Skip to main content
De afgelopen namen hadden wij te kampen met een slechte, vaak wegvallende wifi. Sinds afgeholpen werk valt ook bekabeld internet af en toe weg. De experiabox geeft aan dat alles werkt. Automatische check op afstand door kpn zegt dat alles werkt. Maar we hebben dus toch geen toegang tot de Wi-Fi. Bij inloggen met het juiste wachtwoord (meerdere keren gecheckt, opnieuw ingevoerd) en herhaaldelijk uitschakelen experiabox, niets. Alleen de melding verificatiefout opgetreden.

Wat nu?

We hebben gebruikersnaam en wachtwoord uit de fabrieksinstellingen niet gewijzigd. Weten dus zeker wat de inloggegevens zijn.
Welke experiabox heeft u?
V9
Het lijkt er op dat de experiabox het bij ons bekende wachtwoord niet meer accepteert. Wij hebben het niet veranderd.

Kan het zijn dat we te maken hebben met een hacker (ingebroken op Wi-Fi en ww veranderd, maar waarom zou je dat doen?) Of vervalt het fabrieks wachtwoord na een bepaalde periode?
We hebben nu een laptop bekabeld verbonden aan de experiabox en daarop ingelogd. Vervolgens naam Wi-Fi veranderd en het wachtwoord aangepast. Afgesloten, stroom eraf, aangezet, maar geen resultaat.

Opmerkelijk: de nieuw ingestelde naam voor de Wi-Fi verschijnt niet in de gedetecteerde Wi-Fi's op smartphone en laptop. Wel de oude naam.

Onze conclusie: de experiabox is stuk. Klopt dit?
Heb je de experiabox al een keer gereset? Met de paperclip zeg maar?
Ja. Hielp niet
Hey Ink, welkom op het forum! Wat lastig dit! Verificatiefout is toch meestal dat er met de inloggegevens iets niet klopt. Je geeft aan dat je Experia Box het ook niet pakt als je daarin de netwerknaam en het wachtwoord wijzigt. Het lijkt dan dat de Experia Box niet goed communiceert met ons beheersysteem om die gegevens dan te updaten. Zou je eens met deze servicetool voor het wijzigen van wifi naam en wachtwoord het willen proberen? Als dat ook niet werkt, vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan pak ik dit verder met je op.

Probleem "Verificatiefout opgetreden"” opgelost

Oplossing: Netwerkverbinding tot stand brengen m.b.v. de WPS drukknop op de Experiabox en het tablet.

Het probleem trad bij mij op bij een Samsung Galaxy Tab A6 tablet. Bij het aanzetten van de tablet stond er onder “Instellingen” en vervolgens “Verbindingen”  onder Wi-Fi “AAN” in plaats van de netwerknaam, maar er was GEEN verbinding en kreeg ik de foutmelding: “Verificatiefout opgetreden”.

Door vervolgens handmatig het wachtwoord (WPA-key) in te voeren, kon de netwerkverbinding tot stand worden gebracht. Zodra de tablet uitgezet werd en weer opnieuw werd opgestart, was er geen verbinding en moest telkens het wachtwoord opnieuw worden ingevoerd.

Een ander tablet, precies  het zelfde type, getest op dezelfde locatie (KPN, Experiabox 10) had dit probleem NIET! Beide tablets werden vervolgens ook op een andere locatie getest (KPN, Experiabox 9) en werkten daar allebei probleemloos.

Door KPN werd de lijn doorgemeten en er werden geen problemen gevonden. Een harde reset van de Experiabox met behulp van een paperclip leverde niets op.

In totaal ben ik twee dagen bezig geweest, totdat ik de oplossing gevonden had. Nadat ik op de WPS knop op de Experiabox gedrukt had, ging ik naar de WPS-drukknop op de tablet. Deze is te vinden via “Instellingen”, “Verbindingen”, “Geavanceerd”. Er werd keurig verbinding gemaakt met het netwerk en vanaf dat moment waren de Wi-Fi problemen voorgoed opgelost. De tablet is talloze keren aan- en uitgezet en iedere keer werd de verbinding met het netwerk automatisch tot stand gebracht.