Skip to main content

Kunnen jullie ook uitleggen wat de functie van dit blauwe klepje is?

Waarom zou je het niet kunnen verwijderen voordat je het glasvezekastje over het glasvezelaansluitpunt-doosje heen schuift?

 

Admin: afgesplitst

Goedenavond @Skater en dank voor je bericht.

Dat durf ik je om heel eerlijk te zijn niet met volle zekerheid te zeggen.

Wellicht is dit een interessant topic om eens door te nemen? Wellicht beantwoord dat ook meteen je achterliggende vraag, laat je het weten?


Eigenlijk is de FTU (het vierkante witte kastje) niks meer dan een mooie beschermdoos om een glasvezeldraadje heen en houdt het de pigtail op zijn plek. Pigtail is de naam voor de connector van een glasvezelkabel. 

Zoals je waarschijnlijk weet communiceert glasvezel met lichtsignalen en niet met nulletjes en eentjes, dat licht moet 1 op 1 aankomen, en dat betekend dat er niks tussen het beginpunt en eindpunt mag komen. Daar is dan ook direct het blauwe kapje voor, het schuift automatisch aan de kant als je de (O)NT over de FTU heen schuift maar is dicht wanneer er niks op zit. Zo voorkom je dat er stof of andere viezigheid op de pigtail komt. Alleen al het aanraken met je handen zorgt er voor dat glasvezel onbruikbaar is, het vet van je handen geeft af en dat zorgt al voor een niet perfecte connectie. 
 

https://www.optical-connect.nl/het-schoonmaken-van-glasvezel/

Van bovenstaande link heb ik de foto en zit ook wat verdieping over vuil op de connector. 
Mocht je andere vragen hebben horen we het wel op dit forum.


@JanZ_ Je mag me altijd taggen dat weten jullie 🙂


@JanZ_ Je mag me altijd taggen dat weten jullie 🙂

Yes, had ik niet direct bij stilgestaan maar dat was hier zeker een goeie geweest @Ik_Combineer :) 


Dat er een klepje zit om de connector af te schermen is duidelijk. Maar omdat er blijkbaar soms bij het inschuiven van de NT over de FTU het niet altijd inklapt, schiet ook niet op.

Omdat de KPN er voor gekozen heeft dat de eindgebruiker deze handeling nu moet doen, lijkt het mij op z’n minst nuttig om in de handleiding niet alleen maar te vermelden: “let er op dat het blauwe klepje dicht zit”. Maar zoiets: “let er op dat het blauwe klepje dicht zit; dit wordt vervolgens automatisch geopend bij het inschuiven van de NT over de FTU, zodat de connectoren zonder stof en vuil in elkaar schuiven”.


Dat er een klepje zit om de connector af te schermen is duidelijk. Maar omdat er blijkbaar soms bij het inschuiven van de NT over de FTU het niet altijd inklapt, schiet ook niet op.

Omdat de KPN er voor gekozen heeft dat de eindgebruiker deze handeling nu moet doen, lijkt het mij op z’n minst nuttig om in de handleiding niet alleen maar te vermelden: “let er op dat het blauwe klepje dicht zit”. Maar zoiets: “let er op dat het blauwe klepje dicht zit; dit wordt vervolgens automatisch geopend bij het inschuiven van de NT over de FTU, zodat de connectoren zonder stof en vuil in elkaar schuiven”.

Ben ik helemaal met je eens hoor @Skater, liep daar laatst zelf ook al tegenaan en ik zal deze feedback zeker meenemen/doorgeven!