @Levenspiel 

 

Wat zie je op het modem gebeuren tijdens het wegvallen van de verbinding, gaat er dan 1 of meer lampjes uit of worden ze rood of oranje?

Je kan ook de klantenservice bellen op 0800-0402 (gratis) die kunnen dan hopelijk zien waar de onderbrekingen vandaan komen.

Anders toch wachten tot er een KPN medewerker (moderator) langs komt in dit topic, die kunnen jouw verbinding ook uitlezen.


Hallo @GeSp,

Wat zie je op het modem gebeuren tijdens het wegvallen van de verbinding, gaat er dan 1 of meer lampjes uit of worden ze rood of oranje?

Lampjes op modem bij goed internet:
  Internet groen; Wifi groen, Power groen, TV groen, Phone uit

Lampjes op modem bij kort wegvallen internet (meldingen zoals eerder aangegeven, duurt 1 tot 2 minuten):
  Internet knipperen; Wifi groen, Power groen, TV uit, Phone uit

Lampjes op modem bij langer wegvallen internet (plus “PPPoE error:timeout” meldingen, duurt vaak rond de 7 minuten):
  Start - Internet knipperen; Wifi groen, Power groen, TV uit, Phone uit
  Na een tijdje - Internet knipperen; Wifi groen, Power groen, TV groen, Phone uit

Kan iemand hier iets uit opmaken?


Hallo @Levenspiel 

 

Als internet gaat knipperen dan betekent dat dat je internetverbinding is uitgevallen, wat je dus ook terugziet in je log, dat kan b.v. ook een storing in de wijkcentrale zijn.

Je hebt thuis toch alle kabeltjes (ook alle die tussen je modem, en de telefoon aansluiting zitten?) al een keer vervangen.

De Box 12 heb je ook gereset, heb je dat via het resetknopje achterop gedaan door die 7 à 10 seconden in te drukken?

Zelf kan je dan weinig meer doen om het op te lossen.

Je kan toch echt het beste bellen met 0800-0402.

 

Blijft je telefoon het wel doen tijdens zo'n storing?, zo niet dan via een mobiel bellen anders valt je gesprek misschien wel net weg.


Hoi @GeSp,

Je hebt thuis toch alle kabeltjes (ook alle die tussen je modem, en de telefoon aansluiting zitten?) al een keer vervangen.

Dat klopt. Nu zit er enkel een nieuw kabeltje van iets meer dan 10cm tussen ISRA en modem.

 

De Box 12 heb je ook gereset, heb je dat via het resetknopje achterop gedaan door die 7 à 10 seconden in te drukken?

Dat klopt. Ook de nieuwe software (versie 528) staat erop.

 

Zelf kan je dan weinig meer doen om het op te lossen. Je kan toch echt het beste bellen met 0800-0402.

Nu ik de modem direct op de ISRA heb staan ligt het dus zeker niet aan iets bij mij thuis. Naar mij idee nog twee opties: (1) modem heeft een defect of (2) storingen voor het ISRA punt (bijvoorbeeld wijkcentrale, buitenbekabeling, ect.).

 

Blijft je telefoon het wel doen tijdens zo'n storing?, zo niet dan via een mobiel bellen anders valt je gesprek misschien wel net weg.

Vaste lijn blijft het doen. Moet dan wel alles terugbouwen met de splitter er weer tussen.


Afgelopen zaterdag helemaal geen uitval gehad. Helaas, in de ochtend van zondag viel het internet weer een paar keer weg. Nog steeds dezelfde meldingen als je kijkt in de logs van My Modem (zie eerdere reacties in deze forum vraag). Aangezien ik de modem getest heb door het direct op de ISRA aan te sluiten, kan het niet liggen aan mijn bekabeling of splitter. Naar mij idee moet het dus liggen in het modem of buiten mijn huis (bijvoorbeeld wijkcentrale, buitenbekabeling, ect.).

Zijn er andere met ditzelfde probleem?

Kan dit opgelost worden?


Er zullen bijna geen mensen meer zijn met een vergelijkbaar probleem, daar de splitter zo goed al is 'uitgestorven'.

 


Hoi @JanD,

Zoals je kunt lezen heb ik op advies van @GeSp de splitter er tussenuit gehaald. Het probleem bleef zich voordoen zonder splitter. Met andere woorden, de splitter is niet het probleem.


Oke


Hoi @Levenspiel, welkom op ons forum! Ik zie dat je al een eind de goede kant op geholpen bent. ̶

T̶e̶g̶e̶n̶w̶o̶o̶r̶d̶i̶g̶ ̶i̶s̶ ̶h̶e̶t̶ ̶z̶o̶a̶l̶s̶ ̶h̶i̶e̶r̶b̶o̶v̶e̶n̶ ̶g̶e̶n̶o̶e̶m̶d̶ ̶a̶l̶ ̶e̶e̶n̶ ̶t̶i̶j̶d̶j̶e̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶m̶e̶e̶r̶ ̶d̶e̶ ̶b̶e̶d̶o̶e̶l̶i̶n̶g̶ ̶d̶e̶ ̶s̶p̶l̶i̶t̶t̶e̶r̶ ̶t̶e̶ ̶g̶e̶b̶r̶u̶i̶k̶e̶n̶.̶ (bij PSTN abonnementen zit het allemaal net iets anders)

Ik heb de lijn even uitgelezen en zie dat deze zondag 3x weggevallen is en daarna stabiel gebleven is. Ervaar jij dit ook zo?

 

*admin edit


Hallo @Thomas , maar als @Levenspiel nog een 'ouderwetse' analoge vaste telefoonlijn heeft, moet hij toch nog wel met een splitter werken? Die splitters zijn ook nog gewoon te koop in de winkel en nog lang niet alle klanten zijn over naar VOIP of willen over naar VOIP omdat ze denken/vinden dat de kwaliteit van de analoge lijn beter is, zo lees ik elders binnen dit forum, waar het onderwerp analoog en splitter vaker aan de orde komt.

 


Ehh, ja daar heb je helemaal gelijk in @JanD. Deze komen we niet vaak meer tegen 😅


Hoi @Thomas,

Ik heb de lijn even uitgelezen en zie dat deze zondag 3x weggevallen is en daarna stabiel gebleven is. Ervaar jij dit ook zo?


Ja, die zondag ochtend net wat aan het uitzoeken op het internet en toen viel die meerder keren weg (zal dus 3 keer geweest zijn). Het is enorm wisselend. De dag ervoor geen enkel probleem ervaren. De dagen ervoor om de haverklap.

Ben erop gaan letten en direct ingelogd op de modem na een uitval van het internet. Iedere keer het zelfde verhaal in de log:

Info

PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

Info

PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

Info

DHCPC

The WAN DHCP client IP address xx.xxx.xx.xx

Info

DHCPC

WAN DHCP client (1) started

Info

XDSL

VDSL connectivity is up port 1

Warning

PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

Warning

DHCPC

WAN DHCP client (1) stopped

Info

XDSL

VDSL connectivity is down port 1

De langdurige uitvallen ook nog een hele berg “PPPoE error:timeout”.

 


Die melding zegt mij niet veel meer dan dat de verbinding inderdaad wegvalt. Ik zie dat hij zaterdag nog 5x weggevallen is maar verder stabiel lijkt. 
Omdat het contact hier via het forum altijd even wat vertraging heeft is het misschien handig om hierover even te bellen op het moment dat de verbinding problematisch is.

Je kunt ons hiervoor altijd bereiken op 0800-0402 (het liefst even vanaf een mobiele telefoon)


Hoi @Thomas,

Omdat het contact hier via het forum altijd even wat vertraging heeft is het misschien handig om hierover even te bellen op het moment dat de verbinding problematisch is. Je kunt ons hiervoor altijd bereiken op 0800-0402 (het liefst even vanaf een mobiele telefoon).

Als ik je goed begrijp moet ik bellen als het probleem (wegvallen) zich voordoet. Zoals ik boven beschreven heb en jij kan uitlezen, is de duur en aantal herhalingen op een dag onvoorspelbaar. Ik wil met alle liefde bellen als de wegval plaatsvind, maar er dan dus geen enkele garantie dat de uitval voortduurt of nogmaals plaatsvind als ik een collega van jouw aan de lijn heb. Jij of je collega zitten dan toch in hetzelfde schuitje, dat je terug in de tijd moet kijken naar een gebeurtenis die eerder heeft plaatsgevonden.


Naja ik ben niet altijd aan het werk en als ik een paar dagen vrij ben schiet het hier niet zo op 😊 
Tickets aanmaken en monteurs aansturen kunnen we alleen als de problemen aanwezig zijn of nét geweest zijn. Een dag later kan dat al niet meer.


Hoi @Thomas,

Tickets aanmaken en monteurs aansturen kunnen we alleen als de problemen aanwezig zijn of nét geweest zijn. Een dag later kan dat al niet meer.

OK, duidelijk. Zal proberen te bellen op een dag dat het probleem zich meermaals voordoet.


Net viel het internet weer kortstondig uit en ik was thuis, dus direct het nummer gebeld. Uit meting bleek de lijn niet stabiel. Helaas gaat de medewerker aan de telefoon door alle dingen heen, die er hier op het forum ook al zijn gezegd. Suggestie van de medewerker was om glasvezel te nemen, want dan was alles stabiel. Wil graag dat het weer goed gaat werken als hiervoor met mijn huidige abonnement. 

Binnenkort komt er een monteur (hopelijk leest deze dit topic van te voren), dus dit verhaal wordt vervolgd. 


Monteur is vandaag langs geweest en aandachtig geluisterd naar probleem en al uitgevoerde acties (zoals beschreven in dit topic). Heeft geprobeerd de buitenbekabeling door te meten van ISRA naar wijkcentrale. ISRA punt in de meterkast was snel gevonden en klaar gemaakt. Helaas lukte het niet om in de kast van de wijkcentrale te komen. Jammer, want deze monteur was netjes en klantgericht.

Nieuwe afspraak staat voor een volgende poging.


Bedankt voor de update @Levenspiel! Ik ben erg benieuwd wat er uit komt!


De tweede monteur is langs geweest, die kwam met een heel verhaal. Monteur heeft aangegeven dat we binnenkort verplicht glasvezel krijgen en dat hij dus niks gaat doen aan de koper buitenbekabeling. Met andere woorden, zit met uitvallend internet tot glasvezel geregeld is.