Skip to main content

Opeens is er sinds vanmiddag een storing op ons netwerk. Na enig lokaal onderzoek, en wat van die online testjes van KPN, lijkt het dat als er geen storing is de verbinding prima in orde is. Echter als er een dip in de verbinding is zijn ze meestal wel kort (soms een paar seconde, lampje op modem van internet brand dan rood). Maar het maken van een stabiele VPN verbinding met zaak wordt ineens onmogelijk of doen het Tv-beeld stil zetten. Ik weet dat KPN bij de glasvezelbeheerder kunnen opvragen of die dips in de verbinding ook in de log bestanden terug te zien zijn. Maar kan een particulier dat ook zelf checken? Anders graag advies. Ter informatie; de laatste grote storing bleek een glasvezel aansluitadapter in de wijkkast door een software update van KPN te zijn beschadigd en werden (vanwege de hoge kosten van een nieuwe) alleen vervangen als een klant storing van buiten de woning bleek te hebben. Dit lijkt sterk op zo'n zelfde storing... 

Hallo @MrSeine ,

Je kunt hier checken of er een storing is bij jou in de buurt: 

https://www.kpn.com/service/storingen.htm


Ja, dat had ik al gedaan. Inmiddels telefonisch contact gehad met de helpdesk. Er zijn enkele test op afstand uitgevoerd en de voorlopige conclusie is dat de modem vervangen dient te worden, omdat er geen updates meer uitgevoerd kunnen worden (ik heb nog zo'n v10 modem). Een monteur sturen was nog niet aan de orde. Helaas wacht ik nu op dat ding, maar ik kan niet terug vinden of die inmiddels al onderweg is. En het was handig geweest dat de helpdesk even een verslag van het gesprek met afspraken en mogelijke vervolgstappen had gestuurd. Nu heb ik alleen nog de herinneringen 🙄

Het probleem is dus nog niet opgelost.


Hallo @MrSeine, hoe is het op dit moment het de stabiliteit van de verbinding? Heeft een nieuw modem het opgelost of zijn er nog andere stappen gezet? 


Inmiddels is er een monteur van KPN langs geweest, want op afstand was dit probleem niet op te lossen (denk aan modem reset, software updates, etc.). De storingsmonteur kwam langs en had gelijk geen goed nieuws, namelijk dat de storing niet wees naar één apparaat of aansluiting. Wel dat er op sommige dagen de internetverbinding wel 63(!) keer was uitgevallen. Plan van aanpak was nieuwe modem (v10 naar v12),  SuperWiFi installeren (oude WiFi-extenders werkte namelijk niet met nieuwe type modem), glasvezelomvormer en een nieuwe switch. Vervolgens stap voor stap delen van het thuisnetwerk uit- en inschakelen. Na zo'n twee uurtjes (en drie bakken koffie 😉) en heleboel testen konden we nagenoeg uitsluiten dat het probleem niet in mijn thuisnetwerk zat, maar misschien dat het toch van buiten het huis kwam(?). Een ultieme laatste test zou zijn om alle kabels uit de modem te halen, dus alleen nog een verbinding naar de glasvezelomvormer. Met de monteur inmiddels een nieuwe afspraak gemaakt en er zou nogmaals een monitoring op afstand worden uitgevoerd. Later op de middag kreeg ik een belletje van de monteur. Het zat hem niet helemaal lekker waarom er (blijkbaar) nog steeds uitval was terwijl alles vernieuwd was. Hij moest nog langs een ‘wijkaansluitingskast’, omdat er nog een klant was met vergelijkbare storing. Intussen was er een verzoek ingediend om een glasvezelaansluiting om te zetten en nogmaals een reset op afstand van alle KPN hardware voor de zekerheid. Ik stond toevallig in mijn meterkast te kijken toen ze met het glasvezelaansluiting bezig waren (lampje glasvezelmodem was even uit). Het resultaat? Alle problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen 🤗! Internet, tv en WiFi werken weer als een tierelier! Helaas werkt de vernieuwde KPN ‘Thuis’-app nog niet zoals het zou moeten, maar we hebben weer een betrouwbaar stabiel thuisnetwerk. Alleen nog al die nieuwe hardware… De storingsmonteur komt nog een keer langs voor wat nazorg en dan bespreken we dat wel verder. Wat de precieze de oorzaak van het probleem was ga ik dan hopelijk nog horen.