Skip to main content

Hallo allemaal. Ik ben sinds kort klant van budget thuis. Ik heb een experia box v10a. Een week geleden wilde ik me wifi gebruikersnaam en wachtwoord veranderen. Omdat het me veiliger leek om het te veranderen. Dus toen heb ik hier opgezocht hoe dat moet. Ik moest eerst de kpn thuis app downloaden in Google play store. Daar kon ik inloggen op me modem, om het gebruikersnaam en wachtwoord te veranderen. Dat heb ik toen gedaan. Dus toen ik in wilde loggen op me modem, werd ik doorgelinkt naar een site van Telfort. Daar moest ik het wachtwoord van me modem invoeren om in te loggen op me modem. Toen ik dat wilde doen, zag ik een beveiligingswaarschuwing staan met uitroepteken dat die site geen veilige verbinding heeft. En dat ik geen wachtwoorden moet invoeren op die site. Omdat deze door cybercriminelen gestolen kunnen worden, op het moment dat je je wachtwoord daar invoert. Zie 3 afbeeldingen hieronder. Dus toen heb ik het maar niet gedaan. Maar een paar dagen later twijfelde ik of het standaard gebruikersnaam en wachtwoord die op de achterkant van me modem staat, wel veilig is. Aangezien ik steeds een zwart beeld tussendoor te zien kreeg op me laptop toen ik op ah.nl zat. Ik dacht misschien kent iemand wel me standaard wifi gebruikersnaam en wachtwoord wel die ik gebruik, wat aan de achterkant van me modem staat. Misschien keek iemand wel mee op me wifi verbinding? Misschien zag ik daarom een zwart beeld tussendoor toen ik op ah.nl zat? Dus toen had ik toch besloten om mijn wifi gebruikersnaam en wachtwoord te veranderen. Ik heb die beveiligingswaarschuwing genegeerd. En ik heb toen toch me wachtwoord die achterop me modem staat ingevoerd, om in te loggen op me modem. Daar heb ik toen een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord verzonnen en ingevoerd en opgeslagen. Een paar dagen later dacht ik toch weer aan die beveiligingswaarschuwing. Was het misschien toch niet handig om in te loggen op me modem? En dan me wifi gebruikersnaam en wachtwoord te wijzigen? Ik moest eerst me oude wachtwoord invoeren van me modem, om een nieuwe verzonnen wachtwoord in te voeren. Hebben die cybercriminelen nu mijn oude en nieuwe wachtwoorden van me modem? Ik heb begrepen dat als ze je wifi gebruikersnaam en wachtwoord hebben, ze mee kunnen kijken met alles wat je doet. Ze kunnen dan ook al je wachtwoorden van andere belangrijke sites zien. En al je documenten. En alles wat ze willen zien. Hoe kan ik dit nu oplossen? Budget thuis maakt gebruik van Telfort kpn spullen en verbinding. Kpn hoort zulke sites dingen toch juist te beveiligen voor klanten die in willen loggen op hun modem? Dat is toch niet normaal dat die site niet beveiligd is? En dat cybercriminelen je oude en nieuwe wifi wachtwoorden van je modem makkelijk kunnen krijgen via die onbeveiligde site? Weet iemand hoe ik via een goed beveiligde site van kpn kan inloggen op me modem? Zodat ik in alle rust opnieuw met een goed beveiligde verbinding op een goed beveiligde site het wachtwoord kan veranderen. Zodat mijn wifi verbinding veilig is. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. 

 

Ik kan u gerust stellen. Dat veranderen van wachtwoorden op deze manier gebeurt tussen u en het modem, de Experiabox. Er gaan dus terwijl u dat verandert geen gegevens verder dan het modem. Dus niet het internet op.

De melding dat de verbinding niet veilig is, als u met de browser op een 192.168.x.y. adres “zit”, is een algemene melding van de browser die ook komt als u een adres op internet zou opzoeken welke niet veilig is. Een dergelijke verbinding tussen uw PC (zo te zien een smartphone) en het modem is niet erg kritisch. De kans dat buren of een hacker (dicht bij u in de buurt want WiFi reikt niet ver) dit verkeer afluisteren is erg, erg klein. WiFi verkeer is al versleuteld, dat afluisteren is erg moeilijk.

Ik zou me maar geen zorgen maken, gewoon een wachtwoord aanmaken, of de standaard achterop het modem gebruiken. Niemand kent dat wachtwoord.

Overigen kan de melding ook komen door een verouderde browser op uw smartphone. Die upgraden naar een recente versie via de Apple App Store of Google Play is altijd aan te raden.


Bedankt voor je reactie. Ik kreeg die melding trouwens ook op me laptop. En de browsers op me telefoon zijn geüpdate. Maar ik hoop echt dat je gelijk hebt, en dat niemand mijn wifi gebruikersnaam en wachtwoord heeft gestolen. 😉


Je hoeft 192.168.2.254 niet weg te poetsen hoor, want dat ip is bij iedereen hetzelfde. 

Bij KPN kun je op de v10a inloggen via een beveiligde verbinding. U zit echter niet bij KPN, maar bij een goedkope low-budget provider waarbij u minder betaald. Als je minder betaald, dan moet je niet vreemd opkijken als je ook minder krijgt.


en dat niemand mijn wifi gebruikersnaam en wachtwoord heeft gestolen

Wees maar niet bang. Dan moeten ze ook nog (vlak) bij je huis zijn om het te kunnen gebruiken. Wifi komt echt niet verder dan tot zo'n 30 meter vanaf het accesspoint, wat in dit geval de V10A is.

En je wifibundel thuis is oneindig. Dus kosten zul je er ook niet aan hebben….


Ik wilde nog reageren op je reactie. Bedankt voor je reactie. Het stelt mij wel wat meer gerust om te weten dat wifi niet verder gaat dan 30 meter. Hiermee is mijn vraag beantwoord. 😉