Beste mensen,
Ik beschik over een glasvezel-internetabonnement van 1 Gbit/s bij KPN, maar tijdens het gamen, met name bij FC 25 (online), ervaar ik ernstige lag. De gameplay voelt vaak zwaar en traag aan, terwijl het af en toe bij sommige potjes, heel zeldzaam, kort soepel en snel loopt zoals verwacht. Bij het bekijken van gameplay-video's van anderen op YouTube (die op PS5 gamen) merk ik dat hun ervaring veel soepeler en responsiever is.
Hier zijn de maatregelen die ik tot nu toe heb genomen om dit probleem op te lossen:
- Bedrade verbinding: De PS5 is rechtstreeks via een CAT6-kabel verbonden met de Experia Box V10 (witte variant).
- Statisch IP-adres: In de instellingen van de Experia Box heb ik een vast IP-adres toegewezen aan de PS5 en dit ook handmatig op de PS5 zelf ingesteld. Dit komt overeen met het gereserveerde adres in de Experia Box. Onder de tabblad IP Reserveren heb ik de PS5 aangeklikt en opgeslagen.Â
- DNS-instellingen: De primaire en secundaire DNS-servers zijn ingesteld op 1.1.1.1 en 1.0.0.1.
- DMZ: Ik heb de DMZ-functie ingeschakeld specifiek voor het IP-adres van de PS5.
- Netwerktest: Op de PS5 ontvang ik NAT Type 2 met een downloadsnelheid van 650 Mbps en een uploadsnelheid van 130 Mbps.
- Ping tijdens het gamen: Tijdens het gamen monitor ik de ping, die meestal onder de 15 ms blijft. Toch blijft de game zwaar en traag aanvoelen.
- Monitor: Ik gebruik een 244Hz gamingmonitor, verbonden met de PS5 via een HDMI 2.1-kabel.
- Geen andere router of modem in gebruik, enkel de Experiabox, wel heb ik een Mesh systeem van TP-LInk, dit is ingesteld als AP en niet als WIFI-Router.Â
Ondanks deze configuratie blijf ik prestatieproblemen ondervinden. Heeft iemand suggesties of mogelijke oplossingen? Alvast bedankt voor het meedenken.