Skip to main content

Ben toe een nieuwe hifi-set en sta bij tuner voor de keuze tussen DAB-tuner (ether) of een internetradio (streaming). Maar is er een tussenweg, immers KPN biedt al (genoeg) radiokanalen? Bestaande TV-ontvanger (Arris) verbinden met versterker is geen optie, want al in gebruik voor soundbar. Maar bovenal wil ik tv (-bediening) en radio gescheiden houden. Mijn vraag: kan een DAB-radio met RS232-poort worden aangesloten (via een verloopkabeltje naar RJ45) op de KPN-internetkabel waarop al een digitaal radiosignaal wordt doorgegeven? En wat voor een type signaal is dat?  

@Vreugde DAB+ wordt uitsluitend via de ether uitgezonden, dus niet doorgegeven via KPN of een andere aanbieder. Om een goed DAB+-signaal te ontvangen dient de radio te zijn voorzien van een antenne. Een buitenantenne zou ideaal zijn, maar in veel gevallen voldoet een binnenantenne ook wel. Onthoud echter wel dat het DAB+-zendernetwerk in eerste instantie ontworpen is voor ontvangst buitenhuis, waardoor de ontvangst binnen soms kan tegenvallen of zelfs helemaal afwezig is. Dat is een kwestie van uitproberen.

Piet.


Jammer dat het vertrouwde bekabelde en gebruiksvriendelijke radiosysteem verdwijnt. De keuze is of weer een antenne op het dak (voor DAB+ en/of FM) of overstappen naar het vermaledijde appen (om te streamen). De (derde) optie van radio beluisteren via de tv, is net zoiets als tv kijken via de radio. Ligt hier een gat in de markt voor KPN?   


Hallo @Vreugde , ik luister vertrouwd bekabeld via KPN, ik heb een soundbar digitaal verbonden met de tv decoder en luister dus buiten de tv om naar de radio. Het gat in de markt is dus al opgelost.

 

 

 

 


Zo’n forum helpt voor de ideevorming. Bedankt. Maar wat voor mij een optimale configuratie is, daar ben ik nog niet uit. Lees pas nu eerdere discussie bij onderwerp thuisnetwerk: tv-ontvanger KPN is ook een radio-tuner / sluit tv-ontvanger aan op versterker / je kunt dan radio luisteren zonder tv. Dat klopt, maar het blijft voor mij iets als tv afluisteren. Anders dan bij een direct gekoppelde soundbar, wordt het bij een stereo-installatie gedoe met meerdere afstandsbedieningen en blindstaren op een 4K-tv-decoder zonder display. Het blijft behelpen. Zit nu te piekeren over een aparte DAB+-tuner, met de kans dat ik het dak op moet als een binnenantenne geen ontvangst heeft. En in mijn fantasie denk ik aan een KPN-abonnement Internet - TV èn Radio.        


 Zit nu te piekeren over een aparte DAB+-tuner, met de kans dat ik het dak op moet als een binnenantenne geen ontvangst heeft. En in mijn fantasie denk ik aan een KPN-abonnement Internet - TV èn Radio.  

Hallo @Vreugde als je een buitenantenne voor een DAB+ radio wilt gebruiken, zul je eerst een DAB+ radio moeten vinden die een externe antenne-aansluiting heeft. De meeste radio's in de winkels hebben gewoon een standaard uitschuifbare sprietantenne en die DAB-radio's werken bij mij binnen gewoon goed.

KPN levert al jaren internet met tv en radio, alleen op de manier zoals eerder door mij beschreven.

 


Waarom kies je niet voor een hifi set waarin een FM / DAB+ én een internet radio is geïntegreerd.

Daarnaast zal ie dan ook vast een optische aansluiting hebben om ook 😉 de kpn ontvanger aan te sluiten.

Dus gewoon FM / DAB+ (uitsluitend via de ether beide)
Én internet radio (1000-en stations)
Én radio via de kpn ontvanger.

Het lijkt mij écht geen of dit of dat keuze.