Skip to main content

Virtueel bezoekje achter de voordeur 2.0: Hoe hangt jouw modem erbij?

• March 25, 2026
  • 132 reacties
  • 9662 keer bekeken
Toon eerste bericht

132 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 14, 2026

spaghetti

@Alexandra van KPN , tja elk los kabeltje is er 1 te veel ;-)

Dus laatst de meterkast even wat aandacht gegeven:

Ik heb de NT verwijderd en een glasvezelkabel direct naar de switch gevoerd. Daar wordt het signaal omgezet naar RJ45 en weer teruggevoerd naar de Draytek Router (gele kabels, want als je dan toch met kleurjes kan werken). Scheelt weer een apparaat dat voeding nodig had.

Aan de rechterkant hingen nog wat kabels los (altijd jammer). Deze heb ik netjes opgebonden en waar mogelijk in buizen gestopt.
In het (nieuwe) witte vierkantie doosje zit een ESP32 module. Daar heb ik de bestaande (domme) bel met een relais op aangesloten. Hierdoor kan ik meten dat er iemand op de bel drukt (en daarvan een signaal op mijn telefoon ontvangen) en kiezen of de bel wel of niet rinkelt.
Tevens zit er op die ESP32 een sensor die meet of de watermeter draait. Deze data wordt ook netjes doorgegeven aan de Home Assistant installatie zodat ik naast stroom en gas ook het waterverbuik realtime kan bijhouden:

Heb je van deze overzichtelijke situatie wel een (stroom) schema gemaakt? Nu weet je nog hoe het één en ander zit maar is dat over een tijdje nog zo?

In mijn meterkast is het erg overzichtelijk in tegenstelling tot de woonkamer waar de infrastructuur zo het één en ander na verloop van tijd de vraag vaak komt waar gaat die LAN-draad naar toe? Ik heb die dan voorzien van een leukoplast pleister met opschrift.

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • July 14, 2026

@gensnet 

op de rechter (oranje) glasvezelafdekdoos zit een lijst met welke netwerkaansluiting waar uitkomt in het huis.
Alle wandmontage punten in huis zijn genummerd. 
In de switches zijn alle poorten gelabeld met wat er op aangesloten is en waar zich dat bevind, en dan staat alles ook nog netjes in een excel bestand.

En in dat bestand staan ook de (vaste) ip- en mac-adresen van alle apparatuur vermeld (als je geen vastgezet DHCP adres hebt kun je niet het netwerk/internet op).

Denk dat ik het qua documentatie wel redelijk voor elkaar heb 😅

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 14, 2026

@gensnet 

op de rechter (oranje) glasvezelafdekdoos zit een lijst met welke netwerkaansluiting waar uitkomt in het huis.
Alle wandmontage punten in huis zijn genummerd. 
In de switches zijn alle poorten gelabeld met wat er op aangesloten is en waar zich dat bevind, en dan staat alles ook nog netjes in een excel bestand.

En in dat bestand staan ook de (vaste) ip- en mac-adresen van alle apparatuur vermeld (als je geen vastgezet DHCP adres hebt kun je niet het netwerk/internet op).

Denk dat ik het qua documentatie wel redelijk voor elkaar heb 😅

Nou dan is het goed. Je hebt alleen wat moeite met “links” en “rechts” ;-) Maar dat hebben meer mensen. Het oranje kastje (je schrijft “Ik heb de NT verwijderd”) zit “links” en niet “rechts” op de foto…….

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • July 14, 2026

Nou dan is het goed. Je hebt alleen wat moeite met “links” en “rechts” ;-) Maar dat hebben meer mensen. Het oranje kastje (je schrijft “Ik heb de NT verwijderd”) zit “links” en niet “rechts” op de foto…….

mwah, als je goed kijkt zijn er twee van de oranje afdekdingen.
Samen hangen ze aan de linkerkant van de meterkast, en de rechter daarvan bevat het lijstje met netwerkaasnluitingen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 14, 2026

mwah, als je goed kijkt zijn er twee van de oranje afdekdingen.
Samen hangen ze aan de linkerkant van de meterkast, en de rechter daarvan bevat het lijstje met netwerkaasnluitingen.

In je laatste bericht van één uur geleden staan drie foto's. Alleen op de eerste (bovenste) foto links is een oranje kastje te zien (NT).  Ik zie alleen maar links één met daarop een wit papier geplakt waar op staat wat waar naar toe gaat……..

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ik ben onder de indruk ​@Pruygje 👏 Ziet er allemaal heel erg strak en georganiseerd uit. Maar ben je nu de enige in huis die een storinkje/onderbreking kan verhelpen? 

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • July 14, 2026

Ik ben onder de indruk ​@Pruygje 👏 Ziet er allemaal heel erg strak en georganiseerd uit. Maar ben je nu de enige in huis die een storinkje/onderbreking kan verhelpen? 

Thanks!

Gelukkig hebben we vrijwel nooit storingen. Zolang het internet het doet kan ik er van buiten ook gewoon bij, en anders kom ik telefonisch ook een heel eind.