Skip to main content

Beste mensen,

Ik beschik over een glasvezel-internetabonnement van 1 Gbit/s bij KPN, maar tijdens het gamen, met name bij FC 25 (online), ervaar ik ernstige lag. De gameplay voelt vaak zwaar en traag aan, terwijl het af en toe bij sommige potjes, heel zeldzaam, kort soepel en snel loopt zoals verwacht. Bij het bekijken van gameplay-video's van anderen op YouTube (die op PS5 gamen) merk ik dat hun ervaring veel soepeler en responsiever is.

Hier zijn de maatregelen die ik tot nu toe heb genomen om dit probleem op te lossen:

• Bedrade verbinding: De PS5 is rechtstreeks via een CAT6-kabel verbonden met de Experia Box V10 (witte variant).
  • Statisch IP-adres: In de instellingen van de Experia Box heb ik een vast IP-adres toegewezen aan de PS5 en dit ook handmatig op de PS5 zelf ingesteld. Dit komt overeen met het gereserveerde adres in de Experia Box. Onder de tabblad IP Reserveren heb ik de PS5 aangeklikt en opgeslagen. 
  • DNS-instellingen: De primaire en secundaire DNS-servers zijn ingesteld op 1.1.1.1 en 1.0.0.1.
  • DMZ: Ik heb de DMZ-functie ingeschakeld specifiek voor het IP-adres van de PS5.
  • Netwerktest: Op de PS5 ontvang ik NAT Type 2 met een downloadsnelheid van 650 Mbps en een uploadsnelheid van 130 Mbps.
  • Ping tijdens het gamen: Tijdens het gamen monitor ik de ping, die meestal onder de 15 ms blijft. Toch blijft de game zwaar en traag aanvoelen.
  • Monitor: Ik gebruik een 244Hz gamingmonitor, verbonden met de PS5 via een HDMI 2.1-kabel.
  • Geen andere router of modem in gebruik, enkel de Experiabox, wel heb ik een Mesh systeem van TP-LInk, dit is ingesteld als AP en niet als WIFI-Router. 

Ondanks deze configuratie blijf ik prestatieproblemen ondervinden. Heeft iemand suggesties of mogelijke oplossingen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Hi ​@kaptan en welkom bij de KPN Community! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt. Lag tijdens online gamen is op zijn zachtst gezegd frustrerend. 🙃

Als de game zwaar en traag aanvoelt ondanks alle verbindingsinstellingen die je al doorlopen hebt, zou het dan niet door de graphics kunnen komen? De PS5 Pro zou het in principe goed aan moeten kunnen, maar misschien moeten de developers nog wat patchen om alles echt soepel te laten lopen. Ondanks de ervaringen van anderen op Youtube.

Als je de beeldinstellingen wijzigt naar kwalitatief íets minder, hoe gaat het dan? 
Ook ben ik benieuwd of je het kunt testen in een offline omgeving. Ik ben zelf niet bekend met FC25, is er een optie om offline te spelen? 

Als laatste: hier kwam ik wat tips op tegen om lag problemen op te lossen voor FC25

https://www.mrgeek.net/nl/blog/how-to-fix-lag-issue-in-ea-fc-25

Misschien dat de oplossing daar dan tussen zit. Laat je weten of het gelukt is?

Hallo,

Ik heb het probleem inmiddels opgelost. Ik woon in een huis van 14 meter lang, met aan de zijkant een garage van 8 meter extra. Ik heb een Cat6-kabel getrokken vanuit de meterkast, via de voorgevel, tot aan het einde van de garage. In totaal gaat het om ongeveer 25 meter kabel (cat6)

Om de kabel door de kruipruimte naar de garage te krijgen, moest ik de stekker afknippen. De doorgang was te smal om de stekker er volledig doorheen te steken, vooral omdat zowel de buitenmuur van de woonkamer als die van de garage een dubbele constructie heeft. Een nieuw gat van 40 cm diep boren zag ik niet zitten, dus ik heb de stekker afgeknipt en er zelf een nieuwe aan gezet.

Nadat ik de nieuwe stekker had aangesloten, werkte alles zoals het hoort. Ik haalde eenvoudig 950 Mbps download- en uploadsnelheid, wat in lijn is met mijn 1 Gbit/s abonnement. Ik heb cat6 stekker samen met de tang gekocht en via YouTube naar tutorials gekeken en zo een nieuwe stekker gemaakt (flut werk!)

Toch bleef de gameplay traag, zelfs nadat ik alle modeminstellingen had gecontroleerd (vaste ip, poorten open etc) Om het probleem te achterhalen, heb ik de PlayStation 5 van mijn neef getest in de woonkamer. Daar lag al een internetkabel, aangelegd door de vorige eigenaar, die door een gat van 25 cm diameter was getrokken. Tijdens de test merkte ik dat de gameplay daar veel soepeler was dan wat ik had in de garage.

Er konden dus maar twee oorzaken zijn:

1. De monitor : maar die is van 2024, OLED, 240 Hz met 0.1 ms response time (GTG), hdmi 2.1, dus dat leek onwaarschijnlijk.

2. De kabel : misschien was het toch nodig om een nieuwe te trekken en een gat van 25 cm diameter door de dubbele muur (45 cm dik) te laten boren.

Ik heb uiteindelijk een nieuwe kabel getrokken en een groter gat laten boren. En voilà! Supersnelle, vloeiende gameplay! Ik heb maaaanden een slome game gespeeld dat eigenlijk niet zo hoort te zijn 😂

Vind het wel vreemd waarom ik de snelheden wel kon halen maar de gameplay altijd zwaar en traag aanvoelde? Als iemand hier antwoord op heeft hoor ik het graag…misschien adertjes wek goed op de contacten van de stekker maar niet goed genoeg?

De boosdoener? De stekker die ik zelf hebt vervangen! Hopelijk helpt deze ervaring anderen in de toekomst

UPDATE: ik speel de game nu inmiddels al een week, en nog altijd super super snel en vloeiend 😂 1000% dat het door de stekker kwam! 

Hahaha fijn dat de oorzaak gevonden is en bedankt voor het laten weten! 😄 Heel veel gameplezier! 💚

Reageer