Skip to main content

Het lukt sinds een aantal weken niet meer om met mijn Nokia 7.1 gsm verbinding te maken met de 5 GHz band van mijn wifi netwerk. Met de 2.4 band lukt dat wel. Voorheen werkte de 5 GHz prima. Andere apparaten zoals de gsm van mijn vrouw (Samsung), een tablet (Samsung) en een laptop (asus) verbinden wel met 5 GHz. Op een ander wifi netwerk van een vriend kan mijn telefoon wel met 5 GHz verbinden. Als ik met mijn thuis wifinetwerk met 5 GHz probeer te verbinden wordt het wachtwoord wel opgeslagen in de telefoon maar er komt geen verbinding tot stand. Zolang dit is opgeslagen maakt het toestel niet automatisch met de 2.4 GHz verbinding. De experiabox heb ik al gereset, zonder resultaat.

Oké ik heb een bericht naar de Nokia klantenservice gestuurd  


Heeft je contact met nokia nog iets opgeleverd, Piethein?

De kwestie laat me niet los. Het is me inmiddels toch gelukt om in de recovery modus te komen. Daar heb ik de volgende opties:

Reboot system now

Reboot to bootloader

Apply update from ADB

Apply update from SD card

Wipe data/factory reset

Mount/system

View recovery logs

Run graphics test

Run locale test

Power off.

Cache wissen staat er dus niet bij. Zoals Piethein aangaf heb ik graphics test gedaan. Ik krijg dan ook een error maar daarna wordt wel een update gedaan. Vraag: moet ik daarna Reboot system now doen of direct power off? Reboot lijkt me logisch maar dat durfde ik niet en heb direct power off gedaan. Nu werkt 5 GHz nog niet.


@Norbertduif ja ik heb reactie gekregen   Ik moet nog reageren. Ik zou na de graphics test reboot now doen

 

Dear PJ Dijkema,

 

Welcome to Nokia Mobile Care and thank your for your feedback!

 

I understand you are experiencing issues with Wi-Fi connectivity on a 4G network. This must be unpleasant, however as any other issue, this one has a solution as well. In order to help you successfully, I would like to ask you some questions.

 

1) Can you connect to other 5 GHz networks?

 

2) Can you connect to a 2.4 GHz network? 

 

3) Did you try resetting the router itself?

 

4) In order to assist you better in the future, can I kindly ask you about the IMEI number of your Nokia device? You can find it written on the original box of the device and also by dialing *#06# in the phone app and you should see a number starting with 35. With the IMEI number we will be able to assist you better and faster in the future. Thank you in advance! 

 

The information I am asking about will help me solve the issue successfully. Thank you in advanced!

 

I want to take the time to thank you for using Nokia! We are happy to have you as our customer and we appreciate your feedback!

 

Looking forward to hearing from you!

Until then have a pleasant day!

 

Best regards,

Pierre

Nokia Mobile Care

 


Hallo @Norbertduif 

Wipe data/factory reset

Bovenstaande maakt de cache leeg.


@Norbertduif  Het cache wissen staat bij een Android8.1 systeem van mij wel in het recovery menu, maar jij hebt Android10 dacht ik. Recovery functies/implementaties kan vanalles zijn in principe. Apart wissen van cache gaat dus niet (is ook maar de vraag of je daarmee bij de oorzaak bent) en ‘factory reset’ zal ook cache wel worden gewist, maar is erg ingrijpend, is het niet waard, zou ik ook niet doen.

Los van dit EBv10a - Nokia7.1 5GHz zag ik bij mij eenzelfde symptoom, maar dan met een Mikrotik WiFi accesspoint en een RaspberryPi4. Dat WiFi verbinden was eigenlijk alleen maar even een test, normaliter gebruik ik WiFi niet op die RaspberryPi4, maar het roept vragen op.


Factory reset helpt niet . Dat heb ik gedaan, zonder succes  


Ik vermoedde al wel dat er bij wipe data/factory reset meer zou gebeuren dan alleen cache wissen. 

Nog even voor mijn begrip, reboot now betekent dus niks meer of minder dan opnieuw opstarten? Dus als ik heb gekozen voor power off en mijn toestel daarna weer heb aangezet komt dat op precies hetzelfde neer?


Klopt reboot now betekent niets meer of minder dan nu opnieuw opstarten. 


@Lisa wordt dit vanuit webcare/kpn ook nog doorgegeven aan Nokia? Ik heb wel reactie gekregen van Nokia en mijn imeinummer doorgegeven. Ze hebben me nog gevraagd om te testen in safe mode maar dit loste het probleem niet op.


@Lisawordt dit vanuit webcare/kpn ook nog doorgegeven aan Nokia? Ik heb wel reactie gekregen van Nokia en mijn imeinummer doorgegeven. Ze hebben me nog gevraagd om te testen in safe mode maar dit loste het probleem niet op.

Goed dat je de vraag stelt, maar gezien we niet meerdere signalen hebben ontvangen en omdat het toestel wél met andere 5GHz signalen verbindt, is er geen aanleiding tot contact. Het lijkt een incidenteel probleem te zijn tussen het toestel en het modem. 


Reageer