Skip to main content

Goede middag,

een maand geleden heb ik glasvezel geboekt, maar KPN zet de aansluitdatum steeds verder naar achteren.

vandag was de medewerker niet eens zeker dat ik glasvezel heb, terwijl die al een jaar in de grond liegt en ik gewoon een dosje an de muur heb met een LC Steckertje an de Glasvezel kabel:

kastje an de muur

Op de afbeldingen te zien mijn oude draytec glasvezel modem, zo dat u kunt zien dat de ansluiting er is.

Al met glasdraad drenthe gebeld en met KPN Netwerk, allebei zeggen dat alles ok is en zij weten dat ik een gewone Glasvezel ansluiting heb.

Maar KPN denkt dat ze erst nog zelf de glasvezel in de grond moeten legen???? KPN Netwerk weet dat dit al gebeurt is en mijn ansluiting klar is voor gebruik sind maanden.

Als ik een NTU noedig heb kan dat, heb ik geen probleem mee. Toesturen maar, ik zet em zo an de muur en goed is.

Maar warom denkt KPN nog steeds dat ik geen glasvezel heb en stellen mijn bestelling uit?

Ik heb er glasvezel liegen en aleen een modem en mischien een NTU nodig

Hallo @nieweklant via www.kpnnetwerk.nl kun je de status zien van jouw glasvezelverbinding d.m.v. het ingeven van je postcode/huisnummer.

Als daar staat dat de lijn opgeleverd is en je via een provider een afspraak kunt maken voor omzetting kun je bij KPN, als je daar al klant bent, een migratieverzoek indienen voor omzetting van koper naar glas.

Er wordt dan een monteur ingepland die de glasvezelkast komt plaatsen en activeren.

Dat laatste kan en mag je niet zelf doen, dus daarom stuurt KPN dat soort dingen ook niet op.

Succes.


Hallo @JanD

bedankt voor u reactie!

zo als op de afbeldingen te zien is de Glasvezel er, die is er sinds maanden. De voorbezitter van mijn huis heeft ook een glasvezel abonement gehad.

Plaatsen is er dus niet nodig, activeren mischen wel, maar dat duurt niet eens een minuut (ik werk in dit vak!) even op de switch in de POP inloggen en activeren.

Als ik mijn bestelling bij KPN gedan heb, was het ook mogelijk te kiezen om het zelf te installeren, en dat is t ook (zo als op de afbeldingen te zien) plug de LC Stekkertje in de Transceiver of NTU en verbind de NTU met dem Modem.

KPN Netwerkt weet dat het een doodgewone Ansluiting is, KPN zelf wist het laatste maand ook. Nu zijn ze het blijkbaar vergeten en niet eens meer zeker dat er een Glasvezel ligt (terwijl zij de Netbeherder zijn).

 


Hoi @nieweklant, welkom hier. 

Je wilt weten wanneer de glasvezel actief wordt begrijp ik. Als ik het zo zie moet daar nog een monteur komen om de NT te plaatsen. Alleen wanneer. Want ik begrijp dat wij aangeven dat er nog geen glasvezel actief is. Ik kijk graag eens mee. Zou je jouw profiel van gegevens willen voorzien? Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee. 


Hoi Bart_Z

net gedaan


Hoi Bart_Z

net gedaan

CC: @Bart_Z 


@Bart_Z

ik hoor elke keer weer iets anders als ik bel, dus zit ik nu hier op de forum.

Mijn achtergrond: Ik ben een technische Adviseur/ Netwerk Designer, FTTx, WDM of PON oplossingen doe ik sinds 8 jaar voor mijn klanten. Of het nu planning is of installatie, heb ik alles al in mijn handen gehad. Daroom is het mischen ook zwaar begrijp te tonen warom zo een eenvoudige installatie (tenminste voor mij eenvoudig) zo lang duurt….

en de button om een afspraak met de monteur te maken werkt niet, wel zegd de status van mijn bestelling dat ik vanaf deze week mijn aparatuur kan ansluiten….. als ik bel hoor ik dan weer iets anders

 


Hallo @nieweklant wacht s.v.p. rustig de reactie van @Bart_Z af. Hij heeft nu e.e.a. in onderzoek en zo gauw hij meer weet laat hij dat aan jou binnen dit topic weten.

Succes.

 


Ik heb hem nog niet helemaal duidelijk waar het nu mis gaat, dit ga ik even voor je uitzoeken bij een van onze glasvezelexperts. Ik hoop snel antwoord te hebben, dat laat ik je dan meteen weten. 


Zonder de adresgegevens te kennen kan ik wel een gefundeerde aanname doen: Dit lijkt een netwerk dat niet van KPN Netwerk is (ik lees Glasdraad en Drenthe maar ik denk Midden Drenthe),

Het netwerk is al langere tijd geleden aangelegd en glasvezeldiensten waren ook beschikbaar. Niet via KPN maar via een andere operator. Nu komt KPN ook op dit netwerk beschikbaar maar daarvoor moeten wel eerst alle PoPs in dat netwerk voorzien worden van de KPN apparatuur. De adressen en hun passieve  aansluitingen staan dan ook wel in de administratie van KPN Netwerk (die als tussenpersoon fungeert) maar als de apparatuur in de betreffende PoP nog niet klaar en opengesteld is kan de provider KPN niks zien, anders dan “niet beschikbaar”.

 

Zoals gezegd: een aanname maar als @Bart_Z dit wil checken: je hebt mijn mailadres.


@Ward_  ik stem met je in dat dit t probleem zul zijn. In December heb ik met Glasdraad Drenthe (deze bedrijv heeft de aanleg van glasvezel in de buitengebieden rond Emmen in handen gehad) gebeld, zij hebben verteld dat KPN Netwerk nu de beheerder voor de Glasvezel in mijn gebied is.

Daarna heb ik met KPN Netwerk gebeld, en volgens de medewerker klopt dat zij de netbeherder zijn.

Maar ja, als je geen apparatuur in de POP hebt zit ik nog lang te wachten….

valt er te achterhalen wie er wel apparatur in de POP heeft? dan stuur ik je graag een prive bericht met de nodige gegevens

 

@Bart_Z ik waarder het echt dat je dit gat onderzoeken met de experts, want ik zit er al weken achter aan.

 

Wat ik me ook over verbaas, als ik de bestelling gedan heb, was er met geen word van dat het om een toekomstige aansluiting gaat, anders zul ik niet heben besteld. KPN is niet de goedkopste, maar als ik zelf de installatie doe (dit was een optie in de bestelprocess) heb ik binnen een week een glasvezelabonement an het lopen zegden zij toen op de website.

 

@Ward_ dit bevestigd volgens mij je vermoeden, want als ik de postcode check nu oe krijg ik dit:

klopt ook weer niet, want de Glasvezel is er al lang, zie de afbeldingen an het begin van mijn vraag. Maar dan zonder KPN Switches in de POP (ik heb er nog een 4506 met SUP8-E en 4448 LC’s in de Warehouse als KPN die nodig heeft:) )

Nog eens, als dit op de Website in December te zien was zul ik noit besteld hebben, ik wilde een ISP die snel en eenvoudig kan leveren, dit wordt me toen belooft. Op mijn oude adress heb ik 3 jaar geleden bij TMobile glasvezel besteld, die Modem was er binnen 3 dagen. Heb ik zelf angesloten en lekker met de installateur gekletst als die een paar dagen later lang kwam en zegde dat ik alles goed heb gedaan (ik heb ook al eens aan klanten uitgelegd hoe je een DWDM 40CH Simplex Ring met 5 Locaties in elkaar moet zetten, heb dus verstand van deze dingen) . Dat was wel in een stedelijke gebied.

 

CC @JanD 


De kans vrij groot dat de spullen in de eerste post niet gebruikt kunnen worden, omdat KPN je op XGS-PON zet denk ik. Als je bij een provider aanklopt die over bestaande apparatuur die in die PoP staat levert, kun je de Draytek+SFP wel blijven gebruiken denk ik.


De kans vrij groot dat de spullen in de eerste post niet gebruiken kan omdat KPN je op XGS-PON zet denk ik. Als je bij een providere aanklopt die op bestaande apparatuur die in die PoP staat levert, kun je de Draytek+SFP wel blijven gebruiken denk ik.

Hoi tmoesel,

dat hoeft ook niet, als het met een andere modem werkt...prima! De oude Modem van Draytec is afgebeeld door mij om te tonen dat er Glasvezel is en geen werksamheiden nodig zijn (een NT en modem plaatsen zie ik niet als werksamheid omdat het heel simpel is).

 


@nieweklant Toen je Glasdraad Emmen zei kon ik gericht kijken. Dat project bevat 5 PoPs en in alle 5 de PoPs is de apparatuur van KPN nog niet opengesteld. Dat wordt wel deze maand verwacht trouwens..

Dat lijkt mij dus de reden dat de order nog niet definitief kan doorlopen en je dus ook het installatiepakket en de monteur/NT niet kan krijgen.

 

Waarom je dan al wel kan bestellen? Die durf ik niet te beantwoorden maar wellicht is dat een commercieel besluit van KPN de provider.


@nieweklant Dank voor je DM. Maar jouw profiel staat zo ingesteld dat je alleen berichten kan ontvangen van mensen die je ook volgt. Ik kan dus niet antwoorden omdat je mij niet volgt.

 


@Ward_  De instelling zijn veranderd en ik volg u nu