Skip to main content

Ik werk vanuit huis en ben dan met de server op kantoor verbonden met een VPN. Al sinds ik dit doe (start corona), heb ik er last van dat deze verbinding regelmatig (zo'n 10-15x per dag) wordt verbroken. In de tussentijd ben ik verhuisd, maar dit heeft niet uitgemaakt.

Troubleshooting heeft de volgende info opgeleverd, maar nog geen oplossing:

  • Er is geen zichtbare aanleiding: soms wordt de VPN verbinding verbroken gedurende bestandsoverdracht tussen kantoorserver en werkplek, soms juist als ik niets verstuur of ontvang.
  • Het ‘gewone’ internet vertoont geen enkele problemen. 
  • Collega's met dezelfde werkwijze hebben geen problemen, dus de wegvallende VPN is niet te wijten aan de verbinding van de serverkant.
  • Het uitschakelen van alle andere apparatuur dat gebruik maakt van internet: geen verschil.
  • Het leggen van de VPN verbinding vanaf een privé laptop: geen verschil.
  • Het gebruik van bekabeld LAN of Wifi in huis: geen verschil.
  • Opnieuw installeren van de laatste VPN software: geen verschil.

Wat ik op dit forum nog tegenkom is dat het misschien te proberen valt om een andere kabel te gebruiken tussen ExperiaBox en ISRA punt, of dat anders het modem misschien vervangen kan worden. Heeft iemand nog andere suggesties?

Alvast hartelijk dank.

Julius

 

Info over de modem:

Experiabox v10A
model name: VRV9517-Telfort
Firmware: v6.00.32 build135

Ha @JK21, welkom! Gek dat het niet werkt! Top om te zien dat je al zoveel geprobeerd hebt. Wij blokkeren verder niets, dus het zou gewoon moeten werken. Misschien kan je eens proberen om de Experia Box terug te zetten naar de fabrieksinstellingen? Wellicht kan de community je verder helpen! 


Beste Marcia,

Dank voor je reactie. Het terugzetten van de experia box naar fabrieksinstellingen heeft helaas niet geholpen. De VPN verbinding is een SSL VPN, geen idee of dat nog uitmaakt.

Zijn er gevallen bekend waarbij vervanging van de modem een oplossing bood voor deze problematiek?


Op het forum zijn wel een aantal topics te vinden over de V10A i.c.m. een VPN verbinding. In de meeste gevallen ligt het niet aan de Experia Box, maar aan andere instellingen. Maar je hebt al best wat geprobeerd natuurlijk, dus lastig te zeggen waar het aan ligt! Wellicht heeft @Nick83 nog een idee!


Vrijwel altijd is de oorzaak van het verbreken van de VPN verbinding dat de onderliggende netwerkverbinding kortstondig verbroken is. Dit fenomeen zien we heel vaak als er gebruik gemaakt wordt van wifi verbindingen. Bij "normaal" internet gebruik merk je daar niets van omdat bij elke opvraging feitelijk een nieuwe verbinding wordt gemaakt. Bij VPN ligt dat echter anders, daar moet verbinding in stand blijven om zo te voorkomen dat de VPN verbinding "gekaapt" kan worden door een "man in the middle". Veel VPN cliënts herstellen een VPN verbinding ook niet automatisch.

 

Ik ben er dan eigenlijk ook van overtuigd dat er hickups zijn in de "gewone" verbinding.

De vraag blijft dan helaas wel wat de oorzaak daarvan is.


Bedankt voor de reactie, wjb.

Inderdaad is het de vraag wat de hapering in de verbinding veroorzaakt, waar TCP/IP geen last van heeft, maar VPN wel. Na alle dingen die ik al geprobeerd heb, heb ik geen idee meer wat er nog te troubleshooten overblijft.

Zou het ook aan een KPN lijn buiten het huis kunnen liggen? Is dat op een of andere manier uit te sluiten?

Als er toch een mogelijkheid is dat het aan de Experia Box of instellingen daarvan ligt, hoe zou ik dat dan kunnen uitsluiten?

Suggesties welkom!


Zou het ook aan een KPN lijn buiten het huis kunnen liggen? Is dat op een of andere manier uit te sluiten?

Dat kan al wordt de kans daarop steeds kleiner naarmate je hoger in het netwerk komt immers dan hadden we vast veel vaker dergelijke meldingen op het forum gezien.

De kans is het grootst dat dit plaatsvindt op het traject tussen jouw PC en de netwerkkaart in de centrale van KPN waar jouw aansluiting op aangesloten is.

 

Als er toch een mogelijkheid is dat het aan de Experia Box of instellingen daarvan ligt, hoe zou ik dat dan kunnen uitsluiten?

Er zijn geen instellingen op de Experia Box die invloed hebben op VPN en de telecommunicatiewet zegt dat er niets geblokkeerd mag worden. KPN zal.dat dus ook niet doen en jouw Experia Box zou dus volledig transparant moeten zijn voor de VPN verbinding.