Skip to main content

Vorige maand hebben wij de glasvezelmonteur op bezoek gehad om een aansluiting in de meterkast te maken. Hierna direct een abonnement in bestelling gezet. Hierna kreeg ik een mail met de volgende melding:

 

KPN helpdesk gebeld om aan te geven dat mijn glasvezelverbinding nog niet geschikt is. Hier gaf mevrouw aan dat de plaatjes nog wel eens afwijken van de werkelijkheid en dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Hierbij aangegeven dat ik een FTU kastje heb en geen ONT of NT kastje en dan dit volgens de mail niet zou gaan werken. Mevrouw verzekerde mij met “dit is nog nooit verkeerd gegaan” dat KPN mij de benodigde spullen zou opsturen.

 

Vandaag de "doe het zelf box” ontvangen:

 

Om op het onderstaande aan te sluiten:


Het mag duidelijk zijn dat dit nooit gaan werken. Dus zojuist voor de 4e keer deze maand de helpdesk gebeld waarbij meneer aangaf dat ik een 0800 nummer moest gaan bellen om een bedrijf langs te laten komen die alles kon aansluiten. En als dit niet kon, moest ik wachten op een monteur van KPN zelf. Maar dit kon niet op kort termijn worden ingepland. Ik heb meneer vriendelijk bedankt voor zijn moeite, want na 20 minuten om het probleem heen breien had ik nog altijd geen antwoord op mijn vraag:

Het ONT/NT kastje kan ik toch zelf aansluiten? Dit is toch niet meer dan 3 kabels inpluggen en stroom erop? En dan met de netwerkkabel naar de router?

 

 

 

De ONT is niet door een klant zelf aan te sluiten, een monteur moet deze namelijk activeren in ons netwerk. Is er wel bekend wanneer de monteur komt? Deze heeft de ONT's bij zich in de bus. Vaak zit er op het installatiepakket een sticker die aangeeft wanneer de monteur komt. Als je alleen internet hebt weet ik overigens niet zeker of deze sticker erop zit. Dan komt het pakket in een andere doos.

 

Ik heb deze gisteren ook al bij een klant gehoord, dat er vanuit de klantenservice aangegeven werd dat alles zelfstandig aangesloten kon worden terwijl er nog een monteur nodig was om apparatuur te plaatsen. Ik zal eens even kijken of ik dit ergens terug kan koppelen.


De NT kunt u en mag u niet zelf aansluiten. Dat moet een monteur doen. En dat kan nog wel een paar weken duren voordat da gebeurt. 

De FTU is bij u wel in de meterkast geplaatst. Maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee de verbinding ook meteen gereed voor gebruik is. De centrale moet ook klaar zijn. En misschien is dat nog helemaal niet het geval.

U heeft nu een pakket gekregen voor installatie op de telefoonlijn. Dat zal voor nu waarschijnlijk de bedoeling zijn. En dan later word u overgezet naar glasvezel. Als het netwerk klaar is.


U heeft nu een pakket gekregen voor installatie op de telefoonlijn. Dat zal voor nu waarschijnlijk de bedoeling zijn. En dan later word u overgezet naar glasvezel. Als het netwerk klaar is.

Dat is helaas niet correct, dat is een standaard aansluitdoosje voor telefonie met een bijbehorend kabeltje met groene connectoren. Als om het een DSL-verbinding zou gaan zou er nog een RJ11-kabel bij zitten met grijze connectoren en een extra aansluitdoosje. In zo'n geval zit er over het algemeen ook geen ethernetkabel bij in het pakket.

 

De FTU is bij u wel in de meterkast geplaatst. Maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee de verbinding ook meteen gereed voor gebruik is. De centrale moet ook klaar zijn. En misschien is dat nog helemaal niet het geval.

Dit is overigens wel waar, het komt wel eens voor dat de aansluiting in huis al gemaakt is terwijl deze verder nog niet is afgemonteerd in de glasvezel-verdeler (PoP), dit komt niet vaak voor maar wanneer er bijvoorbeeld een obstructie (administratief of fysiek) is dan willen ze soms al vooruit werken en de FTU's wel vast plaatsen. Bij een obstructie kun je denken aan een rivier maar het kan ook iets zijn waarvoor een apart vergunning nodig is en dat die er nog niet is. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat alles gereed is en dat er enkel nog een kabel tussen de apparatuur en uw aansluiting in de PoP gemaakt moet worden, dit hangt per type techniek af wanneer dit gebeurd. Bij PON krijgt een monteur volgens mij een hele rits aan aansluitingen die gemaakt moet worden, bij EoF/GoF wordt dit vaak gedaan door de monteur die ook komt installeren.


Heren, 

Dankje voor de duidelijke uitleg. Het is mij duidelijk. Moet wel zeggen, wat een gedoe allemaal. Waarom moet er twee maal een monteur komen om twee aparte kastjes aan te sluiten? Zo klantonvriendelijk allemaal. Waarom weet de helpdesk (4 verschillende personen) dit niet? Allemaal vertellen ze een ander verhaal. 
 

Voor ons is weken wachten voordat een monteur komt geen optie, want wij hebben begin deze maand Ziggo al opgezegd en deze loopt de 4e af. Jammer allemaal. Dan ben ik genoodzaakt ons weer voor een jaar bij hen aan te melden. Dan zien we volgend jaar wel weer verder. 


Je zou natuurlijk bij de klantenservice een noodpakket kunnen aanvragen om de tijd te overbruggen.

 

De reden dat er twee monteurs moeten komen is vrij simpel; het FTU en het gehele netwerk daarvoor is eigendom van KPN NetwerkNL, de aansluiting daarop dan weer van KPN. Hoewel de naam anders doet denken zijn dit wel twee verschillende bedrijven en hoewel ze nauw samenwerken is een ‘hasser’ (iemand die de huisaansluiting maakt) niet hetzelfde als een telecommonteur, dat zijn twee hele verschillende functies, de telecommonteur sluit namelijk niet alleen het NT aan, deze sluit normaal gesproken ook alle andere apparatuur die bij het abonnement horen aan en kijkt samen met de klant naar wat er nodig is om het netwerk ideaal in te richten voor het gebruik van de klant. 

 

Heb je je gegevens al ingevuld op je profiel? Dan kan er zodra er een moderator meekijkt hier gelijk even meegekeken kunnen worden en misschien kan die dan wel gelijk een noodpakket voor je aanvragen, heb je in ieder geval wel wifi tot er een glasvezelmonteur is geweest.

 

Ohja, tip voor de volgende keer: maak gebruik van de overstapservice, dan zit je nooit zonder internet bij een overstap omdat het oude abonnement pas echt stopt als het modem van het nieuwe abonnement zich heeft aangemeld op het netwerk. Mocht er dan een leverprobleem zijn of blijken dat er toch iets niet helemaal goed gaat dan heb je nog steeds je oude provider nog.


De NT kunt u en mag u niet zelf aansluiten. Dat moet een monteur doen. En dat kan nog wel een paar weken duren voordat da gebeurt. 

De FTU is bij u wel in de meterkast geplaatst. Maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee de verbinding ook meteen gereed voor gebruik is. De centrale moet ook klaar zijn. En misschien is dat nog helemaal niet het geval.

U heeft nu een pakket gekregen voor installatie op de telefoonlijn. Dat zal voor nu waarschijnlijk de bedoeling zijn. En dan later word u overgezet naar glasvezel. Als het netwerk klaar is.

De monteur van de FTU heeft hem getest en is actief. Diverse buren hebben reeds glasvezel.  Ik heb duidelijk een glasvezel 500/500 besteld. Met een telefoonlijn was ik nooit akkoord gegaan want ik kom van een ziggo abonnement en zou dan terug gaan een minder verbinding. 


@L.Trompetter  Als u contact opneemt met Ziggo klantenservice en de situatie uitllegd kan die overstapservice alsnog geregeld kunnen worden. Dit moet u dan wel weer kortsluiten alhier met de moderator van KPN.


@L.Trompetter  Als u contact opneemt met Ziggo klantenservice en de situatie uitllegd kan die overstapservice alsnog geregeld kunnen worden. Dit moet u dan wel weer kortsluiten alhier met de moderator van KPN.

Ik heb bewust gekozen om het zelf te regelen omdat ik na de eerste twee gesprekken met de helpdesk al genoeg wist (afspraken die niet zijn nagekomen). Daar ga ik hier ook niet verder op in. 

Ik heb aangegeven dat ik tv van ziggo wil behouden en enkel glasvezel nodig heb. Aangegeven dat ik dit zelf regel, want ik wil van een kaartje en een mediabox, maar twee kaartjes voor in de tv. En ik heb een Vodafone simkaartje waarmee ik voordeel heb en moest ik nog een oud kastje terug sturen. Al met al een hoop zaken die ik liever zelf heb geregeld. 
 

Alles was geregeld op 1 april en vanaf 30 april zou ik glasvezel kunnen gebruiken. KPN zou mij de benodigde apparatuur opsturen om het aan te sluiten. Hierna kreeg ik een mail of ik wou nakijken of mijn aansluiting geschikt was (dit verhaal heb ik in de eerste post hierboven uitgelegd). Nu blijkt dat op 23 april KPN erachter is gekomen dat er nog geen monteur is ingepland en dit probleem leggen ze nu bij mij neer. Alsof ik dat had moeten weten?

Als ik de KPN overstapservice had gepakt was het waarschijnlijk nog een grotere chaos geworden. Dan had ik waarschijnlijk vanaf de 1ste komende maand helemaal niks meer. Ook geen TV van ziggo. 
 

Alles was gewoon geregeld en klaar voor gebruik. Het enige dat mis is gegaan is dat KPN haar zaken niet goed geregeld heeft. Dus we hoeven nu niet de hele situatie om te draaien en te zeggen dat ik de overstapservice had moeten gebruiken. Dit had nul meerwaarde gehad. 
 

NB. iemand zei hier dat ik tijdelijk de telefoonlijn kan gebruiken tot de glasvezelmonteur is langsgekomen. Dit zal niet gaan want de enige twee kabels die de meterkast binnen komen is de groene ziggo, en de oranje KPN kabel. Bij nieuwbouw wordt geen telefoonkabel meer aangelegd als er plannen zijn voor glasvezel.

 


Alles was gewoon geregeld en klaar voor gebruik. Het enige dat mis is gegaan is dat KPN haar zaken niet goed geregeld heeft. Dus we hoeven nu niet de hele situatie om te draaien en te zeggen dat ik de overstapservice had moeten gebruiken. Dit had nul meerwaarde gehad.

Alles was en is dus gewoon niet geregeld. Rondom die ONT/NT zijn genoeg voorbeelden op dit forum te vinden dat er van KPN uit iets met de planning mis gaat, al helemaal sinds dik een jaar (mede door coronamaatregelen zo lijkt het). Die overstapservice geeft KPN (met al z’n bedrijfsonderdelen) planningsruimte, dus een voordeel voor KPN, hoeft niet perse zo te zijn voor de (nieuwe) klant, ligt maar net aan de situatie. Niet een principe van de klant is koning, maar de koning neemt nog meer macht over de klant.

Maar je vertrouwde KPN kennelijk al niet, dit is dan je ‘straf’ zullen we maar zeggen als je er toch van uit gaat dat in jouw straat en voor jouw woning de uitrol volgens plan verloopt. KPN zal ongetwijfeld zeer duidelijk weten dat in jouw straat wel een alternatief is, namelijk Ziggo. Als je niet van overstapservice gebruik maakt, moet je in mijn ogen bereidt zijn 1 maand  dubbele internetabokosten te hebben en daar ook van uit gaan en op plannen. Dus pas opzegging richting Ziggo de deur uit doen als KPN glasvezel werkt, ja zelfs dus ook 2 weken wachten nog zodat je KPN nog binnen de 14 dagen zou kunnen annuleren want stel het werkt toch niet naar jouw tevredenheid in de praktijk.


@L.Trompetter  Ik heb bewust gekozen om het zelf te regelen.

Prima, dat heb ik ook gedaan maar dan op de manier die tmoesel hierboven omschrijft, dus oude schoenen pas weggooien als je nieuwe hebt :wink:

Wat ik bedoel is dat als je nu alsnog de overstapservice kunt fiksen bij beide providers, je bij Ziggo niet eerder wordt afgesloten voordat KPN geactiveerd is en dus niet zonder internet komt te zitten.


Maar je vertrouwde KPN kennelijk al niet, dit is dan je ‘straf’ zullen we maar zeggen als je er toch van uit gaat dat in jouw straat en voor jouw woning de uitrol volgens plan verloopt.

 

Dit heeft niks met uitloop van de planning te maken. Mijn buurman hebben ze wel het juiste pakket gestuurd en wel een monteur ingepland om de NT aan te sluiten. Bij mij is dit gewoon vergeten te gebeuren. 
 

Gewoon toegeven dat KPN een fout heeft gemaakt en dat er een oplossing wordt gezocht was voor mij voldoende geweest.

Ik had gehoopt dat ik via deze weg wel een oplossing voor de situatie kon vinden.


 

 


@L.Trompetter  Ik heb bewust gekozen om het zelf te regelen.

Prima, dat heb ik ook gedaan maar dan op de manier die tmoesel hierboven omschrijft, dus oude schoenen pas weggooien als je nieuwe hebt :wink:

Wat ik bedoel is dat als je nu alsnog de overstapservice kunt fiksen bij beide providers, je bij Ziggo niet eerder wordt afgesloten voordat KPN geactiveerd is en dus niet zonder internet komt te zitten.

Is goed bedoeld, maar alleen lost de overstapservice dit probleem niet op.


Ik had gehoopt dat ik via deze weg wel een oplossing voor de situatie kon vinden.
 

Er heeft nog niemand vanuit KPN gereageerd, als dat gaat gebeuren zal er zeker snel een oplossing zijn.


Ik had gehoopt dat ik via deze weg wel een oplossing voor de situatie kon vinden.
 

Er heeft nog niemand vanuit KPN gereageerd, als dat gaat gebeuren zal er zeker snel een oplossing zijn.

Speedmaster, 

Ik hoop dat KPN zich goed verdiept in jouw bericht. Want wij staan ook binnenkort voor jouw situatie. Enerzijds wordt binnenkort bij ons glasvezel aangelegd, maar anderzijds, het pakket dat KPN aanbiedt is m..i. duidelijk inferrieur aan dat van Ziggo (zelfs simpele pakketen als TV5 met nederlandse ondertiteling ontbreken bij KPN), in het voordeel van KPN spreekt de wel heel minimale uploadsnelheid van  Ziggo van 50Mb. 

Overgaan op Ziggo betekent voor ons een nieuwe TV, want wij zijn al bijna 50 jaar PTT/KPN klant en we hebben alles hierop ingericht. Maar voorzover ik dat heb kunnen berekenen heeft dat buiten de 50Mb upload op de redelijk korte termijn voor ons alleen maar voordelen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ik had gehoopt dat ik via deze weg wel een oplossing voor de situatie kon vinden.
 

Er heeft nog niemand vanuit KPN gereageerd, als dat gaat gebeuren zal er zeker snel een oplossing zijn.

Speedmaster, 

Ik hoop dat KPN zich goed verdiept in jouw bericht. Want wij staan ook binnenkort voor jouw situatie. Enerzijds wordt binnenkort bij ons glasvezel aangelegd, maar anderzijds, het pakket dat KPN aanbiedt is m..i. duidelijk inferrieur aan dat van Ziggo (zelfs simpele pakketen als TV5 met nederlandse ondertiteling ontbreken bij KPN), in het voordeel van KPN spreekt de wel heel minimale uploadsnelheid van  Ziggo van 50Mb. 

Overgaan op Ziggo betekent voor ons een nieuwe TV, want wij zijn al bijna 50 jaar PTT/KPN klant en we hebben alles hierop ingericht. Maar voorzover ik dat heb kunnen berekenen heeft dat buiten de 50Mb upload op de redelijk korte termijn voor ons alleen maar voordelen. 

 

Voor ons is dit de reden waarom wij Ziggo TV willen behouden voor circa 25 euro per maand. En omdat wij Vodafone hebben, krijgen wij bijvoorbeeld alle sportzenders er gratis bij. Dit kost bij KPN volgens mij 15 euro per maand extra. Daarnaast biedt Ziggo wel van die modules voor in de TV aan, zodat alles met de afstandsbediening van de tv werkt en er geen kastje bijgeplaatst die te worden. Eigenlijk geen reden om over te stappen naar KPN glasvezel, alleen maar een hoop geregel voor uiteindelijk enkel alleen een hogere upload. 

En toch gekozen om na 19 jaar Ziggo/Essent toch KPN te proberen. Tot op heden alleen maar een hoop gedoe bij KPN gehad. En nog altijd geen glasvezel, terwijl mijn buurman en achterbuurman wel glasvezel werkend hebben. Bij mij is er gewoon wat fout gegaan en KPN vertikt het om met een oplossing te komen en leggen het probleem bij mijn neer (had ik maar de overstapservice moeten pakken.. wat hier helemaal niks mee te maken heeft). Dit heeft niks met capaciteit of COVID te maken, maar puur met de laksheid van de medewerkers.


L.Trompetter schreef"Voor ons is dit de reden waarom wij Ziggo TV willen behouden voor circa 25 euro per maand. En omdat wij Vodafone hebben, krijgen wij bijvoorbeeld alle sportzenders er gratis bij. Dit kost bij KPN volgens mij 15 euro per maand extra"

U krijgt in uw situatie alleen de sportzenders van Ziggo sport gratis, niet die van ESPN ( voetbal).  Bij Ziggo betaal je voor ESPN sports  € 17,95 p.m. voor alleen eredivisie voetbal oftewel ESPN 1,2 en 3 . Bij KPN betaal je voor 6 kanalen ESPN € 12,99 p.m.  Hier krijg je wat, daar laat je wat. De keuze is aan de klant.

NB: Ik zal u de reden van de overstap van Ziggo naar KPN besparen, maar ga er maar van uit dat wat u hier benoemd daarbij in het niet valt qua klachten.


En toch gekozen om na 19 jaar Ziggo/Essent toch KPN te proberen. Tot op heden alleen maar een hoop gedoe bij KPN gehad. En nog altijd geen glasvezel, terwijl mijn buurman en achterbuurman wel glasvezel werkend hebben. Bij mij is er gewoon wat fout gegaan en KPN vertikt het om met een oplossing te komen en leggen het probleem bij mijn neer (had ik maar de overstapservice moeten pakken.. wat hier helemaal niks mee te maken heeft). Dit heeft niks met capaciteit of COVID te maken, maar puur met de laksheid van de medewerkers.

Met nieuw uitgerold glasvezel van KPN is het GPON en daarbij verdedigt KPN met hand en tand dat de ‘glasvezelconvertor’ niet van de provider is maar van de netwerkbeheerder. De provider KPN heeft z’n werk gedaan, je moet bij KPN NetwerkNL zijn in principe. Maar die doen alleen zaken met providers in principe. Mijn ervaring met glasvezel uitrol is dat het vooral bulk is, zoveel mogelijk in 1 run doen, dat is namelijk het goedkoopst. Dan op naar de volgende straat of wijk elders waar men mensen die overstapservice hebben aangevinkt gegarandeerd eigenhandig voor 100% van Ziggo kan afpakken. Eerst het laaghangende fruit, als iemand op vakantie was/is of er gaat iets mis, dan komt dat later wel een keer.

Maar hebben die buurman en achterbuurman ook nog steeds TV van Ziggo of zijn die ook voor TV op KPN overgestapt?


Voordat het dadelijk over wie de beste helpdesk gaat, wil ik hieronder nog één keer mijn situatie schetsen:

  • Briefje op 4 maart in de bus dat er een monteur langs zou komen / tijdstip bepalen. Op 4 maart heb ik met de monteur een afspraak moeten in plannen om de glasvezel aan te sluiten op een FTU kastje. 
  • Deze afspraak ingeland voor 1 april.
  • Op 11 maart KPN gebeld om te informeren over een glasvezel abonnement. Direct in pre-order gezet via de helpdesk en aangegeven dat op 1 april de monteur langs zou komen om de glasvezel FTU te plaatsen. Mail ontvangen, compleet met factuur. 
  • Op 12 maart een mail met “Uw bestelling is geannuleerd”. Direct gebeld en hier gaf meneer aan dat ik geen glasvezel kon pakken omdat ik geen glasvezelaansluiting heb. Uitgelegd dat er een afspraak is ingepland en dat er vanaf 1 april glasvezel wordt aangesloten. afgesproken dat ik na de aansluiting direct contact op zou nemen om de bestelling in orde te maken. 
  • Op 1 april na het testen van de verbinding door de monteur van KPN contact opgenomen met de helpdesk om de bestelling door te geven. Met meneer afgesproken dat ik voor een zekerheid de start naar 30 april wil zetten om eventuele vertraging mee op te vangen. 
  • Op 1 april mail ontvangen “bedankt voor uw bestelling”. Startdatum Hussel internet 500mbit op 29 april. Niet wat was afgesproken, maar prima. Aansluitend een mail dat ik moest controleren of ik enkel een FTU kastje of ook al een NT/ONT kastje had. 
  • Dus ook diezelfde avond (1 april) gebeld met de helpdesk en aangegeven dat volgens de mail mijn verbinding nog niet geschikt is (geen NT/ONT kastje). Mevrouw deed een beetje uit de hoogte en verklaarde mij voor gek dat ik mijn twijfels had over de aansluiting. Dit was namelijk de manier hoe KPN werkt en dat ging altijd goed. Ik hoefde mij geen zorgen te maken. Ik kreeg alles wat nodig was opgestuurd en dat kon ik allemaal zelf aansluiten. 
  • Afgelopen vrijdag (23 april) de box ontvangen en hier zaten niet de benodigde spullen in. Dus alweer gebeld met de helpdesk en aangegeven dat met de toegezonden spullen ik geen werkend internet kan krijgen omdat er een UTP kabel bij zit, terwijl de enige aansluiting op het glasvezelkastje een groen glasvezelaansluiting is. Hier werd in eerste instantie ook lacherig gedaan dat ik de UTP kabel gewoon in het kastje kon prikken. Daarna was het: oh u heeft het pakket met de gele UTP kabel gekregen, maar u heeft het Pakket met de rode UTP kabel nodig om aan te sluiten op glasvezel. Aangegeven dat ik een kastje mis. Toen was het: oh ja logisch, u heeft niet de juiste aansluiting voor glasvezel. Meneer verzocht mij om een 0800 nummer te bellen om een afspraak op mijn kosten in te plannen om de verbinding gereed te maken. Mocht dit niet lukken dan werd alsnog een monteur van KPN ingeschakeld, maar dat kon wel een paar weken duren. 
    Hier heb ik aangegeven dat ik hier absoluut niet akkoord mee ga. KPN had moeten zorgen dat alles geregeld was.

Vandaar waarom ik hier de vraag stelde of ik het NT kastje zelf kon aansluiten. Ik weiger om het probleem van KPN zelf te gaan fixen en daarbij voor de kosten op te draaien. Dan maar weer terug naar ziggo. 


@L.Trompetter ik zie dat de vorige order is geannuleerd. Hierdoor kan ik daar weinig meer voor betekenen. Wel kan ik je zeggen dat op het moment dat een monteur verplicht is om de bestelling in orde te maken, zoals bij het installeren van glasvezel, deze kosten niet voor de klant zijn. Wat betreft hulp bij verdere afhandeling, ik zie dat er een nieuwe bestelling is geplaats. Wat dat betreft is het proces nu dus in het beginstadium. Wat ik wil voorstellen is dat ik dit topic open laat en als er vragen zijn over de nieuwe bestelling je ze hier kan stellen. Voor vragen waar per direct antwoord op nodig is zou ik je willen vragen alsnog te bellen met 0800-0402.