Skip to main content

Hallo,

We hebben sinds januari 2022 glasvezel voor ons internet+bellen instap abonnement (50/50Mbps) en ik heb sinds toen pas echt gemerkt dat wanneer er een download in het huis wordt gedaan of dit nou een spel is of iets anders dat het waarschijnlijk alle snelheid gebruikt? Omdat de Mbps tijdens een download verlaagt naar ongeveer 20Mbps en de ping/jitter flink omhoog schieten. Ik vroeg me af of dit gewoon is omdat 50/50 te laag is voor het huishouden of dit ook ligt aan dat het glasvezel is in plaats van koper kabel dat die ervoor zorgde dat de snelheid meer verspreid werd en de download langzamer maakte maar de rest stabiel hielt?

Ik heb geprobeerd om de snelheid van een game op steam een limiet te geven van 1Mbps en dan blijft internet het goed doen maar als ik deze uncap is het probleem terug.

 

Ik weet niet precies waar het probleem ligt omdat ik dit eigenlijk pas sinds glasvezel merk en heb ook al resets/nieuw modem, etc geprobeerd met KPN werknemers. 

Is dit probleem via WiFi of bekabeld?

Hoeveel apparaten tegelijk online, enz?


Allebei WiFi en kabel. En het is normaal gesproken 2 or 3 computers en soms een playstation. Zo ziet het er uit met 1 desktop en 1 laptop terwijl er een spel probeert te downloaden van 10gb met ongeveer 6-8 MB/s. Het gaat me vooral om de ping omdat deze vaker van 5-10 ping naar 70+ springt terwijl er iets gedownload wordt.

 


Hallo @Roel Baeten , het systeem zit heel logisch in elkaar, als je alleen op internet zit heb je de maximale capaciteit tot je beschikking, 50Mbit/s, doet je vrouw of partner ook mee, deel je de capaciteit, dus voor beiden 25Mbit/s beschikbaar, stel je hebt 2 kinderen die ook het internet op gaan, deel je de 50Mbit/s door 4 en heb je theoretisch 12,5Mbit/s tot je beschikking.

Verhoog je je abo naar 100/100Mbit/s, dan heb je de dubbele capaciteit per persoon beschikbaar, theoretisch dus 25Mbit/s per persoon.

 


50 mbit is gewoon heel weinig voor een huishouden waar gegamed word. En als je gaat downloaden en het maximale van de lijn haalt dat word je Ping slecht. 
 

of je moet binnen het huishouden gaan werken met Max bandbreedte per persoon en wanneer downloaden of je abbo aanpassen. En dan is 100 mbit ook nog traag. 


Hoi @Roel Baeten, het zou eigenlijk niet uitmaken of je nou op koper of glas zit. Maar kan zijn dat sinds glas de download hoger is. Als je met 6 Mbyte download gebruikje dus 48 Mbit/s. Dus bijna de hele verbinding. Dan blijft er niet veel over. Het is dus zoals de heren aangeven de bandbreedte. 

In MijnKPN kun je extra snelheid aanvragen.Â