Skip to main content

Goedemorgen,

Wie herkent het volgende probleem en heeft een oplossing.

Ivm met thuiswerken maak ik verbinding met mijn werkomgeving en zoals ik heb begrepen gaat dit via een VPN verbinding. Dit werkt al vele maanden goed. Nooit problemen.

De laatste drie weken heb ik echter dagelijks last van een haperende of wegvallende verbinding. Ben al overgegaan van een wifi verbinding naar een vaste verbinding maar dat geeft geen betere werking van de VPN verbinding.

Op mijn privé laptop werkt alles prima en heb in heel mijn woning geen last van slecht wifi. Het is dus echt iets in de verbinding of in de experiabox (wat 9 heeft als nummer). Een reset van de Box heeft ook niks opgeleverd. Er zijn in huis geen nieuwe dingen aangeschaft of geïnstalleerd. Enigste verandering is dat er sinds 5 weken nieuwe buren zijn komen wonen.

Ik ben benieuwd. 

Hoi @Mark1704 . Welkom op het forum.

Goed dat je het ook bekabeld probeert. Ik begrijp dat de situatie daar niet beter van wordt. Heb je al contact gezocht met de systeem administrator van jouw werk? Het lijkt er namelijk op dat er iets niet lekker zit in die VPN verbinding. (aangezien de  rest van je wifi wel goed werkt)


@Erwin_ Misschien kun je vanuit KPN de verbinding eens doormeten van de topic starter?
Als de connectie niet echt strak is, kan dat effect hebben op een VPN-verbinding.


No problem. Mocht je er niet uitkomen vul even je profiel in, dan meet ik de lijn door.


Ik heb mijn profiel bijgewerkt dus als iemand de verbinding wil doormeten graag!! ben benieuwd naar de resultaten.


Enigste verandering is dat er sinds 5 weken nieuwe buren zijn komen wonen.

Gebruik jij toevallig een "draadloze" verbindingsset?


@Mark1704 . Ik heb je lijn gemeten. De metingen zijn niet ‘heilig’. Alles wat ik nu met zekerheid kan zeggen is dat de toevoer van het signaal stabiel is.

Dat betekent meestal ook dat de bekabelde verbinding(en) ook stabiel zouden moeten zijn. Het is wel afhankelijk van de opbouw van je netwerk. Des te meer spullen, des te meer kans op een zwakke schakel of een apparaat die de boel verstoort. Wat zit er allemaal in jouw netwerk?


@Erwin_ Ik heb niks bijzonders in mijn thuissituatie. En zeker niks extra's tov een week of 4 geleden toen de problemen begonnen.

Het is zelfs minder druk aangezien mijn kinderen weer naar school mogen. Nu zitten er twee pc's in het netwerk (1 x prive en 1x werk). Voor de rest alleen telefoons (max 2) die gebruik maken van de wifi.

enigste ontwikkeling in de buurt is dat ik nieuwe buren heb, maar ik weet niet of dat kan storen op mijn VPN en of zijn bij KPN zitten.

Geeft dit voldoende beeld?


Nog even samengevat:  Voor dagelijks, privé gebruik werkt je wifi en je bekabelde internet goed? Dat klopt toch?

Zodra jij voor je werk op de VPN gaat, begint het gedonder.

Er zijn véél verschillende VPN verbindingen. Het modem staat hier los van, die laat deze protocollen gewoon door.   Wat heeft jouw systeem administrator gezegd over deze kwestie? 


-- Herstart de modem/router eens een keer.  (Reset zou mogelijk ook nog kunnen helpen,
    maar is nogal rigoureus, omdat je dan handmatig aangebrachte instellingen kwijt bent).

-- Van welk VPN protocol wordt gebruik gemaakt?
-- Updates van Windows / firewalls / virus scanners.
    Kijk of instellingen nog juist staan en geen blokkade geven voor VPN protocollen.
-- Schoon de cache / temporary bestanden eens op.
-- Gebruik eens een andere ethernetkabel. Er is tegenwoordig veel rotzooi (CCA) op de markt.
    VPN verbindingen zijn namelijk kritisch door gebruik van meestal het UDP protocol ipv TCP.


@Erwin_ wat je zegt klopt inderdaad.

Het onderstaande kreeg ik vanuit men werkgever toegestuurd:

 

Het ‘positieve’ is wel dat als het probleem in situatie 1 ook optreed het waarschijnlijk in je modem/router zit. Een verstoring door een andere WIFI is dan niet meer aan de orde. Je hebt immers dan de rest van je netwerk overgeslagen.

Je ISP kan je apparatuur en verbinding doortesten. Wij hebben ook wel eens dat de verbinding hapert. Dat ziet onze ISP en ze kunnen dat van afstand meestal oplossen. 

Ik raad je dus aan even met je ISP te bellen en te vragen of ze je hierin kunnen adviseren. Mogelijk is er een paar weken geleden iets geupdated/aangepast  op je modem of in het netwerk.


Hoi @Mark1704 . Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en je hier even over gebeld.

Je gaf aan dat je de (zeer relevante) vragen van @Babylonia  naar je systeem admin hebt gestuurd. Ik benieuwd naar hun antwoorden.

Verder gaf je aan dat je het ook getest hebt via een hotspot.  Hiermee bracht je mijn overtuiging dat het niet in de v9 zit een beetje aan het wankelen. 

Laten we even afwachten wat de ICT hierop gaat antwoorden. 


Ben je nog iets wijzer geworden, @Mark1704  ?


@Erwin_ Ik heb een reactie van ICT gekregen en zij geven aan dat wanneer zij na een herstart alle systemen worden geleegd.

Ik heb nu vandaag een nieuwe laptop opgehaald om te kijken of dit de situatie verbeterd. Ik de loop van de week zal ik je hierover informeren.

 


Okay! Ik hoop dat het met die nieuwe laptop werkt! Ik lees het wel.


@Erwin_ ik heb getest met de nieuwe laptop, maar geen veranderingen bij koppelen aan men wifi of kabel.

Bij het koppelen aan mijn hotspot van de telefoon geen probleem in de VPN verbinding.

Jij nog een idee?


Vreemd hoor. Kan ik jou even bellen?


@Erwin_ ik ben tot 14.00 bereikbaar vandaag


Leuk je even gesproken te hebben. (het modem mag trouwens weer aan 😉 )

Ik heb je een vervangende router gestuurd. Ik weet absoluut niet zeker of dit de oplossing is, maar het is het proberen waard.

Laat je weten hoe het afloopt?


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

@Erwin_ 

Ik heb nu sinds woensdag het nieuwe modem draaien en ervaar geen klachten meer


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

Dag. Ik ervaar exact hetzelfde probleem als de topic starter en heb ook van de IT afdeling op mijn werk te horen gekregen dat het niet aan hen ligt. Ook heb ik speciaal hier voor een nieuwe laptop aangeschaft omdat ze eerst dachten dat het aan mijn laptop lag en ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Kunt u hier bij helpen? Ik heb dit probleem sinds vorige week dinsdag (toevallig een dag nadat mijn internet is geupgrade van 50 mbit naar 100 mbit maar ik weet niet of het hier aan ligt) en kan zo niet werken..


  • Wat voor soort internetverbinding heb je: koper of glasvezel?
  • Welke modem/router heb je in gebruik?
  • Met welk VPN protocol werk je?
  • In welk bereik ligt het sub-net bereik van je werkgever?
  • Heb jezelf mogelijk een ander sub-net bereik ingesteld (Experia Box V10)?
  • Heb je wel een VPN-verbinding als je vanuit een andere internet-connectie / provider inlogt?
  • Heb je wel een VPN-verbinding als je de laptop via een WiFi hotspot verbindt met je smartphone?
     
  • Heb je na de upgrade van 50 naar 100 Mbps mogelijk een ander WAN IP-adres gekregen?
  • Heb je de modem/router na de upgrade herstart?
    (Reset de modem/router eens naar fabrieksinstellingen).

Hoi @Poya : Babylonia stelt een flink aantal hele relevante vragen. Kun jij die beantwoorden?


Hallo,

Wellicht niet het juiste draadje: Sinds ik van gewoon internet (adsl/vdsl?) naar glasvezel ben overgestapt, hapert de VPN verbinding met mijn werk(klant). Alles werkt wel maar browsen in mappen en bestanden op de servers hapert en hangt soms 30 seconden en blokkeert daarmee ook andere vensters die via de vpn open staan. Heel frustrerend. Modem (experia V10 A) heb ik al eens gereset maar geen instellingen anders dan voor de glasvezel. Wat zou dit kunnen zijn?

Laatst was ik op eigen kantoor (niet van de klant waarvoor ik werk) en daar had ik dit probleem geheel niet (ook via wifi). 


Wat zou dit kunnen zijn?

Heb jij een XGS.PON aansluiting?

Dit kan je herkennen aan de ONT met de ledjes voor Power, Connection en Alarm.

Â