Skip to main content

Goedemorgen,

In mijn wijk zijn ze de afgelopen maanden bezig geweest met het upgraden van het netwerk naar glasvezel. Momenteel zijn ze volgens mij bezig met het plaatsen van aansluitpunten in huizen hier in de wijk. Hartstikke mooi allemaal natuurlijk.

Ik heb echter de afgelopen tijd enkele (voor mij) verwarrende mails van jullie ontvangen:

  • 4-Sep: “U bent aangesloten op glasvezel.”
  • 6-Sep: "We passen uw verbinding aan. U krijg een brief over de afspraak met de glasvezelmonteur. U krijgt een rode ethernetkabel.”
  • 6-Sep: “Nieuwe startdatum van uw wijziging: 14 september 2021. KPN NetwerkNL verbindt uw woning binnenkort met het glasvezelnetwerk. Daarna activeren wij uw internet en TV op 14 september 2021.” (uiteraard heb ik zélf nooit een wijziging aangevraagd, automatisch door jullie gedaan)

Nou is het inmiddels 13 september en ik heb nog nooit een brief ontvangen, laat staan een monteur of rode ethernetkabel gezien. Ik woon in een flat (onderste verdieping) btw.

Moet ik mij zorgen maken dat op 14 september mijn diensten via koper niet meer werken?

Hallo @Ukev , alle data van KPNNetwerk zijn bij benadering. Zolang je verbinding nog niet is omgezet naar glas blijft koper gewoon werken.

Succes.

 


Ik kan me voorstellen dat dit wat verwarrend is, @Ukev. Gelukkig ben je hier op het juiste adres voor opheldering, welkom :)

De communicatie van 4 september is van KPN Netwerk. Dat is het (aparte) deel van KPN dat de fysieke aanleg van het netwerk doet. Met dat bericht geven zij aan dat het netwerk klaar is, en dat er diensten over die glasvezel geactiveerd kunnen worden.

Wij, KPN de provider, krijgen ook bericht dat dit klaar is. Waarop wij vervolgens jouw bestaande abonnement gaan overzetten van koper naar glasvezel. Dat is waar het bericht van 6 september voor is. Deze wijziging verandert alleen de manier waarop je de diensten krijgt. Je abonnement blijft verder helemaal hetzelfde qua inhoud en prijs. Wij plakken dan een datum aan die wijziging die rekening houdt met verzenden van dingen, en een eventuele monteursafspraak etc… Daar is dus die datum van de 14e uit komen rollen. 

De losse kabel komt met brievenbuspost, dus ik zou verwachten dat je die al zou hebben gekregen. Je kunt dan morgen, op de 14e, je Experia Box loskoppelen van het IS/RA punt, en met de rode kabel aansluiten op het glasvezelkastje in de meterkast. 

Maar als jij die kabel nog niet hebt, dan kan het zijn dat er toch nog een monteur van ons bij je moet komen. Dat wil ik graag even nakijken. Wil je daarvoor je forumprofiel invullen en hier reageren als je dat gedaan hebt?


Dag @Erik_ ,

Dank voor het antwoord. Ik heb het een en ander ingevuld. Hoop dat dat voldoende is. ;)

Ik heb inderdaad nog geen kabel en ook helemaal nog geen glasvezelkastje. Er zijn in mijn woning helemaal nog geen werkzaamheden geweest.

Volgens mij waren ze hier in de buurt wel weer bezig, maar vooralsnog niet bij mij.

Edit: Mijn huidige modem/aansluiting zit ook niet in de meterkast. Die is gekoppeld aan een voormalige (telefoon?)aansluiting uit de muur in de woonkamer.


Yes, dit is voldoende, @Ukev, dank je. 

 

Dan is de communicatie van 4 september waarschijnlijk net wat te vroeg verstuurd. Die hoort gedaan te worden op het moment dat KPN NetwerkNL klaar is, en dat is over het algemeen als ze tot in de meterkast geweest zijn. Ik zie hier in ieder geval dat wij al wel dus de wijziging van signaaldrager naar glasvezel in gang hebben gezet op 6 september. Alleen is de wensdatum daarvoor inmiddels ook al weer verplaatst van 14 september naar 29 oktober. Dat is dan de datum waarop KPN Netwerk op dit moment uiterlijk verwacht klaar te zijn met de glasaanleg bij jou thuis. Er wordt vanuit KPN Netwerk dan ook nog contact met je opgenomen voor een afspraak. Zodra ze dan bij jou zijn geweest melden ze hun deel bij ons af, waarna wij dan op dat moment de rest kunnen doen.

Het is dus toch nog even afwachten, helaas.In de tussentijd blijft je huidige verbinding gewoon actief.


Hallo @Ukev  en @Erik_ Typisch, mijn opleverdatum is ook uitgesteld van 8 september 2021naar 29 oktober a.s. (Apeldoorn).

Waarom, Koost mag het weten, KPNNetwerk laat mij ook in raadselen achter ondanks de toezegging dat ze me zouden bellen/mailen.


Dag @Erik_,

Dank voor het uitzoeken. Dat is een hele geruststelling.

Ik heb die tweede datum (nog) niet gecommuniceerd gekregen, maar daar zal ik binnenkort vast wat van horen. Ik ben prima tevreden over m'n huidige koperverbinding, dus het is geen probleem als ze hun tijd nemen. Zolang als de verbinding maar blijft werken. ;)

Nogmaals dank voor het uitzoeken!


Hallo @Ukev in MijnKPN kun je je lopende bestelling zien, zowel via de pc als via de app.

 


Dank voor het uitzoeken. Dat is een hele geruststelling.

Ik heb die tweede datum (nog) niet gecommuniceerd gekregen, maar daar zal ik binnenkort vast wat van horen. Ik ben prima tevreden over m'n huidige koperverbinding, dus het is geen probleem als ze hun tijd nemen. Zolang als de verbinding maar blijft werken. ;)

Nogmaals dank voor het uitzoeken!

Graag gedaan, Ukev. Mocht je, op later moment, nog verdere vragen hebben, stel ze hier vooral, dan helpen we je verder. 

 

Typisch, mijn opleverdatum is ook uitgesteld van 8 september 2021naar 29 oktober a.s. (Apeldoorn).

Waarom, Koost mag het weten, KPNNetwerk laat mij ook in raadselen achter ondanks de toezegging dat ze me zouden bellen/mailen.

Ik heb voor jou even gekeken, @JanD, en ik zie dat het inderdaad is opgeschoven. Op 2 september hebben wij van KPN Netwerk doorgekregen dat het niet ging lukken om op de 8e klaar te zijn. Daar staat alleen niet expliciet bij wat de reden is. Echter, in een eerdere melding van eind juli is er sprake was van technische obstructie. Dat is het moment dat de datum naar 8-09 werd gezet. Dergelijke opmerking betekent vaak dat er extra werk nodig is om de boel rond te krijgen. Ik verwacht dan ook dat de huidige verschuiving in datum een gevolg is nog daarvan. Als het glaskastje bij jou ook nog niet in huis is gebracht, dan wordt er ook met jou nog contact opgenomen voor 29-10.


Hallo @Erik_ , bedankt voor het nakijken. Ik heb al wel de GPON in de meterkast, geplaatst op 21-7-2021.

Bij het aansluiten in de meterkast wordt een verbindingstest gedaan, hierbij bleek er teveel demping te zitten tussen het ondergrondse verdeelpunt iets verderop en de wijkkast nog iets verderop, daarom was de activatie verplaatst naar 8 september jl. Waarom het nu weer verplaatst is naar 29 oktober is mij ook een raadsel, maar we wachten af tot 29 oktober. Mocht jij tussentijds iets meer weten dan kun je je reactie plaatsen in mijn topic over de glasvezelmannetjes.