Skip to main content

Hallo, 

 

Ik heb een vakantiehuisje op de wellsche hut in Well. 

Dit is een camping in het buitengebied van Well en Nieuw Bergen. (Noord-Limburg)

Nu las ik vanmorgen in de krant dat KPN in de gebieden waar glasvezel aansluiting mogelijk is, de koper aansluitingen gaat stoppen. 

Ik heb nu nog KPN  internet en  vaste telefonie over de koper kabel. 

In het buitengebied van Well, is in 2022 door caiway glasvezel aangelegd geworden. 

De campingeigenaar heeft een abonnement bij caiway genomen en hier de hele camping op aangesloten. Dit betekent concreet voor ons dat wij caiway als internet aanbieder hebben en niet voor een andere aanbieder over deze glasvezelkabel kunnen kiezen. 

Betekend dit toch voor mij dat de koperaansluiting van KPN afgesloten gaat worden voor het buitengebied van Well en zo ja, op welke termijn gaat dit gebeuren. 

 

graag jullie feedback hierover. 

Nu las ik vanmorgen in de krant dat KPN in de gebieden waar glasvezel aansluiting mogelijk is, de koper aansluitingen gaat stoppen. 

Dat ligt wat genuanceerder. Zolang er geen glasvezel ligt waar KPN over levert, zal KPN jouw koperen internetaansluiting niet afsluiten. Jouw huidige verbinding blijft zolang nog werken.


Hallo ruud, 

jij denkt dus dat ze de koperkabel aansluitingen voor ons buitengebied in gebruik laten, zelfs als er nog maar enkele huishoudens op zouden zitten? 

Alleen omdat ze geen vervanging over de glasvezel kunnen aanbieden, omdat internet over de glasvezel in het buitengebied enkel door caiway geleverd wordt? 

Zou dat niet te duur zijn voor KPN voor een paar klanten? 


Wellicht komen ze t.z.t. met een andere oplossing, maar dit is het huidige beleid.


En dan kan de koperkabel ook nog stuk gaan, en dan kan repareren lastig zijn, zoals hier :

. . .in 2022 door caiway glasvezel aangelegd

Ik weet uit ervaring dat die ook een werkende verbinding kunnen leveren, dus tsja, als de diverse aanbieders nou netjes afspraken kunnen of willen maken dan zou het allemaal veel eenvoudiger zijn.


En dan kan de koperkabel ook nog stuk gaan, en dan kan repareren lastig zijn, zoals hier :

. . .in 2022 door caiway glasvezel aangelegd

Ik weet uit ervaring dat die ook een werkende verbinding kunnen leveren, dus tsja, als de diverse aanbieders nou netjes afspraken kunnen of willen maken dan zou het allemaal veel eenvoudiger zijn.

Ik verwacht dat dit een uitzonderingsgeval is, uiteindelijk moet er geleverd worden wanneer er een kabel en aansluitpunt op een adres ligt. 

Gelukkig heeft dit weinig te maken met de issue van de topic starter. 


En dan kan de koperkabel ook nog stuk gaan, en dan kan repareren lastig zijn, zoals hier :

. . .in 2022 door caiway glasvezel aangelegd

Ik weet uit ervaring dat die ook een werkende verbinding kunnen leveren, dus tsja, als de diverse aanbieders nou netjes afspraken kunnen of willen maken dan zou het allemaal veel eenvoudiger zijn.

Een koperkabel die stuk is buiten wordt ten alle tijden kosteloos gerepareerd, tenzij dit door toedoen van de klant is of er geen officheel ISRA aanwezig is. 


In het buitengebied van Well, is in 2022 door caiway glasvezel aangelegd geworden. 

De campingeigenaar heeft een abonnement bij caiway genomen en hier de hele camping op aangesloten. Dit betekent concreet voor ons dat wij caiway als internet aanbieder hebben en niet voor een andere aanbieder over deze glasvezelkabel kunnen kiezen. 

Loopt het glasvezel daadwerkelijk door tot in uw huisje/caravan? Lijkt me niet eigenlijk. Ik gok dat het netwerk op de camping coax is. Zou dat kunnen? Dan loopt glasvezel eerst tot de camping en is het laatste stukje coax. Dat is veel goedkoper. De prijs daarvan zit ook gewoon verwerkt in het bedrag wat u aan de campinghouder betaald. 

Als het glasvezel wel doorloopt tot in uw huisje/caravan, dan lijkt me dat u wel zelf een aanbieder kunt kiezen. Bijvoorbeeld Online.nl. die zit wel op het Delta/Caiway netwerk dacht ik.

Er word volgens mij niet veel glasvezel op campings gelegt. Lijkt me niet rendabel. Veel mensen zitten er maar een paar maanden in het jaar. Om dan een jaarcontract af te sluiten voor +60 euro per maand zal voor veel mensen te gek zijn denk ik.

Dus ze nemen dan geen abonnement en doen het op hun mobiele abonnement. Of ze kiezen voor een maandelijks opzegbaar abonnement. Of ze zetten hun abonnement in de winterperiode helemaal terug naar de goedkoopste optie. Dat zorgt er dus allemaal voor dat een provider er geen klap mee verdient.


Hallo nick 83,

 

De glasvezel loopt naar het begin van de camping. 

Daar gaat hij naar een centrale kast (hoofdaansluiting) en van hieruit wordt dan de glasvezel over de hele camping verspreidt. (als een soort van bedrijfsnetwerk)

De hoofdafnemer is dan ook de camping eigenaar en wij nemen een abonnement bij hem af. 

Wij hebben dus allemaal een eigen NOT router, en kunnen alleen het internet krijgen welke hij een abonnement op heeft.  Dat is in dit geval Caiway welke ook de kabel in het buitengebied gelegt heeft. 

De camping is trouwens ook de laatste aansluiting op deze straat in het buitengebied. 

De enkele woningen die ervoor liggen, hebben vermoed ik, ook allemaal glasvezel.

Op de camping hebben nog enkele een kpn koperkabel omdat zij perse vaste telefonie willen hebben en de campingeigenaar alleen internet aanbied en geen vaste telefonie of tv. 

Deze mensen vrezen nu dus dat hun aansluiting van KPN zou kunnen verdwijnen omdat het voor KPN niet zou lonen om de paar aansluitingen in de straat in het buitengebied te laten voortbestaan. 


De glasvezel loopt naar het begin van de camping. 

Daar gaat hij naar een centrale kast (hoofdaansluiting) en van hieruit wordt dan de glasvezel over de hele camping verspreidt. (als een soort van bedrijfsnetwerk)

Juist. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat d glasvezel is.

Wij hebben dus allemaal een eigen NOT router

Wat is een NOT router? Als ik daar op Google vind ik niets. Wat is het merk en type?

Of bedoelt u NAT router? Dan moet ik denken aan een utp netwerk. 

Op de camping hebben nog enkele een kpn koperkabel omdat zij perse vaste telefonie willen hebben en de campingeigenaar alleen internet aanbied en geen vaste telefonie of tv. 

Deze mensen vrezen nu dus dat hun aansluiting van KPN zou kunnen verdwijnen omdat het voor KPN niet zou lonen om de paar aansluitingen in de straat in het buitengebied te laten voortbestaan. 

Ik denk niet dat die mensen hoeven te vrezen. KPN heeft niets te maken met da netwerk van de camping. KPN kan ook dat netwerk niet eens gebruiken. Dat netwerk is ongeschikt voor KPN om over te leveren. Technisch gewoon onmogelijk. 


Tja, ik vrees ook dat België Nederland komt invallen, maar ook dat zal niet direct gebeuren. 
Op onze webpagina vindt u veel informatie over het project “Glas aan, Koper uit” met o.a. onze vijf beloftes.

Nummer 1 daarvan is in dit geval belangrijk en zal ik ook even citeren. 
 

  1. 100% online: KPN-klanten zitten nooit zonder internet
    Voor klanten van KPN geldt dat de koperlijn pas uit gaat als glasvezel aanwezig is. Zo hebben klanten altijd een internetverbinding.

De glasvezel loopt naar het begin van de camping. 

Daar gaat hij naar een centrale kast (hoofdaansluiting) en van hieruit wordt dan de glasvezel over de hele camping verspreidt. (als een soort van bedrijfsnetwerk)

Juist. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat d glasvezel is.

Wij hebben dus allemaal een eigen NOT router

Wat is een NOT router? Als ik daar op Google vind ik niets. Wat is het merk en type?

Of bedoelt u NAT router? Dan moet ik denken aan een utp netwerk. 

Op de camping hebben nog enkele een kpn koperkabel omdat zij perse vaste telefonie willen hebben en de campingeigenaar alleen internet aanbied en geen vaste telefonie of tv. 

Deze mensen vrezen nu dus dat hun aansluiting van KPN zou kunnen verdwijnen omdat het voor KPN niet zou lonen om de paar aansluitingen in de straat in het buitengebied te laten voortbestaan. 

Ik denk niet dat die mensen hoeven te vrezen. KPN heeft niets te maken met da netwerk van de camping. KPN kan ook dat netwerk niet eens gebruiken. Dat netwerk is ongeschikt voor KPN om over te leveren. Technisch gewoon onmogelijk. 

Die koperaansluiting zal gewoon actief zijn hoor, in onze regio hebben we verschillende campings waarvan ieder een eigen ISRA punt heeft. Dus daar kan KPN diensten over leveren.


Die koperaansluiting zal gewoon actief zijn hoor...

Ik bedoel dat als de camping een eigen interne "bedrijfs" netwerk heeft, dat KPN daar nooit over zal kunnen leveren.


Die koperaansluiting zal gewoon actief zijn hoor...

Ik bedoel dat als de Camping een eigen interne "bedrijfs" netwerk heeft, dat KPN daar nooit over zal kunnen leveren.

Klopt. De camping heeft inderdaad een soort van intern bedrijfs netwerk. De eigenaar vh netwerk (camping) heeft 1 kontrakt met een internetleverancier. Wij nemen ons abonnement dan weer rechtstreeks bij de campingeigenaar. Alleen KPN heeft hier op divese huisjes een eigen kabelaansluiting. (voor telefonie en internet) 

 


 

De glasvezel loopt naar het begin van de camping. 

Daar gaat hij naar een centrale kast (hoofdaansluiting) en van hieruit wordt dan de glasvezel over de hele camping verspreidt. (als een soort van bedrijfsnetwerk)

Juist. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat d glasvezel is.

Kan wel, het komt nog wel eens voor dat campingeigenaren zelf glasvezel aanleggen in de vorm van een PON constructie. Ubiquiti biedt relatief betaalbare oplossingen, net als TP-Link. Beiden zijn echt gericht op op dit soort concepten. TP-Link ISP is alleen binnen Europa nogal lastig te verkrijgen. Ik was een aantal maanden geleden bij een Roompot-park en daar werd ook een glasvezel tot iedere bungalow aangelegd. Geen idee of het door het park gebeurde of een provider, ik had turquoise glasvezelkabels nog niet eerder gezien. Park had toen per bungalow een Ziggo-modem liggen uit het jaar 1942.

 

Wij hebben dus allemaal een eigen NOT router

Wat is een NOT router? Als ik daar op Google vind ik niets. Wat is het merk en type?

Of bedoelt u NAT router? Dan moet ik denken aan een utp netwerk. 

Ook wel benieuwd naar. NAT heeft trouwens niks met UTP te maken. UTP is een type kabel, NAT is een protocol. NAT kan door de lucht, via glasvezel, coax (met MoCa), UTP en zo door. Stel dat er een eigen netwerk in de grond ligt dan zou er met een eigen router een soort dual-NAT setup kunnen liggen. Wat ook kan is dat er een bijzonder zakelijk abonnement is afgesloten waarbij de parkeigenaar als ‘wholesale-partij’ optreed maar geen idee of Caiway dat ook doet.

 

Verder hoeft @theco23 zich niet druk te maken, koper gaat alleen uit als er een alternatieve manier is om diensten te leveren. Dat is in dit geval niet aan de orde dus zal het ook niet uit gaan. Waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat de koperkabels niet altijd 100% eigendom zijn van KPN en er bij eventuele schade of slijtage niet altijd naar KPN gekeken kan worden. Hier een paar dorpen verderop zit vakantiepark De Groene Heuvels waar de PTT in de jaren ‘90 wel heeft aangelegd tot in iedere bungalow maar dat deel van het netwerk is eigendom van de parkeigenaar, ons ‘ISRA’-punt is een gedemonteerde straatkast in een van de gebouwen, daar eindigt onze infrastructuur en gaat het 't park op. Bij dat park is het zo dat de parkeigenaar zelf kabelschade dient te herstellen. Dat zou nog wel een manier zijn waardoor het leveren zou kunnen stoppen maar volgens mij is dat een vrij unieke situatie wel.

 

 


Hallo @NHendriks 

Park had toen per bungalow een Ziggo-modem liggen uit het jaar 1942.

Ben je niet inde war? Volgens mij was het 1924. Ik kan me die modems nog wel herinneren toen ik daar met vakantie was.😂🤣😅

Mooie snelle verbinding, met de postduif als back-up als de verbinding even verstoord was.😉


Hallo @NHendriks 

Park had toen per bungalow een Ziggo-modem liggen uit het jaar 1942.

Ben je niet inde war? Volgens mij was het 1924. Ik kan me die modems nog wel herinneren toen ik daar met vakantie was.😂🤣😅

Mooie snelle verbinding, met de postduif als back-up als de verbinding even verstoord was.😉

Zou ook zomaar kunnen! Vond het vooral mooi dat iedere bungalow wel eigen wifi had maar de admin-wachtwoorden niet waren gewijzigd. Toen ik een kleine optimalisatie wilde doen omdat de wifi dusdanig slecht was in de bungalow viel het helemaal uit. We hebben het weekend maar op mijn hotspot doorgebracht 😂


De eigenaar vh netwerk (camping) heeft 1 kontrakt met een internetleverancier.

En dat is bij Delta wel heel leuk. Want die bied 8 gbit volgens mij. Dat is voor een camping een leuke snelheid. 


Vooral nodig als dat verdeeld moet worden over een X aantal campinggasten.