Skip to main content

Hallo

@KPN

,

Ik blijf last hebben van packet loss tijdens League of Legends, vooral aan het einde van games of tijdens champion select (bijv. vandaag 17:24 CEST). Nieuwe PingPlotter-data (17:12-17:22 CEST, 12/06/2025) toont, met hop 3 genegeerd:

• Hop 1 (192.168.2.254, mijnmodem.kpn): 25.4% PL, 0.4-1.7 ms

• Hop 2 (fixed.kpn.net): 1.9-3.9 ms, PL onbekend (Tracert van 12:17 CEST: Hop 1 <1ms, Hop 2 1-3ms, Hop 3-4 timeout).

Acties ondernomen:

• Ethernet op Private, clean boot, firewall regels toegevoegd (lol.launcher.exe, etc.)

• Router/modem gereset, 10 min uit voor nieuwe IP-lease

• Soms helpt een reset even, maar problemen keren terug.

Situatie: Dynamisch IP, KPN kon geen nieuwe toewijzen. Riot (PeeringDB: https://www.peeringdb.com/net/5918) adviseert een reroute. Forum laat zien dat dit sinds 2018 een issue is.

Verzoek: Kan de technische dienst mijn route rerouten via NL-ix (193.239.117.105) om de packet loss (startend bij hop 1) te verminderen? Graag hulp van een netwerkexpert.

Alvast bedankt!

Geen ervaring met deze materie, maar 162.249.72.1 is IP van een Riot Games server. Hop 2 gaat goed, dus dan ontstaat de loss pas als het buiten KPNs netwerk is, toch?

Geen ervaring met deze materie, maar 162.249.72.1 is IP van een Riot Games server. Hop 2 gaat goed, dus dan ontstaat de loss pas als het buiten KPNs netwerk is, toch?

Thanks voor het meedenken! hop 1 naar 2 gaat niet lekker, hop 3 hoort 100% packetloss te hebben.

@kpn Iemand die mij kan gaan helpen?!?!?!?!

Die packetloss op je eigen netwerk. Gebruik je een slechte wifi misschien?

Verder betwijfel ik of ze de verbinding kunnen omleiden op jouw verzoek. Vaak hangt het af van contracten met de peeringpartner. 

Direct Cat 7 bedraad, defecte modem?

Die packetloss op je eigen netwerk. Gebruik je een slechte wifi misschien?

Verder betwijfel ik of ze de verbinding kunnen omleiden op jouw verzoek. Vaak hangt het af van contracten met de peeringpartner. 

​@JFDeleeuw Ik loop helaas tegen hetzelfde probleem aan. Is het bij jou onderhand opgelost?

Ik heb er ook enorm last van tijdens het spelen van League of Legends..

Hallo ​@JFDeleeuw  Vanuit ons netwerk naar Riot gaat het goed als ik jouw post zo bekijk. Packetloss treedt al op bij stap 1 naar het modem. Mijn advies is dan nu eerst om eens een andere kabel, bij voorkeur een CAT6 kabel, te gebruiken. 
Er zijn vaste routes voor dit soort partijen waarbij er geen individuele users worden omgeleid. 

Hallo ​@JFDeleeuw  Vanuit ons netwerk naar Riot gaat het goed als ik jouw post zo bekijk. Packetloss treedt al op bij stap 1 naar het modem. Mijn advies is dan nu eerst om eens een andere kabel, bij voorkeur een CAT6 kabel, te gebruiken. 
Er zijn vaste routes voor dit soort partijen waarbij er geen individuele users worden omgeleid. 

Beste Jeroen,

De problemen zijn niet verholpen, de CAT7 bekabeling is in prima staat, zelf geknepen en doorgementen. De problematiek doet zich alleen voor met League en meerdere mensen met KPN ervaren dit probleem. Ik hoop dat jullie niet de kop in het zand steken maar pro-actief samen met mij naar een oplossing gaan kijken. As we speak heb ik wederom een 30min time-out ivm Que verlaten door dit euvel. 

​@JFDeleeuw Ik loop helaas tegen hetzelfde probleem aan. Is het bij jou onderhand opgelost?

Ik heb er ook enorm last van tijdens het spelen van League of Legends..

helaas nog niet, ik nam even mijn tijd om een nieuwe oplossing te testen.. maar ik denk vrijwel dat het aan KPN ligt in de modem / router

Reageer