Skip to main content

Hi, 


We zijn bezig met een verbouwing en bijna klaar. Nu komt er in de woonkamer de aansluiting binnen van KPN. We hebben er een kabel naast gemaakt met de gedachte dat deze verbonden kon worden en dat het modem in de meterkast geplaatst kan worden. 

Zie hieronder hoe het er nu uit ziet. Hoe nu verder? Kan een monteur dit koppelen? We willen die grijze kabel ook grotendeels weggewerkt hebben want het komt er nu zo groot uit. 

Moeten we nog andere dingen regelen of kunnen we een monteur langs laten komen? 


 

 

 

Help mij even. Waar zit de hoofdaansluiting? Daar worden namelijk de router ook in principe neergezet. Wilt u in de woonkamer alleen een aansluiting waarbij een kabel langs de plint naar de meterkast gaat om de modem te verbinden?


Dankje voor je reactie!

De hoofdaansluiting komt binnen in de woonkamer. We willen liever de Router in de meterkast hebben. De kabel die u naast de koperen Grijze hoofdaansluiting ziet is de kabel (blauw) die wij zelf onder de vloer hebben gelegd met het idee dat de monteur dit kan verbinden met elkaar. Nu twijfel ik of dit echt mogelijk is. Kan de monteur van KPN dit kan doen of dat de netwerkbeheerder dit moeten doen.  

 


Ik denk dat een monteur dit wel zou kunnen maar of hij het ook doet is de vraag. Ik zou als monteur niet willen dat twee draden met elkaar worden verbonden en dat bij problemen de klant verwacht dat KPN het oplost. Die draad van uzelf is namelijk niet door KPN(netwerk) geïnstalleerd. Hier zitten ook leden die uit persoonlijke titel reageren en als monteur voor KPN werken. Ik ben benieuwd naar hun reactie.


Hoi @Christian de Ruiter . In overleg kan een hoop maar ik betwijfel of een monteur hier aan wil.

Bij koperverbinding werkt de monteur vaak vanaf het is/ra punt. Het officiële, door KPN aangelegde punt dat het huis binnenkomt. 

Nu zie ik ook genoeg woningen waar dit in de loop der jaren door bewoners zelf is doorgetrokken naar praktischer plekken.  Vaak gaat dit zonder storing.

@NHendriks : Wat is jouw visie hierop?


Ik zou hier zelf niet zo moeilijk over doen, mits de binnenkabel goed is natuurlijk. ISRA plaatsen en daarop inprikken moet prima kunnen. Hoewel het afgeraden wordt om te veel lengte na het ISRA te hebben hoeft het niet perse een probleem te zijn. Ik heb wel eens een bedrijfsverzamelpand gehad waar ik ruim 100 meter achter het ISRA het modem heb aangesloten. Ook wel eens verhalen gehoord van 200 meter achter het ISRA maar hier was de verbinding aan het klapperen omdat er unshielded UTP was gebruikt in een bedrijfshal langs allerhande stroomkabels en dergelijke dus daar was gewoon sprake van overspraak.

Omdat de binnenkabel redelijk dik is past er niet zomaar een RJ11-stekkertje op. Ik zou dan eigenlijk haast zeggen laat er een RJ45 doosje naast plaatsen waar de aders van de binnenkabel op weggewerkt worden. Aders 3 en 6 worden dan oranje/wit, aders 4 en 5 worden rood/blauw. Dan kan er een kort kabeltje tussen gemaakt worden, indien pairbonding een Y-kabeltje met aan het uiteinde een RJ45-connector. 1-op-1 doorlassen en het ISRA in de meterkast plaatsen is uiteraard ook een optie maar daar ben ik eigenlijk niet zo'n fan van. Ik heb het wel eens gedaan maar je moet dan toch echt een gel-doos gaan plaatsen om enige trekontlasting te hebben, monteurs zullen bij storing direct op de invoerkabel willen meten en zo'n gel-doos wil ik mijn collega's niet aan doen. Die gebruik ik alleen als de kabel los in de kruipruimte ligt en niet lang genoeg is om op de plek waar die hoort uit te komen. Een los ISRA in een kruipruimte is namelijk geen goed idee.

Let wel op, als er enige storing ondervonden wordt en er een monteur benodigd is en het probleem blijkt door de binnenkabel te komen dan betaal je servicekosten exclusief materialen zoals eventuele nieuwe kabel.


Let wel op, als er enige storing ondervonden wordt en er een monteur benodigd is en het probleem blijkt door de binnenkabel te komen dan betaal je servicekosten exclusief materialen zoals eventuele nieuwe kabel.

Als het vakkundig is geïnstalleerd verwacht je de eerste jaren toch echt geen breuk of iets dergelijks. Ik zou die gok dan wagen maar met in mijn achterhoofd houden dat een andere monteur het misschien niet wil installeren.


Als het vakkundig is geïnstalleerd verwacht je de eerste jaren toch echt geen breuk of iets dergelijks. Ik zou die gok dan wagen maar met in mijn achterhoofd houden dat een andere monteur het misschien niet wil installeren.

Dat is zeker waar, ik denk dan ook niet aan een kabelbreuk maar aan zaken als bijvoorbeeld near-end crosstalk of andere interferentie wat voor een klapperende verbinding zou kunnen zorgen.

 

Ik denk eerlijk gezegd dat @Christian de Ruiter er het beste bij gebaat is om via mijnaansluiting.nl de aansluiting in zijn geheel naar de meterkast te laten verplaatsen. Dan heb je geen gedoe met binnengeleiding of bekabeling in de woonkamer.


Thanks allemaal voor jullie hulp! Ik heb nu een beter beeld hoe nu verder!! 
 

fijne avond allemaal! 
 

groetjes, Chris