Skip to main content

De VPN verbinding met kantoor valt spontaan en onvoorspelbaar weg.

Soms dagen niet en soms 3 keer op een dag.

Met drukte thuis op kantoor heeft het niets te maken. Ook in weekenden hetzelfde probleem.

Vaste verbinding dus geen WIFI. Alles al tig keer gereset en verbindingen laten testen waren oké.

Ook aansluitpunt op kantoor (Ziggo) laten testen geen onregelmatigheden.

KPN glasvezel met een V10 Experiabox.

Valt VPN weg dan draait TV en wifi wel door (zo lijkt het), alleen de PC met VPN valt weg waarna een complete herstart van de bewuste PC en een modem reset nodig is.

Alle mogelijke voor de hand liggende suggesties al uitgevoerd. Was het maar zo simpel….

Johan

 

Hoi @BigDaddy103, alleen de VPN valt weg dus. verder geen problemen. Dan vermoed ik dat het daar in zit. Zijn er meerdere collega's die daar last van hebben? Hebben jouw IT collega's er ook al naar gekeken?

 


Valt VPN weg dan draait TV en wifi wel door (zo lijkt het), alleen de PC met VPN valt weg waarna een complete herstart van de bewuste PC en een modem reset nodig is.

Zowel PC als router opnieuw opstarten ledit niet makkelijk naar de oorzaak. Als de VPN wegvalt, zou je eerst eens even de VPN verbinding moeten uitzetten en kijken of er dan nog wel gewoon (inter)netwerk verbinding is voor de PC. Het lijkt op iest met IP adressen timeout o.i.d.

Kijk op moment van uitval ook eens met een ander apparaat, b.v. tablet via WiFi in de EBv10 of die PC nog wel in de EBv10 staat.

En wat geeft de log van de EBv10 aan op moment van VPN uitval? Kan best zijn dat de PPPoE verbinding er kortstondig uitklapt.


Beste T,

 

Mijn vaste PC raakt internet kwijt. Ook de IP telefoon (yealink 192.168.2.3) van mijn werk heeft dan geen service meer. Die is ook op mijn router aangesloten. De log heb ik nu leeg gemaakt en zal ik in de gaten houden wanneer zicht dat weer voordoet. En kijken in de EBv10 wat daar aan apparaten staat.

Ja meerdere collega's hebben daar wel eens meer of minder last van.

Ik zit nu in een scherm op de EBv10 met instellingen bijbehorende apparaten. Is daar nog wat te vinden of af te stellen?

 

Admin: afbeelding verwijderd. i.v.m. privacy


Beste T,

 

Mijn vaste PC raakt internet kwijt. Ook de IP telefoon (yealink 192.168.2.3) van mijn werk heeft dan geen service meer. Die is ook op mijn router aangesloten. De log heb ik nu leeg gemaakt en zal ik in de gaten houden wanneer zicht dat weer voordoet. En kijken in de EBv10 wat daar aan apparaten staat.

Ja meerdere collega's hebben daar wel eens meer of minder last van.

Ik zit nu in een scherm op de EBv10 met instellingen bijbehorende apparaten. Is daar nog wat te vinden of af te stellen?

 

 

De LAN instellingen kolom moet in ieder geval de PC en het IP adres ervan bevatten, ik weet niet wat wat is, dat zal je zelf  even moeten nalopen.

Het zou best kunnen zijn dat de V10 af en toe een fatale fout veroorzaakt ergens, maar dat kan zeer diep zitten en/of complex zijn. Het type VPN kan ook meespelen, b.v. was PPTP nogal problematisch bij KPN een tijd terug.


Ik ziet staan in de router op kantoor waarop ik binnen kom:

PPTP Inbound  TCP 1723 die dan van ons externe IP adres naar de server 10.0.0.6 gaat

 

 

 


PPTP VPN op een ExperiaBox V10 was eerder niet een probleem, wel met de V10a, maar dat is al een jaar geleden opgelost. Maar misschien is er nu wat andes aan de hand, PPTP stelt meer special eisen aan een router dan b.v. OpenVPN, maar je bent doorgaans afhankelijk van wat op werk gebruikt wordt.

Ikzelf heb al 10 jaar ofzo niks met PPTP gedaan en heb ook geen ExperiaBox, moeilijk te zeggen wat er loos zou kunnen zijn. een wilde gok is dat er misschien af en toe een korte stilstand/freeze op je internetverbinding is en dat het daardoor in de mist gaat, maar met de log op moment van dat probleem optreedt is misschien wel ets te zeggen.


Ik ga het in de gaten houden, dankje


Het is dus alleen de verbinding met jouw werk die wegvalt toch? Verder blijven alle apparaten die geen VPN gebruiken wel gewoon online toch? Want dan zit het zeker in die verbinding, maar waar? Durf ik niet te zeggen. 


Beste Bart,

 

Ik ben al iets verder maar nog niet alles gedaan wat kon.

Als mijn PC wegvalt heb ik geen ping meer met mijn router

Alle apparaten die ik wil bereiken thuis op mijn PC zijn er niet, kan niks pingen.

Maar de TV valt na een poosje ook weg en de IP telefoon eigenlijk meteen. Beide vast aangesloten. 

Laptop met WIFI valt niet uit en kan ik gewoon op blijven internetten, mobieltje werk ook door op WIFI.

Het lijkt er op dat de vaste netwerk verbindingen weg zijn, WIFI niet. Ik ga nog testen met een tweede PC vast aangesloten op de router.

Johan

 


En nog even voor de volledigheid, ik heb nooit maar dan ook echt nooit problemen met welk apparaat dan ook als ik niet op VPN zit.

Johan


Ik ben al iets verder maar nog niet alles gedaan wat kon.

Als mijn PC wegvalt heb ik geen ping meer met mijn router

Alle apparaten die ik wil bereiken thuis op mijn PC zijn er niet, kan niks pingen.

Maar de TV valt na een poosje ook weg en de IP telefoon eigenlijk meteen. Beide vast aangesloten. 

Laptop met WIFI valt niet uit en kan ik gewoon op blijven internetten, mobieltje werk ook door op WIFI.

Het lijkt er op dat de vaste netwerk verbindingen weg zijn, WIFI niet. Ik ga nog testen met een tweede PC vast aangesloten op de router.

In zo’n router komen eigenlijk 3 soorten chips/verbindingen samen: DSL, WiFi, ethernetswitch. Soms ‘bemoeit’ die ethernetswitch  (LAN) zich iets meer en anders met de inhoud van de datapakketten dan die ander 2 en heel zeldzaam zit daar wel eens een hiaat, niet zozeer bij de ExperiaBoxen, maar misschien toch wel sporadisch. Afhandeling van IPv6 en PPTP zou een trigger kunnen zijn, maar zal lastig uit te vogelen zijn, ook voor software ontwikkelaars. Een andere PC (dus geheel andere netwerk aansluiting) zou  ook het verschil kunnen maken, mocht die eerste PC iets op ethernet uitsturen waar dan de ExpiraBox op vast loopt. Is erg zeldzaam, mar heb het op ISP fora wel eens gezien, BIOS update was toen remedie.


Heel bijzonder, ik heb dit zo nog niet eerder meegemaakt. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het zit met ander pc. Heb je dit op alle poorten van het modem? Andere kabel ook? 


Vandaag weer meerdere keren hangen en geen internet en dus VPN weg. Daarmee ook de IP telefoon van mijn werk.

Heb een andere vaste PC op de keukentafel staan en daarvan valt ook internet helemaal weg.

Die PC is bekabeld en zit op een andere directe poort van het modem. Op die PC is geen VPN opgestart. Maar die valt dus ook weg qua internet. Kan ook niet pingen.

WIFI blijft wel draaien.

Zonder de VPN naar mijn werk toe nooit geen problemen met geen enkel toestel.

Rara…

johan

 

 

 


Ik denk dat die ExperiaBox (het routing en/of firewall gedeelte die de afhandeling van datapaketten m.b.t. LAN doet) zich verslikt in een bepaalde volgorde van internetprotocol datapakketten. Er is in ieder geval 1 iemand anders op dit forum die ook uitval van LAN heeft maar WiFi blijft werken. Dat wijst op een software probleem in de KPN router software, tenminste dat lijkt het meest waarschijnlijke. Een geheel ander DSL modem met ook andere router zou uitkomst bieden en ook uitsluitsel. Maar gaat je wel geld kosten. Andere/modernere VPN methodiek lost het denk ik ook op, misschien kun je dat eens met werk aankaarten.


Op tweakers kom ik wel meer mensen tegen met problemen met de EB 10a

Maar nu is er ook een KPN V12, zou dat wat uit kunnen maken? Of toch voor een eigen modem/router gaan?

Johan


Op tweakers kom ik wel meer mensen tegen met problemen met de EB 10a

Maar nu is er ook een KPN V12, zou dat wat uit kunnen maken? Of toch voor een eigen modem/router gaan?

Op dit forum zijn er genoeg problemen met de EBv10a gemeld, oorzaken zijn meestal niet bekend, kan hardware zijn, ook de software of combi. Dat een ‘tweaker’ een EBv10a of ueberhaupt een bruikleenmodemrouter van provider gebruikt is ook merkwaardig, want aan bruikleen apparatuur valt niks te ‘tweaken’. Maargoed, dat terzijde, hoewel, je kan zelf niet bepalen dat je een V12 krijgt, KPN moet dit geval beoordelen als dat het een fout in de V10 hardware/software is van jouw, dan sturen ze misschien een V12 ter vervanging, ook al kan die misschien ook hetzelfde euvel hebben, het komt ook uit de KPN koker. Een FritzBox van KPN huren kan ook, maar is hoger maandbedrag. Wifi kan je altijd apart regelen. Maar je hebt glasvezel, dan kan je relatief goedkoop een eigen router in gebruik nemen, kan wel voor 0 Euro, want kan met gratis software routers. Alleen TV is lastiger aan de praat te krijgen, zoek anders maar even op “eigen router” op dit forum. Je kan in principe zelfs wel 1 PC direct op de glasvezelmodemconvertor aansluiten.


Een geheel ander DSL modem met ook andere router zou uitkomst bieden en ook uitsluitsel.

Je hebt glasvezel, dus geen DSLmodem gedeelte in gebruik en ook niet nodig, dit even ter correctie/verduidelijking, want dan is er meer keuze.


Afhandeling van IPv6 en PPTP zou een trigger kunnen zijn, maar zal lastig uit te vogelen zijn,

@BigDaddy103 , heb je glasvezel of DSL? In het eerste geval heb je waarschijnlijk wel een werkend IPv6 adres, in het tweede geval vaak niet. Daarom heb ik (BVVDSL) IPv6 helemaal uit staan (wordt je EB wel opnieuw voor gestart).


@Henk2304 

Ik heb al heel wat jaren jaren glasvezel, volgens mij met de EB8 begonnen.

Dat het eventueel geld kost daar gaat het me niet om

Als het maar in de EB 10 zit en niet daarbuiten want anders schiet ik er nog niets mee op. En dan wat kan ik het beste nemen en moet de EB10 er tussen blijven zitten?

Dus IPv6 uitzetten?  Ik heb vanmorgen het hele apparaat naar fabrieksinstellingen terug gezet want dat moest ik eerst maar eens doen volgens een KPN medewerker. Tja dat had ik nog niet gedaan tot nu toe. Dus ff paar dagen afwachten of dat wat uitmaakt en dan zal ik IPv6 aanpakken

Johan

 

 

 


Ik heb vorige week de EB10 een harde reset gegeven en vandaag na twee keer verbinding weg de IPv6 maar uitgezet en alles opnieuw opgestart.

Helaas eventjes daarna alweer een verbroken verbindingen met VPN/Kantoor.

In goed overleg ga ik eerst de V12 proberen en kijken of dat wat uitmaakt.

Kom er z.s.m. op terug

Johan

 


ik ben benieuwd of dat uitmaakt, hoor het graag. 


Ik ben nu een week bezig met de nieuwe V12 en heb nog geen enkele VPN uitval gehad tot nu toe.

De V12 aansluiten was een makkie, een aantal zaken zoals WIFI werd al voor me ingesteld zoals het was.

Dus het lijkt er op dat de V10 toch een intern probleem had met VPN.

Hulde voor de KPN medewerkster die me na wat zachtjes aandringen een V12 heeft opgestuurd.

Johan


Fijn om te lezen dat je geen problemen meer ervaart. Daar ben ik blij om. 

Mocht je nog weer vragen krijgen dan zien we je graag weer verschijnen.