Skip to main content
Vraag

Vragen over verplaatsing/nieuwe glasvezelaansluiting in verband met verbouwing huis

• January 19, 2026
  • 2 reacties
  • 47 keer bekeken

Beste KPN, 

We hebben een abonement bij KPN lopen en zijn op dit moment een huis geheel aan het renoveren. Op dit moment zit er een glasvezel kastje in een hoek van de ‘oude’ woonkamer en zal daar weg moeten. Er wordt een nieuwe meterkast gemaakt en ik wil graag de glasvezel aansluiting daar plaatsen.

Nu ligt ons huis op een T-spliting en nu loopt de kabel rechtstreeks naar de kopse kant van het huis. De nieuwe meterkast ligt uiteraard bij de voordeur aan de voorzijde van het huis. Binnenkort wordt ook de nieuwe elektra en gas aansluiting hier naartoe aangelegd. Nu weet ik dat ik via mijnaansluiting.nl een verplaatsing van de glasvezel kan aanvragen maar ik heb nog de volgende vragen;

• Ik wil niet dat ze de kabel gewoon door de hele voortuin gaan leggen en wil dus een nieuwe kabel vanaf de weg rechtstreeks naar de voordeur/meterkast. Dit is ook de kortste route, ook korter dan de huidige kabel verlengen door de hele voortuin. Kan dit ook gewoon worden gedaan bij een verplaatsing aanvraag? 
  • Verder heb ik al een keer telefonisch contact gehad met KPN. De mevrouw aan de telefoon gaf aan dat KPN de verplaatsing dan op zich zou nemen (kosten denk ik dan?) omdat er verbouwd wordt het het verplaatst moet worden. Klopt dit ? 

Mvg,

Nick 

2 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 19, 2026

Komt de kabel vanuit buiten direct de woonkamer in of via de kruipruimte? Anders kan hij prima verlengd worden vanaf onder. (Heb je een kruipruimte?) anders is het op de plek waar hij nu is naar binnen de kruipruimte in boren en daarna verlengen naar de meterkast.

De aanvraag zal inderdaad via mijnaansluiting moeten en hier zitten echt wel kosten aan vast.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Nick.V. Dat is een hele klus om een huis te renoveren, maar goed dat je nu al nadenkt over de plaatsing van je glasvezelpunt. Zoals je het zelf al goed ingeschat hebt, loopt dit via www.mijnaansluiting.nl. Peroonlijk heb ik alleen ervaring met het verplaatsen van een watermeter en toen moest ik een schetsje/schema erbij doen wat de nieuwe situatie moest worden. Wellicht dat dit ook het geval is voor de glasvezelaansluiting. Daarnaast neem ik aan dat er wel ruimte is voor overleg met de aannemer en zou het raar zijn als ze ineens op de stoep staan zonder een plan. Maar ja dat zijn wel aannames, dus het beste kun je gewoon het proces doorlopen op de website. 

Verder zijn de kosten voor het verplaatsen wel volledig voor rekening van jou. Maar je krijgt van te voren een offerte wat de prijs zal zijn en dan kun je wel of niet daarmee akkoord gaan. 

Verder wens ik je veel succes met de renovatie en als je nog hulp nodig hebt, geef het dan vooral aan. Dan denken we weer mee!