Skip to main content

Sinds ik verhuisd ben en glasvezel via KPN heb kan ik niet meer verbinden met de VPN van m’n werk. Ik heb het probleem teruggebracht tot de combinatie van de KPN verbinding en/of Experia Box V10A samen met mijn Windows 10-installatie op m’n laptop. Als ik een van deze 2 factoren verander dan werkt de VPN verbinding namelijk wel:

  • Ik kan niet verbinden met mijn laptop via KPN Glasvezel (zowel wifi als bekabeld)
  • Ik kan wel verbinden met mijn laptop via een wifi hotspot van mijn mobiele telefoon via 4G
  • Ik kan wel verbinden met mijn mobiele telefoon via KPN Glasvezel (wifi)
  • Ik kan wel verbinden met mijn laptop via USB tethering met mijn mobiele telefoon, als die verbonden is met 4G (mobiele data aan, wifi uit)
  • Ik kan niet verbinden met mijn laptop via USB tethering met mijn mobiele telefoon, als die verbonden is met de KPN Glasvezel (mobiele data uit, wifi aan)

Wat ik al heb geprobeerd:

Al deze dingen hadden geen enkele invloed positief of negatief en ik heb telkens herstart. 

Ik heb geprobeerd de Experia box te omzeilen door de laptop direct in het glasvezelmodem te prikken, maar dit leverde uberhaupt geen verbinding op. Hoe kan ik wel verder testen of wat kan ik nog meer proberen? Is dit iets waarbij een KPN-technicus kan helpen aan de telefoon o.i.d.?

Wat is het subnet van het LAN waar je de VPN verbinding mee opzet?

Als dat gelijk is aan het subnet van jouw thuisnetwerk (standaard 192.168.2.0/24) dan is dat de oorzaak.

Daarnaast kan het zijn dat jouw publieke IP adres door de VPN server geblokkeerd is. Dat laatste wordt door veel VPN severs standaard gedaan als er binnen een kort tijdsbestek meerdere foutieve inlogpogingen gedaan worden die niet succesvol zijn.

Beovenstaande zou echter impliceren dat je met de mobiele telefoon via wifi ook geen verbinding zou kunnen krijgen.

 

Wat voor een VPN server wordt er aan de andere zijde gebruikt?


Het subnet op de VPN is 10.1.1.1, en hier is het inderdaad nog steeds standaard. Het IP is inderdaad niet geblokkeerd, ik kan nog steeds verbinden op m’n telefoon via mijn wifi. Aan de andere kant zit geloof ik Ubiquiti apparatuur. 


Als dat een Ubiquiti router is die als primaire router in gebruik is, dan is er ook geen sprake van double NAT en dan zouden ook Windows machines probleemloos moeten kunnen connecten.

Zou jij op die laptop bij de netwerkinstellingen van de wifi of LAN adapter de ondersteuning van IPv6 eens uit kunnen zetten. Lukt het dan wel om een VPN verbinding op te zetten?


De verbinding heeft op deze laptop ook altijd gewerkt, het enige dat is veranderd is dat ik nu op een ander netwerk zit i.v.m. verhuizen. Hij doet het ook nog wel, maar via bijvoorbeeld 4G. 

Ik heb IPv6 uitstaan in de Experia box en heb het ook uit gezet op m’n bekabelde LAN poort (in network adapter properties de ‘Internet Protocol Version 6’ uitgevinkt). Dat hielp helaas ook niet.

Edit: In mijn vorige huis had ik ook een simpel netwerk met eigen router (NAT) dus eigenlijk is het netwerk wat dat betreft in de basis ook vergelijkbaar. Ik geloof dat de VPN server inderdaad niet achter NAT zit. 


Wat voor een Experia Box had je voordat je ging verhuizen?


Voordat ik ging verhuizen had ik geen KPN abonnement. Ik gebruikte een Netgear WNDR3700 router (consumentending). Mijn unit had een UTP-aansluiting die uiteindelijk door Ziggo werd voorzien maar waar een derde partij (ittdesk) tussen zat om de routing binnen het studentencomplex te regelen.

Die router had ook geen bijzondere instellingen, laat staan om de VPN door te laten. Die had ik al voordat ik deze VPN gebruikte en daarvoor heb ik destijds niks aan hoeven passen.


Dan hoop ik dat er iemand van KPN zal reageren.

In principe zou het geen enkel probleem mogen zijn om een VPN verbinding op te bouwen.

Het frappante is dat je dat ook prima lukt met een mobiele telefoon via de wifi maar niet met jouw laptop via wifi of vaste netwerk. Als het nu beide niet zou lukken dan zou je nog naar de Experia Box kunnen wijzen maar nu eigenlijk ook niet.


Hoi @JeroenV1, welkom hier. 

Sinds je dus bij ons klant bent kun je geen gebruik meer maken van de VPN. Alleen waarom niet? Je hebt met wjb al aardig wat doorgesproken, maar zonder succes. Bij mijn weten zou het gewoon moeten werken. Heb je hierover ook al eens contact gehad met de IT afdeling van jouw werk? Kunnen zij iets vinden waarom het niet lukt? Zo niet, dan gaan we verder zoeken. 


Ik heb wel contact met de IT afdeling, maar die hebben nog niet in detail in het probleem gedoken. Wat wel bijzonder is, is dat het eerder deze week spontaan is gaan werken. Voorlopig lijkt het blijvend te werken, maar wie weet wanneer het daar wee mee stopt. 


Het werkt dus nu weer. Dat is fijn. Ik ga er dan ook van uit dat het blijft werken. Maar wellicht goed als de IT afdeling nog even verder gaat kijken. Wellicht kunnen ze een verklaring vinden. Het lijkt dus niet direct apparatuur gerelateerd omdat het nu werkt. 


Ik heb hetzelfde probleem gehad, hiervoor moet ik een apn setting wijzigen naar 'advancedinternet' wat ook weer nadelen heeft.

https://www.vtmgroep.nl/kennisbank/uitleg-over-het-gebruik-van-apns