Skip to main content

Medio mei 2022 wordt er aan de overkant van onze woning glasvezelkabel aangelegd in de straat. De aannemer vertrekt en aan onze zijde gebeurt niets. Juni 2022 krijgen wij bericht dat er in opdracht van KPN Telecom BV kabelwerkzaamheden worden uitgevoerd: er wordt een nieuwe koperkabel aangelegd en onze aansluiting wordt overgenomen. Waarom aan onze zijde koper en de andere zijde glasvezel? Uitleg is niet te krijgen: KPN netwerk > De koperkabel wordt niet door ons aangelegd:  wij van KPN Netwerk gaan alleen over de aanleg van de glasvezel. We kunnen je hier helaas niet mee verder helpen. Na enig aandringen: bel 0800 0402: veel doorverbinden / in gesprek / bel later nog eens. Van het kastje naar de muur dus.

Wie weet het?

Hallo @SimC 

 

Weten doe ik het niet.

Wat ik wel eerder heb gezien is dat de ene kant van de straat bij gemeente X hoorde en de andere kant bij gemeente Y en dan kreeg je i.d.d. dit soort vreemde dingen.

Gemeente X en gemeente Y voeren dan een beide een eigen beleid en dat is niet altijd in het belang van de bewoners.

Is dat bij jullie misschien ook zo, dat de straat precies op een of andere grens zit?

 

Wat zegt deze site eigenlijk als je jouw adres en 1 aan de andere kant invoert?: https://www.kpnnetwerk.nl/


Er loopt geen gemeentegrens door de straat. Gemeente weet het ook niet. Ondertussen ben ik aangesloten op een nieuwe koperkabel 24x4x0,5


Ik bedoel: 25x4x0,5 


Hi @SimC! Heb je voldoende antwoord op je vraag? Zo niet raad ik je aan inderdaad nog even naar de website van KPN Netwerk te gaan. Die gaan over de aanleg van glasvezel en zijn daarvoor het aanspreekpunt. 


Hoi Bram. Bedankt voor jouw reactie. Op de website van KPN Netwerk zie ik dat er voor mij geen glasvezel beschikbaar is: DAT WIST IK AL! Maar ik wil weten waarom er aan mijn kant van de straat een nieuwe koperkabel is gelegd (juli 2022) en mijn aansluiting is overgenomen en aan de andere kant van de straat glasvezel (juni 2022). 

Zal zijn redenen hebben alleen ik word met mijn vraag rondgepompt en kom er niet achter.


Tja ... ergens ligt de grens. Op de tekentafel is er iemand die een lijn trekt. Woon je er net buiten, dan heb je voor nu pech.


@SimC ik ben bang dat ik me in dat geval moet aansluiten bij @Nick83. Als hetzelfde geldt voor andere huizen aan jouw kant van de straat dan ligt je huis waarschijnlijk aan de rand van het gebied waar we glasvezel leggen.

Meer kan ik er op dit moment helaas niet van maken. 


Hallo Bram,

Bedankt voor jouw reactie. Mijn vraag blijft helaas onbeantwoord: KPN onwaardig. Het goede nieuws: laatste week augustus is het tracé van ruim 200 mtr wederom opengegraven en is er boven de pas aangelegde KPN koperkabel, waarop alle woningen zijn overgemonteerd, een bed glasvezelkabels gelegd waarbij er ook een voor mij bestemd is! Nu rustig wachten op het binnenbrengen, maar dat gaat goed komen. Kortom: eind goed, al goed.

Wat mij betreft: einde discussie en dank voor alle reacties.


En is die glasvezelkabel dan van KPN? Klinkt erg onlogisch om eerst een nieuw kopernetwerk te leggen en dan weer glasvezel. 


De kabel heeft de opdruk: Reggefiber …….   …….

Reggefiber is KPN Netwerk

Je zocht naar informatie over Reggefiber en daardoor ben je nu op deze pagina. Misschien lijkt het niet zo, maar je bent hier op het juiste adres!

Reggefiber is sinds 1 mei 2019 KPN Netwerk. Een nieuwe naam, maar hetzelfde glasvezelnetwerk. Tijd om kennis te maken.

Bij de werkzaamheden liepen medewerkers aan wie je vragen kon stellen over KPN glasvezel.

Dus Nick?

Dank voor jouw reactie!


KPN heeft Reggefiber inderdaad overgenomen. Maar volgens mij gebruiken ze die naam nu niet meer. Ik vindt het raar dat die naam nu nog op kabels staat die nu nieuw aangelegen worden.

Kan @Ward_ hier misschien iets over zeggen? Waarom eerst kopernetwerk en dan glasvezel? 


Blijkbaar was er een storing aan de ene kant van de straat waardoor er een besluit moest worden genomen. Vervangen we de koperkabel (extra kosten) of wachten we nog een paar maanden tot die glasvezelkabel er ligt en ook voor iedereen beschikbaar is?

Bedenk twee dingen: KPN mag niet zomaar koperaansluitingen opheffen en vervangen voor een glasvezel. Daar moet een periode van drie jaar aan vooraf gaan zodat alle providers zich kunnen voorbereiden.

2) dat ergens een glasvezel wordt ingegraven betekent niet dat deze meteen gebruikt kan worden voor diensten. Dat kan nog makkelijk een paar maanden duren. In dit geval klinkt het alsof de ene kant van de straat hoorde bij een andere deelgebied dan de andere kant. Dus voor die ene kant zou het zelfs nog langer duren voor er een werkende glasvezelkabel zou zijn. 

Dus al met al was het blijkbaar nodig om de koperkabel toch te vervangen om te zorgen dat de bestaande koperklanten storingsvrij verder kunnen tot de glasvezel ook werkend beschikbaar is. 

 

Reggefiber bestaat nog gewoon en is ook de BV waaronder alles wordt gedaan. De BV Reggefiber is eigendom van KPN en naar de buitenwereld toe wordt alles onder de naam KPN Netwerk gedaan. 

 


Als KPN in mei/juni voor mij als klant bereikbaar was geweest had ik dit hele circus via het forum niet behoeven op te starten. De uitleg van Ward klinkt plausibel en de praktijk wijst nu, enkele maanden later, ook in die richting.

Allen bedankt voor de reacties. Ik sluit hierbij dit onderwerp af! 😎