Skip to main content

De recent 13-09-2022 13:15 uur opgeleverde glasvezel verbinding is traag geworden. De eerste dag na oplevering haalde ik ongeveer bekabeld (laptop direct gekoppeld aan KPN Box 12) ongeveer 700 Mbps down.  Op 14-09-2022 rond 13:30 was de verbinding down. Op dat moment waren er monteurs van KPN aan het werk bij de glaskast. Ik sprak ze even kort aan, en ze waren verbaasd dat wij al een opgeleverde verbinding hadden. Ze waren verbaasd dat er verbinding was geweest (opgeleverd) ze vroegen dus het adres. Ongeveer een kwartier later meldde mijn vrouw dat de verbinding terug was. Daarna is de verbinding wel opgekomen, maar bekabeld max 350 Mbps met 1 milliseconde jitter. 

 

Reset van zowel glas als modem natuurlijk uitgevoerd nadat de verbindingsnelheid laag is. De verbinding fluctureert nu tussen de 150 Mbps en 350 Mbbs

Erg vervelend dat de snelheid nu ineens lager is. Ik neem aan dat je al heb geprobeerd om alle dingen stroomloos te maken ook dat kastje dat op de FTU zit. Dus zowel modem als ONT?

 

Daarnaast, geen idee of je dit al gedaan hebt, het verzoek om te checken of je klantgegevens in je forum profiel ingevuld zijn. Dan kan een KPN medewerker hier namelijk naar kijken en evt dingen van afstand meten. 


Erg vervelend dat de snelheid nu ineens lager is. Ik neem aan dat je al heb geprobeerd om alle dingen stroomloos te maken ook dat kastje dat op de FTU zit. Dus zowel modem als ONT?

 

Daarnaast, geen idee of je dit al gedaan hebt, het verzoek om te checken of je klantgegevens in je forum profiel ingevuld zijn. Dan kan een KPN medewerker hier namelijk naar kijken en evt dingen van afstand meten. 

Zeker alle opties geprobeerd, ik ben zelf een senior technisch ondersteuner voor een overheidsdienst met onder meer routing en switching en glasvezel. Klantgegevens staan al in het profiel.


Super, dan ben ik benieuwd naar de reactie van een KPN medewerker, die kunnen meer zien.


De ironie van dit alles is dat ik de KPN medewerkers dus zag bij de kast van KPN en die bevestigden dat ze bezig waren met glas, maar kennelijk niet wisten dat er al klanten verbonden waren, ik heb ze het huisnummer en straatnaam (waar ze zelf bezig waren) doorgegeven nadat de verbinding veel trager dan voorheen weer terug was, waren de vogels al gevlogen...


Uiteindelijk het glasvezel kastje nog een keer losgehaald en beter vastgezet, en de bekabeling allemaal nog een keer goed nagelopen waardoor het nu beter lijkt te zijn. De binnenshuis kabel van het glas en het kastje zelf zitten ook behoorlijk los.


Verbinding is weer dramatisch weggezakt naar zo'n 450 Mbps. En van KPN zelf geen enkele reactie.


Een reactie van een moderater gaat nog wel komen maar de wachtijd is een dag of drie. 


Verbinding is gewoon niet goed. Down: 450 Mbps en een upload van 69 Mbps. Preventief alle LAN kabels vervangen naar CAT5e kabel, dus dat kan de bottleneck niet zijn. 

 

- Modem is meerdere malen herstart en reset uitgevoerd.
- Alles stroomloos gemaakt zonder kabels en alles opnieuw herstart
- Bekabeling nagelopen daar waar mogelijk nieuwe LAN kabels (CAT5e) gebruikt
- Glasvezel verbinding meerdere malen uit en aan gezet, kabels eruit. 
- Laptop direct met LAN kabel op modem router KPN Box V12 aangesloten.


Verbinding is gewoon niet goed. Down: 450 Mbps en een upload van 69 Mbps. Preventief alle LAN kabels vervangen naar CAT5 kabel, dus dat kan de bottleneck niet zijn. 

 

- Modem is meerdere malen herstart en reset uitgevoerd.
- Alles stroomloos gemaakt zonder kabels en alles opnieuw herstart
- Bekabeling nagelopen daar waar mogelijk nieuwe LAN kabels (CAT5) gebruikt
- Glasvezel verbinding meerdere malen uit en aan gezet, kabels eruit. 
- Laptop direct met LAN kabel op modem router KPN Box V12 aangesloten.

Cat5e neem ik aan ?


Verbinding is gewoon niet goed. Down: 450 Mbps en een upload van 69 Mbps. Preventief alle LAN kabels vervangen naar CAT5 kabel, dus dat kan de bottleneck niet zijn. 

 

- Modem is meerdere malen herstart en reset uitgevoerd.
- Alles stroomloos gemaakt zonder kabels en alles opnieuw herstart
- Bekabeling nagelopen daar waar mogelijk nieuwe LAN kabels (CAT5) gebruikt
- Glasvezel verbinding meerdere malen uit en aan gezet, kabels eruit. 
- Laptop direct met LAN kabel op modem router KPN Box V12 aangesloten.

Cat5e neem ik aan ? Klopt

 

 


Ondanks alle nieuwe kabels CAT5e wat me best veel moeite, tijd en geld gekost heeft is de verbinding qua snelheid echt erg laag. Ik denk er serieus over na om op te zeggen want zelfs Ziggo presteerde hier hogere snelheden

 


Het lijkt haast alsof Down en Up omgekeerd werken. Of dat er ergens een slechte connectie is.

 

 


@Joep1965 De reactie van een moderator zou zo’n 3 dagen duren,… Nog steeds geen enkele reactie gezien. Dat geeft me weinig vertrouwen in het bedrijf…

 


Hallo @veldhuizenhwa als je een pc met Windows 10/11 hebt installeer daar dan vanuit de MS-store de Ookla Speedtest app, die app is tot nu toe de meest betrouwbare om de snelheden weer te geven.

Probeer ook eens een andere testserver i.p.v. KPN Rotterdam of Amsterdam.

Rout-It en Breedband Arnhem zijn ook heel goed om mee te testen.


Gebruikelijk is 3x achter elkaar met korte tussenpozen testen en dan de gemiddelde waarde nemen.

Ook op verschillende tijdstippen van de dag proberen i.v.m. de drukte op het netwerk. 

Bij een goede meting zou je ongeveer op 930/930Mbit/s uit moeten kunnen komen, bekabeld gemeten met alle overige (draadloze) apparatuur even uit.

Succes.

 

 

 


Hallo @veldhuizenhwa als je een pc met Windows 10/11 hebt installeer daar dan vanuit de MS-store de Ookla Speedtest app, die app is tot nu toe de meest betrouwbare om de snelheden weer te geven.

Probeer ook eens een andere testserver i.p.v. KPN Rotterdam of Amsterdam.

Rout-It en Breedband Arnhem zijn ook heel goed om mee te testen.


Gebruikelijk is 3x achter elkaar met korte tussenpozen testen en dan de gemiddelde waarde nemen.

Ook op verschillende tijdstippen van de dag proberen i.v.m. de drukte op het netwerk. 

Bij een goede meting zou je ongeveer op 930/930Mbit/s uit moeten kunnen komen, bekabeld gemeten met alle overige (draadloze) apparatuur even uit.

Succes.

 

Ehhh in mijn laatste plaatje staat een Screenshot met de Windows versie van de Speedtest. Dat zou je vermoedelijk ook al hebben herkend.. De meting is nu 922 up en 527 down. En uiteraard heb ik al de verschillende locaties geprobeerd...

 

 


Nog steeds geen enkele reactie van KPN, en de beloofde snelheid zou volgens contract 75 procent van de 1 GB behoren te zijn, maar eigenlijk is dit bij UP wel zo, maar bij down haal ik de 75 procent meestal niet. 

En nog even resumerend, aangesloten direct met Windows zonder extra downloads actief direct op het KPN modem. Met CAT6e kabel. Na reboot loopt soms de snelheid iets op maar niet zoals op de eerste dag na aansluiting rond de 850 tot 900 Mbps download. Net nadat men in de POP in de straat de mannen de verbinding onderuit gehaald hadden, en niet op de hoogte waren dat er al abonnees aangesloten waren op glas, en daar voor werkzaamheden en wat probleempjes waren. Toen ik zei dat ik al glas had waren ze enorm verbaasd en een kwartier later was de verbinding er weer. En ik heb modem en de gkasverbinding meerdere malen stroomloos gehad. 


Voor de zekerheid nog alles stroomloos gemaakt glas en modem. Daarna wederom getest

 


Hoi @veldhuizenhwa, welkom op ons forum!
Ik heb meteen even met je meegekeken. Ik zie zo geen rare dingen op je aansluiting.

Je had ook al met een andere kabel tussen je experiabox en glasvezelkastje geprobeerd als ik het goed lees? En naar de pc? Haal je via Wifi ook dergelijke snelheden?
Je had het glasvezelkastje ook al stroomloos gehad lees ik, hoe lang? Langer dan 10 minuten? Dat blijkt gek genoeg vaak te helpen.

Als dit alles het niet oplost, zou je dan eens een foto willen sturen van je glasvezelkastje?

Mocht je hierover liever direct contact hebben met onze klantenservice kun je ons altijd bereiken op 0800-0402


De kabel van glaskastje is al vervangen en langere tijd uit geweest (stroomloos) maar dit heeft geen enkel effect. Zoals al aangeven denk ik dat het echt in de POP zit, sinds dat daar op 14 september monteurs e.e.a. hebben ‘gedaan’ en netwerk uitviel en terugkwam (nadat IK ze aansprak, en hun niet eens wisten dat er al mensen een verbinding hadden!!) kwam de verbinding terug maar een stuk langzamer dan voordat ze in de POP waren. Ik neem aan dat je met een test (apparatuur) moet kunnen zien dat de verbinding geen 1000 Mbps haalt. Normaliter zou je dan een volwaardige meting moeten doen vanuit klantzijde bij glas en dan het hele traject. Met een OTDR meetinstrument is dit vast te stellen, mocht dat niets opleveren dan kan het modem nog een bottleneck zijn maar ik ga er vanuit dat een modem geen 200 tot 300 Mbps weglekt. (en ook nu net nog metingen gedaan waarbij ik weet dat er geen partijen in huis (huisgenoten) aan het downloaden / uploaden zijn of TV kijken. De netwerkkabel vanuit de laptop is ook meerdere malen vervangen en direct aangesloten op het modem. 


Ik heb een ticket voor je aangemaakt @veldhuizenhwa, mijn collega's van de technische dienst nemen hierover nog even contact met je op! Houd er rekening mee dat ze vanaf een afgeschermd of 088 nummer zullen bellen. Laat ons vooral weten wat eruit komt!


Inmiddels lijkt het probleem opgelost, en ik denk dat ik zelf de oorzaak gevonden heb. Ik heb voor de zekerheid een compleet schone versie van Windows 11 geinstalleerd, hierdoor kreeg ik na de insralatie met een speedtest een aanmerkelijk hogere snelheid bij downloaden. De snelheid haalt nu voldoende. Na installatie van een eigen virusscanner anders dan KPN Veilig nam mijn verbindingsnelheid drastich af. Nadat ik het antivirus pakket AVG volledig had verwijderd was de snelheid weer op het gewenste nivo. Daarna heb ik een andere virusscanner op proef geinsralleerd namelijk de consumenten variant (buiten KPN om) van F-secure (dat eigenlijk de basis van KPN veilig is) was mijn snelheid nog steeds snel. Ik overweg nu om de virusscanner te testen omdat ik met bepaalde poorten die ik open wil zetten er tegenaan liep dat sommige AV-programma's deze ooort (Shoutcast) dus toch gesloten laat, ondanks het open zetten in de KPN Box 12. Ik ga nu nog wat testen doen, wellicht zijn dit m.b.t. de antivirus belasting versus netwerksnelheid dingen die interessant zijn voor andere gebruikers die ook snelheidsproblemen ervaren. 

 

 


Het blijkt dat er door KPN zelf wel iets is gedaan, want mijn modem was naar fabrieksinstellingen terug gebracht zag ik. En zag ‘toevallig’ een monteur bij de POP.