Skip to main content

Beste lezer,

Op de PC speel ik een video game genaamd Valorant. Ik heb het probleem dat ik af en toe verbinding verlies van het spel en “in de wacht wordt gezet “tot dat mijn verbinding weer terug is gekomen. Dit vond ik zeer vreemd en heb contact opgenomen met de support desk van Valorant. (Zie de afbeelding van de volledige ticket hier.) Na een uitgebreide discussie met ze te houden en mijn eigen tests, heb ik het volgende kunnen concluderen:

Iets in de verbinding tussen KPN en de Valorant game servers functioneert niet correct. Dit heb ik getest met behulp van een simpele tracert commando.

Zoals te vinden is in dit artikel, is het IP-adres voor Europese servers: 162.249.72.1. Ik heb een tracert uitgevoerd eerst zonder en dan met een VPN. (ProtonVPN: NL#244) Dit zijn de resultaten:

Mijn eigen verbinding (Zonder VPN):

Tracert naar de valorant servers via mijn eigen verbinding (Zonder VPN):


Met gebruik van de VPN:

Tracert naar de valorant servers via de VPN:


Ik heb het ook in de game zelf getest, zodra ik “gedisconnect” word, kan het even duren voordat ik weer terug ben. Maar zodra ik de VPN aan zet ben ik direct terug. Ook als ik met de VPN aan speel heb ik nooit last van enige disconnects.


Mijn vermoede dat KPN hiervan de reden is word versterkt door het feit dat nergens anders over het hele internet dit probleem voorkomt BEHALVE in een andere KPN forum post met exact het zelfde probleem en conclussies.


Graag hoor ik enige vragen hierover in de hoop dit probleem op te kunnen lossen.
 

 

@Alex_P , zou u mij hierbij kunnen helpen? Ik heb gisteren naar de servicedesk gebeld maar hun konden mij niet helpen. Ze vertelde mij dat ik het beste de reactie van een KPN medewerker kan afwachten op deze post. Gezien dat het na 2 dagen 0 reacties heeft wil ik u toch even mentionen.


Hoi @NookiDooki . Welkom op het forum.

In het andere topic geeft @LaurensZalm  een uitvoerige uitleg na zijn analyse. Heb je die gelezen? Als jij deze analyse naast jouw problemen legt, zijn er dan uitzonderingen? Meet jij iets anders bij een trace dat op een routeringsfout bij KPN zou kunnen wijzen? Zo ja, wil ik dat graag weten. Vooralsnog deel ik de conclusie van het andere topic dat het issue los van KPN staat. 


@Erwin_ ,De uitzondering is dat ik heb kunnen aantonen dat dezelfde ip wel kan worden bereikt zodra ik niet langs KPN hoef. Het probleem verdwijnd zodra ik niet langs KPN ga. Ook komt dit nergens anders voor dan bij KPN. Mijn vrienden en collegas met een andere ISP kunnen de ping ook normaal uitvoeren. Laurens Zalm in de betreffende forum bevestigd zelf dat ook bij hem het ip niet bereikt kan worden.

Als het op elke andere manier BEHALVE via KPN goed loopt, dan wekt dat toch wat vragen op.

 Daarnaast loopt die forum meer dood dan dat het echt een conclusie bied (Het ligt wel/ niet aan KPN), maar meer met: niet te achterhalen.

 

 


Ken je het programma pingplotter? Zou je daar nog eens een paar traces mee willen doen en de resultaten met ons delen. Liefst verschillende servers(voor zover die er zijn) proberen. 


@Erwin_ ,
Ik ben inderdaad bekend met ping plotter. In het ticket dat ik heb aangegeven heb ik het ook gebruikt om mijn verbinding met ze te testen. Maar ik zal het even opnieuw doen.

Ook verzocht u verschillende servers dus ik heb het volgende servers getest

EU (West) : 162.249.72.1
EU (Eastern Russia):  76.223.72.224
North America: 192.207.0.1

Hieronder zie je iedere ip ge pinged via ping plotter. Eerste zonder en dan met VPN
 

EU (West) : 162.249.72.1 (Zonder VPN)

EU (West) : 162.249.72.1 (Met VPN)
EU (Eastern Russia):  76.223.72.224 (Zonder VPN)
EU (Eastern Russia):  76.223.72.224 (Met VPN)
North America: 192.207.0.1 (Zonder VPN)
North America: 192.207.0.1 (Met VPN)


Even voor de duidelijkheid ik gebruik ProtonVPN: NL#244.

Graag hoor ik wat u hieruit zou kunnen concluderen


@NookiDooki

Heb dit laatst inderdaad uitvoering uitgezocht en kwam inderdaad tot de conclusie dat deze vanaf een KPN lijn niet te pingen is.

Let wel op: Niet pingbaar betekend niet dat deze niet bereikbaar is, maar alleen dat er geen respons komt op je Ping ( een Pong ) dit kan ook op de servers uitgeschakeld worden en dat hiervoor ingame een eigen protocol word gebruikt.

Echter zie je in de pingplot wel de tracé naar de "fixed.kpn.net" staan en hierna loopt het spaak.

Bij de 162.249.72.1 (Warschau) zie je ook dat deze op je VPN volledig dood valt bij de laatste hop. Ofwel dit ligt niet bij KPN. ( beide 100% Loss )

Bij de 76.223.72.224 (Seattle) geen verlies op je KPN lijn of VPN ( VPN heeft 1 tussenhop die niet reageert op ping verzoeken maar dat is prima) ( Beide 0% Loss )

Bij de 192.207.0.1 (Californië) Loopt deze helemaal netjes door op je KPN lijn komt zelfs prima aan bij riotgames-svc068398......... en loopt hierna pas mis ( Dat is dus een routering in het netwerk daar). Via VPN lijkt hij een directere lijn te hebben echter wel nog steeds 100% Loss.

Let wel in bovenstaande verhaal, als de uiteindelijke bestemming geen Pong op je Ping geeft zal je altijd 100% Loss zien op de laatste regel, dit zegt weinig over de lijn, Zoals bijvoorbeeld bij de 162.249.72.1

Als ik vanavond  thuis ben zal ik ze ook even pingen voor je en kijken wat eruit komt. 

Als je kans ziet om wat pingplots te doen over lijn van andere provider bij een kennis oid zou ik graag zien wat het verschil is.

 

Maar kan je überhaupt niet op de servers komen of ?

Bij vorige thread ook al aangegeven dat er ook een Frankfurt server is voor het spel, en dat is ook de beste vanaf hier, Echter is hiervan geen IP bekend en dan word het wel lastig om het goed uit te zoeken. ( Willen deze ook niet geven maar wijzen gewokn met vingertjes naar je provider )

en zoals aangegeven in vorige thread, zolang hun niet goed aangeven naar welk adres de test brieven mogen gestuurd worden word het uitzoeken van waar deze kwijt raken wel... spannend.

Gameserver Ping Valorant geeft wel een Ping naar een Frankfurt server, maar niet naar een Warschau, Dus vraag me ook echt af of deze nog in gebruik is. het IP waar we nu naar testen komt uit een hele oude post op reddit..


Over of ik op het spel kom of niet zit het als volgt.

Zonder VPN:
Kan spel wel spelen, maar ik word binnen een paar rondes gedisconnect en wacht 2 tot 10 minuten om gereconnect te worden.

Acheraf VPN:
Als ik eerst speel zonder VPN en word gedisconnect, dan kan ik mijn VPN aan zetten en word ik direct gereconnect.

Met VPN:

Spel spelen werkt vlekkeloos en wordt nooit gedisconnect.

Voor meer informatie kunt u helemaal boven kijken om mijn originele post te zien. Hierin kunt u namelijk de ticket vinden die ik had bij de ontwikkelaars. Ook kan je zien dat de IP waarmee wij testen uit een officiele FAQ post komt van de officele valorant website.


Enige server waarbij we met de uitvoerde Pingplots wat kunnen zegen is de 76.223.72.224 (Seattle)  welke in beide gevallen prima loopt, maar neem aan dat je op de Frankfurt zit.. Net de gene die we niet kunen testen door gebrek aan IP.

Wellicht kan je met Wireshark de juist IP achterhalen als je op de server zit en kijkt naar Welk IP de meeste packets gaan op het moment van gamen.

Pas als we dit hebben kunnen we goeie test scenarios opzetten om te kijken waardoor deze disconnects ontstaan.


@NookiDooki  Ben het spel nu even aan het binnenhalen ( toch Free To Play ) en dan zal ik  even kijken of ik iets kan vinden van een IP vooor de frankfurt server en dan kom ik hier bij je terug 


Uit Wireshark heb ik kunnen herleiden dat de 162.249.72.1 Wel het correcte IP is  dat is een begin, jammer dat ze gene ping responses hebben aanstaan anders konden we iets herleiden. 
Zal even wat spelen vanavond om te testen 

 

Edit; vreemde is ik zit nu op Paris 1 deze geeft ook in wireshark 162.249.72.1 …..


@NookiDooki

Weet niet precies hoe dit kan maar ik heb nu onderstaande lijst. 

Frankfurt 1 = 162.249.72.1
Paris 1 = 162.249.72.1
Stockholm 1 = 162.249.72.1
Madrid = 162.249.72.1
Warschau = 162.249.72.1
Istanbul = 162.249.72.1


dit kan nooit kloppen uiteraard ik denk dat de 162.249.72.1 niet de server is waar je op zit maar eerder een losstaande koppeling naar een server voor je profiel die op de achtergrond steeds draait want dit kan nooit kloppen.. 
Ben bang dat om het goed te testen ze toch maar eens over de brug moeten komen met de echte IP's achter deze servers, Zullen ze niet snel doen ben ik bang gezien kans op Denial Of Service aanvallen uiteraard 


Als eerst wil ik u heel erg bedanken voor al de moeite dat u er tot nu in hebt willen steken voor mij @LaurensZalm .

Na gepraat te hebben met een netwerk engineer hebben wij het volgende geconcludeerd.

Het feit dat het via een VPN vlekkeloos werk maar via KPN niet is een kwestie van 1+1=2. Dat de probleem bij de routering van KPN licht is duidelijk.

Kpn is niet direct gepeerd met Riot Games (de ontwikkelaars van de game). Zoals u weet, zodra er geen directe peer aanwezig is, word de verbinding doorgestuurd via een transit partij. Ondanks dat KPN en Riot games een transit partij gemeen heeft word er niet eens een hop gemaakt nadat mijn ping aankomt bij KPN.


Ik denk daarom dat een echte KPN network engineer hiernaar zal moeten kijken om te komen met een mogelijke oplossing.

 

 


Als eerst wil ik u heel erg bedanken voor al de moeite dat u er tot nu in hebt willen steken voor mij @LaurensZalm .

Na gepraat te hebben met een netwerk engineer hebben wij het volgende geconcludeerd.

Het feit dat het via een VPN vlekkeloos werk maar via KPN niet is een kwestie van 1+1=2. Dat de probleem bij de routering van KPN licht is duidelijk.

Kpn is niet direct gepeerd met Riot Games (de ontwikkelaars van de game). Zoals u weet, zodra er geen directe peer aanwezig is, word de verbinding doorgestuurd via een transit partij. Ondanks dat KPN en Riot games een transit partij gemeen heeft word er niet eens een hop gemaakt nadat mijn ping aankomt bij KPN.


Ik denk daarom dat een echte KPN network engineer hiernaar zal moeten kijken om te komen met een mogelijke oplossing.

 

 

Dit zou kloppen als het bij iedereen zou zijn en idd had ik gezien dat KPN geen peer partner is, maar vandaag uitvoerig getest en hier werkt hij feilloos.. niet één DC dat je ping niet doorloopt zegt vrij weinig. 

en zolang er dus geen duidelijkheid is wat nou het IP van de Game host server is kan een “engineer” hier ook niks mee, het adress 162.249.72.1 word letterlijk benaderd op elke server, of die nou in madrid of warschau staat, en dit impliceert dat dit niet het adres van de server is, bij een Wireshark is het amper te herleiden gezien als je een game start wordt je overladen met UDP streams naar voorgenoemde adres waardoor niet goed te herleiden is wat nou de daadwerkelijke Game host server is. 

Zolang dit een groot vraagteken is kan er niks onderzocht worden want 162.249.72.1 is het niet. 

 

 

En over die Hop gesproken we hebben dan wel om een hop richting die niet game host server. Als die hop het probleem zou zijn is het niet logisch dat je game op dat zelfde moment wel werkt. ( ja de Pingplot liep hier met de mislopende Hop terwijl ik in het spel was )

 

Dus die 1+1=2 gaat niet helemaal op. Want als dat de Game host server zou zijn en die zou onbereikbaar zijn zoals je aangeeft zou het spel nooit werkend zijn.

 

Het mooiste zou zijn een afwijking tussen moment van niet kunnen verbinden en het moment van goed werken. Deze pingplot kan ik dacht en nacht aanzetten 24/7 en weet zeker dat ze allemaal hetzelfde beeld geven, terwijl het spel probleemloos draait, Gevalletje 1+1 = 11 dan maar ?

 

 

Er is maar één iemand die de IP gegevens met 100% zekerheid weet, en deze verstrekt die niet.. 

 

Al zouden we het met 100% weten dat het bij KPN routering ligt( Wat niet zo is ) dan nog moet het wel te herleiden zijn ergens mee.. en dit is het stukje vitale gegevens wat we nu missen 

 

 

 

P.S; vondt het niet erg om te testen, nu ben ik het nog gaan leuk vinden ook...


Dubbele post verwijderd;


@LaurensZalm. Excuses voor mijn laate reactie.

Uw laatste reactie is duidelijk. Daarom wil ik u het volgende verzoeken:

Sinds ik niet de enige met dit probleem, Is het mogelijk dat u contact met Riot Games opneemt op te kijken of jij dit met ze kan oplossen? U heeft meer kennis over hoe en wat het probleem mogelijk opgelost kan worden. Ik snap als u geen zin erin heeft. Ik zal vervolgens als tussen persoon de berichten heen en weer moeten sturen.

Het aanmaken van een ticket kan hier: https://support-valorant.riotgames.com/hc/en-us/requests/new

U kan na het inloggen in uw riot account een ticket aanmaken. De ticket nummer in mijn originele post hierboven is #66357250 . Deze kan je eventueel benoemen sinds dit het ticket is dat ik met ze had over dit probleem.
 


@LaurensZalm ^


@NookiDooki Het is een half jaar geleden, wellicht zie je dit bericht. Ik heb precies hetzelfde probleem. Heel vervelend als je bijvoorbeeld in een 1 v 1 zit. Heb de nieuwste router etc etc, maar nog steeds dat die opeens super hoog wordt en mij uit het spel gooit.

Heb je het probleem op 1 of andere manier op kunnen lossen? Zo ja, hoe? Hoor het graag van je als je dit ziet.


Hey @OK74, spijt me voor mijn late reactie. Ik zag je bericht de avond waarop je het hierop gezet had, maar vergat tot op vandaag te reageren. Sorry daarvoor, ik weet hoe irritant het probleem kan zijn namelijk.

In ieder geval:


Als antwoord op je vraag: Heb je het probleem op 1 of andere manier op kunnen lossen?

Ja, twee dingen, tijd en een VPN:

Tijd:
Er is het afgelopen half jaar NIETS veranderd aan mijn netwerk, omstandigheden of iets dergelijks, maar zo te zien heeft het probleem zichzelf verholpen. Gezien het onduidelijk is hoelang het duurt voordat jij het probleem niet meer ervaart en KPN nul interesse toont voor het ondersteunen van klanten bij dit soort problemen, kun je de onderstaande oplossing gebruiken.
 

VPN:
Met een VPN leg je een andere route af naar de game servers. Dit heeft erbij mij voor gezorgd dat ik geen problemen meer ervaarde en gewoon zonder stress of verbinding problemen de game kon spelen.

Over specifieke VPN’s gebruik raadt ik je Proton VPN aan. Er is een betaalde versie, maar gezien een nederlandse verbinding ongelimiteerd gratis kan worden gebruikt, zul je die niet nodig hebben. Ook is het een van de weinige VPN’s die je privacy respecteert en zullen niet rondneuzen in waar je jezelf allemaal mee bezig houd. 

Als ik kijk naar de gevolgen in game omtrent ping, gaat het wel iets omhoog. Toch blijft het niet te merken. (van 9ms naar 15 ms). 


Nu hoop ik je met mijn antwoorden genoeg geïnformeerd te hebben en kan je genieten van je 1v1’s zonder teveel problemen. Mocht je toch nog problemen ervaren kijk ik graag met je mee, misschien zou ik je weer verder kunnen helpen.

Succes! :D


Hi @NookiDooki,

Uiteraard helemaal niet erg. Ben al lang blij dat je eerlijk bent en duidelijk antwoord hebt gegeven met nuttige informatie waar ik zeker wat aan heb.

Tijd: het is nu wat minder, maar het probleem doet zich nu en dan nog steeds voor wat irritant is. 

VPN: dit heb ik niet eerder geprobeerd. Ik zal dit zeker gaan proberen. Een beetje verhoging van de PING is daarbij niet schromelijk. Bedankt voor de specifieke VPN.

Voor de rest ga ik ook een Gaming Router kopen, waarmee ik als gamer voorrang krijg. Hoop dat dit ook een steentje bijdraagt.

Nogmaals super bedankt voor je tijd en de nuttige informatie die je hebt vrijgegeven. 

Succes met het hogerop komen in je rank💪🏻😁