Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb een aantal maanden terug een topic aangemaakt omdat ik zoals velen problemen had met het uploaden via de Experia Box V10a in combinatie met Sneller Internet Buitengebied.

Zie het originele ticket hier: https://forum.kpn.com/internet-9/verbinding-valt-weg-bij-uploaden-met-experia-box-v10a-sneller-internet-buitengebied-502213

De oorzaak was gevonden en er wordt gewerkt aan een oplossing. We zijn inmiddels al twee maanden verder en er lijkt nog steeds geen oplossing te zijn. Dat is exclusief de twee maanden die het heeft geduurd om het probleem op te sporen.

Vorige week heb ik nog een vraag in het topic gesteld, maar daar krijg ik dus geen antwoord op. Ik snap dat er wat tijd overheen gaat totdat een update kan worden uitgerold (oorzaak vinden, oplossen en testen), maar m’n geduld begint wel een beetje op te raken.

Oorspronkelijk had ik problemen met de download en upload snelheid omtrent het thuis werken. Zodoende ben ik op aangeven van KPN overgestapt op een duurder Hussel abonnement om zo de 4G router te kunnen aanvragen. Maar het blijkt dus dat deze oplossing maar half werkt, download is prima, maar upload is dus onbruikbaar.

Ik ben programmeur van beroep en de werkzaamheden die ik thuis verricht vereisen een relatief hoge upload. In de laatste paar maanden heb ik dus mijn 4G abonnement moeten updaten naar een unlimited abonnement om zo de upload snelheid te kunnen gebruiken die ik nodig heb. Dit had niet nodig geweest als de 4G router zou werken zoals door KPN wordt beschreven. Ik vraag me soms af waar ik nu meer dan 60 euro in de maand voor betaal, want die huidige opzet (modem + 4g) is ondermaats.

Begrijp dat de bovenstaande frustraties niet persoonlijk zijn bedoeld, maar ik wel graag willen weten wat de huidige stand van zaken is en wat de planning is voor een oplossing.

@Robyrq . Mijn collega natasja werkt ondertussen in het onderwijs. Helaas is de overdracht niet helemaal goed gegaan anders hadden we uiteraard in het andere topic gereageerd.

Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven als je dat gedaan hebt?


Hoi @Erwin_ ,

Ik heb m’n profiel aangevuld.


@Robyrq : ik heb een verzoek ingediend om jou een ander modem toe te sturen. Het is nu afhankelijk van de logistieke collega's of ze dit honoreren.

Mocht jij in de loop van volgende week (laten we woensdag afspreken) nog niks gehoord hebben, laat het mij weten. 


@Erwin_, ik zou je graag verzoeken om het originele topic te lezen. Het probleem zit namelijk niet specifiek in deze modem, maar heeft te maken met het vol lopen van de upload buffers als je de modem gebruikt in combinatie met de 4G modem van Sneller Internet Buitengebied.

Je collega was hiervoor in gesprek met jullie ontwikkelafdeling, dus daar moet de draad weer worden opgepakt. Een nieuwe modem heb ik dus niks aan als er nog dezelfde software op staat.


Ik meen te begrijpen dat het een v10a issue is, @Robyrq . Daarom heb ik het verzoek gedaan om een v10 te sturen. 

Ik zal nog eens in de mailwisseling duiken met de techneuten.


@Erwin_ , dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Er zijn meerdere topics op dit onderwerp waarbij het zowel om de 10 als de 10a gaat. De 10 zou iets minder last hebben van het vol lopen van de buffers meen in te hebben gelezen


Klopt. In sommige gevallen lijkt een v10 wel de oplossing te zijn maar er zijn ook gevallen waarbij dit niet het geval is.

Voor de duidelijkheid: Uiteraard heb ik ook de techneuten om een update gevraagd. Die omruil is een poging om jou in ieder geval op korte termijn (hopelijk) een betere upload te geven. 

Of mijn logistieke collega's er aan willen is even afwachten. Ik houd je sowieso op de hoogte.


Ik moest achter de schermen even flink knokken maar volgens mij is het uiteindelijk wel gelukt. Is dat ook jouw ervaring, @Robyrq ?


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust. 


Hoi @Erwin_ ,

De ExperiaBox 10a is omgeruild voor een 10 en die heb ik even een weekje uitgetest.
Volgens mij is het probleem opgelost, heb bijvoorbeeld een test gedaan met het uploaden van een bestand van 500 MB en de verbinding klapt nu niet meer dicht.

Had in eerste instantie een beetje ruzie met de VOIP instellingen waarbij de instellingen niet werden ingeladen, maar een reset van het modem heeft dit opgelost.

Later was er nog een probleem de stabiliteit waarbij draadloze apparaten af en toe geen toegang tot internet meer hadden. Dit bleek door een IP conflict te komen, DHCP TTL hoger gezet en elk apparaat opnieuw laten verbinden / DHCP release heeft dit opgelost.

Bedankt voor de service.


Is er inmiddels bekend wanneer dit probleem wordt opgelost?


@worb . Ervaar jij vergelijkbare issues?


Ja, iets op YouTube uploaden is een ware beproeving


Volgens mijn meting heb jij een v10, @worb .  Dit topic gaat over issues met een v10a.

De v10 zou goed moeten werken. Wat zijn je snelheden daar? En wat gebeurt er precies als jij iets naar youtube upload?


snelheid tussen de 20mb en 30 mb

Als ik upload gaat het na de start heel snel maar na zo'n 20% lijkt het uploaden te stoppen en herstart het 4g modem. Na de herstart gaat het laden heel traag (en lijkt gebruik te worden gemaakt van de telefoonlijn. Youtube uploaden onderbreken en herstarten is de enige manier om weer snelheid te krijgen.


Ik zie dat ik helemaal niet meer gereageerd heb. Mijn oprechte excuses.

Zo te zien heb jij hier in januari ook een topic aan gewijd. Je bent toen in gesprek geweest met mijn collega @Erik_ .  Het was toen een beetje onduidelijk of het nou met bereik of met een daadwerkelijk storing te maken had.

Heb je het idee dat dit in de hardware misgaat?