Skip to main content

Op 12 juli 2019 sloot ik een internet/TV contract met een looptijd van 1 jaar met de KPN af. In dat contract staat dat de KPN 1 x per kalenderjaar per 1 oktober een inflatiecorrectie toe kan passen.

Echter op 19 mei 2020 kreeg ik een mail waarin KPN per 1 juli 2020 een inflatiecorrectie aankondigde 2.6% Let wel het contract was nog steeds van toepassing tot 12 juli 2020.

Vandaag had ik een reden om het contract nog eens in te zien en toen viel mij de inflatiecorrectie-datum van 1 oktober op. Telefonisch contact met de KPN leverde geen duidelijkheid op. De argumentatie was gebrekkig: “Wat in het contract staat is niet van belang”, aldus de medewerker van de klantenservice. Doorverbinden met een meer ervaren collega weigerde hij.

Ik hoop van iemand van de KPN hier een antwoord te krijgen op vraag waarom de KPN de inflatiecorrectie datum eenzijdig aanpast.

Verder valt mij op dat de KPN een inflatiecorrectie van 2.6% toepast, terwijl ik ook ergens lees dat de correctie van 2020 maar 2.1% is.

Graag zou ik beide vragen beantwoord zien.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hi @janwerner, goed dat je even aan de bel trekt! Ik ga je vragen beantwoorden. Wil even toelichten of dit om je Thuis-abonnement of je mobiele abonnement gaat? Dan geef ik een antwoord gericht op dat product, anders typ ik allemaal overbodige informatie voor je. Wil je ook je gegevens invullen in je profiel? Dan ga ik aan de slag.


Fijn @Job_ dat je mijn vragen wilt uitzoeken. Het betreft een Thuis-abonnement; Internet & TV. Inmiddels heb ik dat ook ingevuld in mijn profiel. Is het de bedoeling dat ik ook mijn persoonlijke gegevens invul? Indien nodig wil ik dat wel doen, maar niet als deze informatie voor iedereen zichtbaar is.

Overigens het gaat mij niet zozeer om het geringe bedrag maar ik ben ook benieuwd waarom er in mijn contract 1 oktober staat en dat de KPN de inflatie-correctie per 1 juli toepast. Ook het verschil de hoogte van de inflatie-correctie van 2.1 & 2.6% is mij niet duidelijk.

Nogmaals, als je meer persoonlijke gegevens wilt dan hoor ik het graag, maar uitsluitend privé.


Top dank voor je toelichting. Ik ga even uitzoeken waarom die datum verschilt en wat het exacte percentage invult. Je profiel kunnen alleen wij twee inzien, geen andere gebruiker van het forum kan dus je gegevens inzien. Als je daar je postcode, huisnummer en naam op het contract wilt invullen dan kan ik je abonnement opzoeken en je vragen beantwoorden. 


Beste Job_, heb de gewenste gegevens ingevuld.


Dank voor het invullen! We hebben twee verschillende inflatiecorrecties, namelijk die op mobiele abonnementen en op Thuis-abonnementen. Die op Thuis-abonnementen is jaarlijks per 1 juli. Dit valt samen met zenderwijzigingen die we doorvoeren. Ik zie dit dan ook terugkomen op de facturen van je Thuis-abonnementen; op de factuur van juli is de prijs van je hoofdpakket iets hoger. Alle informatie over deze correctie vind je hier. De correctie is gebaseerd op de cijfers van het CBS en bedraagt inderdaad 2,6% zoals je terugvindt in de link. Waar had je 2,1% gelezen?

Ik zie verder dat 19 juli 2019 je huidige type abonnement (Internet + TV 4K) is gestart met een prijs van het hoofdpakket van € 72,50. Dit is niet gestegen in de tussentijd, tot juli 2020. Vanaf die maand is de correctie van 2,6% toegepast en betaal je nu € 73,38.

In je bevestiging staat inderdaad per 1 oktober. Naar mijn weten heeft de correctie de afgelopen 5 jaar plaatsgevonden per 1 juli, de datum in de bevestiging lijkt me daarom verouderd. Verder klopt het wel: de correctie is nu ook bij jouw abonnement 1x per kalenderjaar toegekend en ook over de periode 1 juli 2019 t/m 30 juni 2020. Ik heb een verzoek ingediend om de datum correct weer te geven in de bevestiging. 


Dus de medewerker die de bevestiging van het TV-Internet abonnement stuurde heeft per ongeluk de correctiedatum van de mobile-abonnementen genoteerd.

 

Via onderstaande link kan op de internetpagina van de KPN kan je letterlijk lezen:

“In 2020 is de inflatiecorrectie 2,1%.”

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm

 

Overigens betaal ik na verrekening van de inflatiecorrectie niet €73,38,

maar €74,38 (€72,50 x 2.6% = €74,38).


Nou het zit nog iets anders! Ik krijg zojuist een antwoord op de navraag die ik vanochtend heb gedaan. In je bevestiging stond namelijk dat de inflatiecorrectie per 1 oktober plaatsvindt. De afgelopen jaren is dat niet gebeurd omdat er op 1 juli al een prijsverhoging plaatsvindt. Deze wordt doorgevoerd om te blijven investeren in ons netwerk, producten te optimaliseren en een goede service te blijven bieden. We willen dan niet nog eens per 1 oktober een inflatiecorrectie doorvoeren. De verhoging op 1 juli is wel vaak gelijk aan de inflatiecorrectie (en soms iets hoger). Je bevestiging klopt dus wel, alleen voeren we die specifieke inflatiecorrectie niet door maar wordt die vaak naar voren gehaald per 1 juli als prijsverhoging. Je betaalt verder inderdaad € 74,38, sorry dat was een foutje van me. :smiley:


Ik zat me tenminste al achter de oren te krabben bij het lezen van dit draadje. Inflatiecorrectie = mobiel abonnement. De thuis abonnementen kennen gewoon een prijscorrectie ieder jaar. Dacht ik dus al.

En dit jaar hebben de nieuwe Hussel abonnementen geen prijscorrectie gehad, de oudere abonnementen wel.


@ Job_ Een prijsverhoging, schrijf je. Een prijsverhoging per 1 juli 2020, terwijl het contract tot 12-07-2020 doorloopt. Ik weet het zijn maar 12 dagen, maar is het niet juist dat de KPN in een lopende contract voor afloop van het contract de prijs verhoogd.

 

Overigens, ik heb vanmiddag een nieuw contract TV/internet-contract afgesloten en daarin staat nog steeds 1 oktober als inflatiecorrectie-datum!!

 

Tot slot, krijg ik nog een antwoord over de hoogte van de inflatiecorrectie 2.1% of 2,6%?

Je schreef:

- Waar had je 2,1% gelezen?

Waarop ik schreef:

- Via onderstaande link kan op de internetpagina van de KPN kan je letterlijk lezen:

“In 2020 is de inflatiecorrectie 2,1%.”

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm


@ Job_ Een prijsverhoging, schrijf je. Een prijsverhoging per 1 juli 2020, terwijl het contract tot 12-07-2020 doorloopt. Ik weet het zijn maar 12 dagen, maar is het niet juist dat de KPN in een lopende contract voor afloop van het contract de prijs verhoogd.

Waarom niet? Zal vast wel iets over in het contract staan dat KPN dat mag doen lijkt me. Want KPN doet het ieder jaar.

Overigens, ik heb vanmiddag een nieuw contract TV/internet-contract afgesloten en daarin staat nog steeds 1 oktober als inflatiecorrectie-datum!!

Ja tuurlijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze daar dan ook gebruik van zullen maken.


@janwerner De prijscorrecties voor Thuis-abonnementen vinden elk jaar plaats op 1 juli. Daarbij kan het zijn dat nieuwe type abonnementen geen prijscorrectie krijgen, dit jaar gebeurde dat met de Hussel-abonnementen zoals @Nick83 al aangeeft. Jaarlijks wordt elke klant geïnformeerd over deze correctie. Tot de correctie plaatsvindt, ben je dan ook contractsvrij en kun je overstappen als je dat wilt. Dat vind je hier terug. De reden hiervoor is dat we de prijs wijzigen van een lopend contract en dat kan niet zo maar zoals je zelf aangeeft. Daarmee ben je in periode tot aan de wijziging kosteloos over te stappen. 

Het klopt dat er nu weer in je bevestiging 1 oktober staat, dat is de bedoeling zoals ik noemde in mijn vorige bericht. Het heeft een wat complexe reden dus ik zal het even met andere woorden proberen toe te lichten. Bij elke abonnement van providers wordt jaarlijks een inflatiecorrectie toegepast. Dit jaar is dat vastgesteld op 2,1% zoals je inderdaad ziet in het stuk op website over de inflatiecorrectie bij mobiele abonnementen. Dit wordt dan ingevoerd per 1 oktober voor Thuis-abonnementen en mobiele abonnementen. Daarom staat 1 oktober in de bevestigingen van mobiele en Thuis-abonnementen. Zoals genoemd in mijn vorige bericht kiezen we ervoor om per 1 juli elk jaar een prijscorrectie en zenderwijzigingen door te voeren op onze Thuis-abonnementen. De inflatiecorrectie passen we dan niet meer toe per 1 oktober, we nemen deze mee in de prijscorrectie op 1 juli en daarbij maken we het percentage iets hoger omdat we willen blijven investeren in ons netwerk en dienstverlening. Daarom is het percentage van de prijscorrectie dit jaar geen 2,1% maar 2,6%. De inflatiecorrectie bij de mobiele abonnementen is dan ook geen geldige reden om je contract binnen looptijd kosteloos te beëindigen, de prijscorrectie per 1 juli op de Thuis-abonnementen is dat wel in de periode tot aan de wijziging. Mocht er in de toekomst geen reden zijn om het percentage te verhogen, dan zal de inflatiecorrectie van de Thuis-abonnementen ook gewoon plaatsvinden per 1 oktober, daarom blijft dit in de bevestiging staan. 

Ik hoop dat ik hiermee iets meer helderheid heb kunnen scheppen, als ik nog iets moet toelichten dan hoor ik het graag. 


Dank je Job, het is mij nu glashelder. Nogmaals, het ging mij niet zozeer om de verhoging, maar meer het wat & hoe. Overigens ben ik tevreden over mijn KPN abonnementen en jou bijdragen alhier. 


Snap ik, ik zou ook even navraag hebben gedaan als ik jou was :smile:  Mooi dat ik het heb kunnen ophelderen. Een fijne avond verder!


Reageer