Skip to main content
Vraag

Verbruik ik mobiele data bij casten via Samsung tv op vakantie park?

• August 10, 2026
  • 6 reacties
  • 54 keer bekeken

Goedemiddag 

op mijn vakantie adres kan ik via de tv een wifi qrcode scannen zodat ik kpntv kan casten via wifi naar de tv maar toch kost mij dat data hoe kan dat ?? Het gaat toch via wifi

6 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 10, 2026

Hallo ​@Crossa ,

Mogelijk is de Wifi niet (continu) sterk genoeg?

Veel apparaten hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

En ter aanvulling: 
Je hebt dit ook bij telefoons.

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 10, 2026

Goedemiddag 

wifi assistentie staat uit dus kan het niet zijn.

en telefoon ligt naast de tv.

kan het zijn dat het casten door gaat terwijl ik niet meer aanwezig ben met mijn telefoon??

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 10, 2026

kan het zijn dat het casten door gaat terwijl ik niet meer aanwezig ben met mijn telefoon??

Ja, je moet dat uiteraard wel uitzetten als je met jouw telefoon niet meer in een WiFi-zone zit. Of je zet de optie Mobiele Data helemaal uit. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 10, 2026

Ok dus normaal gesproken moet het geen data kosten zolang ik gewoon echt op de wifi zit.

bedankt voor de reactiee

• Nieuwkomer
  • August 10, 2026

Zorg er wel voor dat de WiFi waar je mee verbindt als je de qr code scant ook internet geeft (en niet alleen maar toegang tot de TV). Makelijkste manier om zekerheid te krijgen is tijdelijk je data uitschakelen en kijken of youtube/netflix/etc. nog steeds werkt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 10, 2026

Ik heb mobile data uitgezet en internet werkt nog steeds dus we gaan het ff testen zo.

bedankt