Skip to main content

Ik heb vandaag een abonnement bij KPN afgesloten voor Internet (1Gb glas) en TV en het viel mij op dat er op enige wijze verschillende aanbiedingen worden aangeboden in dezelfde straat. Navraag bracht geen oplossing. Niemand kan of wil mij blijkbaar verklaren hoe dit kan. Apart.

Tijdens mijn eerste telefoongesprek werd de verbinding, tijdens een zogenaamde postcode check, na vijf minuten aan de telefoon te hebben gehangen, plotseling de verbinding verbroken. Het heeft dus waarschijnlijk met de postcode te maken. Twee huizen naast elkaar. Twee verschillende aanbiedingen voor één en hetzelfde product.

En dan krijg je tijdens het tweede telefoongesprek doodleuk te horen; “We hebben je dochter gebeld!” Pardon? Wie heeft jullie toestemming gegeven om een derde te bellen? Hoezo bij KPN heb je geen privacy. Wat is dit voor onzin zeg.

Dochter weet van niets en is niet gebeld.Ik vraag mij af wie dan wel?!?  Heeft iemand hier een goede verklaring hiervoor?

Kunt u ook beschrijven wat de verschillen zijn?

Het kan zijn zijn dat KPN eerst bewoners benaderd heeft met een bepaald aanbod, een bepaalde korting of welkomstgeschenk. Sommige hebben een abonnement afgesloten met die korting/welkomstgeschenk, anderen niet.

Mogelijk is KPN later nog een keer langs geweest met een beter aanbod bij de bewoners die nog geen abonnement hadden afgesloten. Dat kan. Zo kun je dus verschillen krijgen in korting of welkomstgeschenk tussen de ene klant en de andere. Daar is niets aan te doen, zo werkt het nu 1maal.

Ook kan het zijn dat er externe deurverkopers actief zijn geweest. Colporteurs. Die bieden soms ook hele gekke kortingen aan. Maar dat moet je maar net treffen.


De buren krijgen twaalf maanden korting, wij maar zes. Er is niemand aan de deur geweest, ook geen aanbiedingen op een andere manier aangeboden, en alle kortingen hebben betrekking op precies hetzelfde pakket en looptijd. Beide vandaag getoetst.


Was u misschien al klant bij kpn?


Dan is de buuman/vrouw kennelijk een hele goede onderhandelaar ofzo. Want 12 maanden korting is niet normaal. Maar euhm... het kan.

Vergelijk het met een auto kopen. De één moet € 28.000 betalen en de ander krijgt datzelfde model met dezelfde opties een paar dagen later voor € 26.500 losgepeutert bij dezelfde dealer. Het kan.


Was u misschien al klant bij kpn?

Nee


Dan is de buuman/vrouw kennelijk een hele goede onderhandelaar ofzo. Want 12 maanden korting is niet normaal. Maar euhm... het kan.

Vergelijk het met een auto kopen. De één moet € 28.000 betalen en de ander krijgt datzelfde model met dezelfde opties een paar dagen later voor € 26.500 losgepeutert bij dezelfde dealer. Het kan.

Dat het kan was voor mij al een feit. Het waarom is een ander verhaal. Daar probeer ik dus achter te komen. En het zijn meerdere adressen die een hogere korting krijgen. Alleen de postcode is anders. Buurman weet van niets. Gewoon een paar postcodes ingetikt, dat krijg je natuurlijk als iemand van KPN zegt een postcode check te moeten uitvoeren😉


U ziet de kortingen op de homepage van KPN? Als u de postcodecheck doet van verschillende huisnummers bij u in de straat?


U ziet de kortingen op de homepage van KPN? Als u de postcodecheck doet van verschillende huisnummers bij u in de straat?

Ja. Probeer het zelf ook maar eens.


U ziet de kortingen op de homepage van KPN? Als u de postcodecheck doet van verschillende huisnummers bij u in de straat?

@FamGBInternet heeft gelijk. Dit is al langer bekend en niemand weet waarom het zo is. Ik kreeg (en nog steeds) 12 maanden korting. Mijn buren en de rest van de straat 6 maanden. Per april stap ik over van XS4ALL naar KPN en krijg dus 12 maanden korting. Twee deuren verder woont ook een XS4ALL klant. Die krijgt bij een overstap 6 maanden. Er zijn zelfs verschillen opgemerkt dus de diverse sites. Sommigen kregen via KPN 6 maanden en via internetten.nl of pricewise doodleuk 12 maanden korting (inclusief een latere orderbevestiging van KPN). Het lijkt dus willekeur en het is zeker de moeite waard om dat soort sites goed te checken.


U ziet de kortingen op de homepage van KPN? Als u de postcodecheck doet van verschillende huisnummers bij u in de straat?

Ja. Probeer het zelf ook maar eens.

Ok. Dat is bijzonder. Dat moet toch ergens door komen zou ik zeggen. 


Dat is al oud nieuws en is ook al eens op de TV geweest.
Het hangt inderdaad van de postcode af, sommige postcodes zijn 'berucht'
Daardoor kan het voorkomen dat je buren minder betalen dan jij.

Die 12 maanden korting kan b.v. op het ESPN pakket zijn, dat gebeurd wel eens.

 


Dat is al oud nieuws en is ook al eens op de TV geweest.
Het hangt inderdaad van de postcode af, sommige postcodes zijn 'berucht'
Daardoor kan het voorkomen dat je buren minder betalen dan jij.

Die 12 maanden korting kan b.v. op het ESPN pakket zijn, dat gebeurd wel eens.

 

Wat bedoel je met 'berucht'? Overigens is die 12 maanden korting bij mij niet van toepassing op ESPN. Ik kreeg/krijg 12 maanden internet en tv voor €35. Mijn buren en anderen in de straat 6 maanden. Dezelfde postcode alleen een andere toevoeging aan het huisnummer. Nu is het wel zo dat ik tot 2019 klant was van KPN en naar XS4ALL ben overgestapt. Misschien wilden ze me graag terug hebben.


Dat is al oud nieuws en is ook al eens op de TV geweest.
Het hangt inderdaad van de postcode af, sommige postcodes zijn 'berucht'
Daardoor kan het voorkomen dat je buren minder betalen dan jij.

Die 12 maanden korting kan b.v. op het ESPN pakket zijn, dat gebeurd wel eens.

 

Wat bedoel je met 'berucht'? Overigens is die 12 maanden korting bij mij niet van toepassing op ESPN. Ik kreeg/krijg 12 maanden internet en tv voor €35. Mijn buren en anderen in de straat 6 maanden. Dezelfde postcode alleen een andere toevoeging aan het huisnummer. 

Adres of mensen die erom bekend staan slechte betalers te zijn of “klanten” die elk jaar overstappen.


Dat is al oud nieuws en is ook al eens op de TV geweest.
Het hangt inderdaad van de postcode af, sommige postcodes zijn 'berucht'
Daardoor kan het voorkomen dat je buren minder betalen dan jij.

Die 12 maanden korting kan b.v. op het ESPN pakket zijn, dat gebeurd wel eens.

 

Wat bedoel je met 'berucht'? Overigens is die 12 maanden korting bij mij niet van toepassing op ESPN. Ik kreeg/krijg 12 maanden internet en tv voor €35. Mijn buren en anderen in de straat 6 maanden. Dezelfde postcode alleen een andere toevoeging aan het huisnummer. 

Adres of mensen die erom bekend staan slechte betalers te zijn of “klanten” die elk jaar overstappen.

Wat een onzin. Dat slaat helemaal nergens op. Ik betaal altijd netjes en ik ben in de afgelopen 10 jaar 1x overgestapt. Ik vind het nogal een kwalificatie...of wordt er juist de rest van de straat mee bedoeld omdat die minder korting krijgen? Dat zou wat zijn als ik de enige ben die positief te boek staat.


Het is al jaren bekend dat postcodegebieden een bepaalde status hebben, onder andere ook bij verzekeraars.

Een buurman in de straat kan bij dezelfde verzekeraar met dezelfde auto, meer of minder premie betalen dan ik.

Daar is dus niets nieuws aan.

 


Wat een onzin @JanD , Verschillen in prijzen kan bij dezelfde verzekerings maatschappij, maar den heeft de 1 meer no-claim korting of een pakket korting dan de ander, maar hetzelfde postcode gebied betaald hetzelfde aan bruto premie voor dezelfde auto.

@fubje , KPN legt geen “wanbetaler” dosier op adres aan, dat mag alleen op naam, dus die vlieger gaat niet op, hooguit als het kort geleden is dat er iemand is gaan wonen dat het nog op komt, maar dit komt niet in de postcode check naar boven.

@FamGBInternet , Leg je er maar bij neer dat je vanuit KPN geen antwoord krijgt, het is niet verboden wat ze doen en uitleg hoeft ook niet, dus accepteer maar dat het gebeurt en bazeer je keuze daarop om wel.of geen klant te worden.


Ik lees hier rare aannames van sommige personen, compleet giswerk, natuurlijk niets van klopt. Iedereen kan die postcode check gewoon op de website van KPN doen, zonder dat ze ook maar enige informatie van de persoon in kwestie hebben. Dat mag ook helemaal niet! En dan de Frequente overstappers en slechte betalers.Jaja. Het is toch wat. Niets waar je ook maar iets aan hebt natuurlijk, want mensen kunnen ook verhuizen.


Ik meende dat het in het programma Radar was, maar daar is een paar jaar geleden op TV een programma over geweest dat de buren een hogere autoverzekering moesten betalen en alleen omdat ze in een andere postcode zaten.
Dat is beslist geen aanname.
Het heeft niets met de personen te maken maar wel met de postcode.
En verder reageer ik niet meer op deze discussie.
 


deels off-topic:

Er zijn inderdaad postcodegebieden waar verzekeringspremies verschillen. In steden (bepaalde wijken) liggen de premies soms gemiddeld wat hoger dan daarbuiten. Verzekeraars baseren hun premies immers op langjarige gemiddelde schadelast (statistieken dus). Per postcode kan er dus een verschil in zitten.

In dit geval (kortingen KPN) gaat dit echter niet op. Er zitten namelijk geen prijsverschillen in postcodes maar in huisnummers. Bij mij in de straat heeft men allemaal dezelfde postcode en toch verschilt de korting. Er zal achter de schermen wel een oorzaak te vinden zijn maar daar komen wij hier niet achter. 

 


Vergeet ook niet dat veel bedrijven (en ook kpn) het uitgangspunt ‘sale by service’ hanteren.

Dat houdt in, de bij (telefonisch) contact wordt geprobeerd de klant vast te houden of binnen te halen, waarbij inderdaad aanbiedingen worden gedaan. De medewerker die een klant vasthoud (een nieuw contract laat aangaan) of binnenhaalt krijgt een bonus.

Dat wetende, hangt het dus ook af van de onderhandelingsvaardigheden van de (potentiële) klant én hoe gespind de medewerker is, een bonus te ontvangen.


Vergeet ook niet dat veel bedrijven (en ook kpn) het uitgangspunt ‘sale by service’ hanteren.

Dat houdt in, de bij (telefonisch) contact wordt geprobeerd de klant vast te houden of binnen te halen, waarbij inderdaad aanbiedingen worden gedaan. De medewerker die een klant vasthoud (een nieuw contract laat aangaan) of binnenhaalt krijgt een bonus.

Dat wetende, hangt het dus ook af van de onderhandelingsvaardigheden van de (potentiële) klant én hoe gespind de medewerker is, een bonus te ontvangen.

Dat is normaliter ook wel het geval, alleen is dat in deze casus niet van toepassing. Het gaat immers om een simpele postcode/huisnummer-check op de site van KPN. Er is dus geen (telefonisch) contact tussen KPN en de potentiële klant.


https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/dezelfde-autoverzekering-als-je-buurman-toch-honderden-euros-meer-kwijt/


Dat dit zo werkt is hierboven al bevestigd. Het gaat in jouw voorbeeld immers om een andere postcode (ook al zijn het de buren). Bij KPN kan er een verschil zitten binnen exact dezelfde postcode en dat lijkt vreemd. Dus XXXX/1 krijgt 6 maanden korting, XXXX/1a krijgt 12 maanden en XXXX/1b 6 maanden etc. 

Maar goed...ik denk dat wij hier niet achter zullen komen.

 


Wat een onzin @JanD , Verschillen in prijzen kan bij dezelfde verzekerings maatschappij, maar den heeft de 1 meer no-claim korting of een pakket korting dan de ander, maar hetzelfde postcode gebied betaald hetzelfde aan bruto premie voor dezelfde auto.

@fubje, KPN legt geen “wanbetaler” dosier op adres aan, dat mag alleen op naam, dus die vlieger gaat niet op, hooguit als het kort geleden is dat er iemand is gaan wonen dat het nog op komt, maar dit komt niet in de postcode check naar boven.

@FamGBInternet, Leg je er maar bij neer dat je vanuit KPN geen antwoord krijgt, het is niet verboden wat ze doen en uitleg hoeft ook niet, dus accepteer maar dat het gebeurt en bazeer je keuze daarop om wel.of geen klant te worden.

(a)sociaal profileren noemt men dat. Als je dat niet weet, heb je onder een grote steen geleefd.


Hi @FamGBInternet! Iedereen is natuurlijk op zoek naar het beste aanbod. Zoals hierboven al is uitgelegd kan het aanbod dat je krijgt afhangen van waar je het aanbod krijgt. Dit gaat dan meestal om verschillen tussen verkoop telefonisch, het web of aan de deur. Wel is het natuurlijk raar dat de buur iets heel anders ziet op de website. Ik ga om die reden even navraag doen. Kan je je postcode en huisnummer invullen in je profiel? En zou je in het veld “Persoonlijke opmerkingen” ook de postcode en het huisnummer van de buur kunnen laten weten?