Skip to main content

Vorige maand hebben wij ons KPN abonnement verlengd, waarbij ons een hogere internetsnelheid is toegezegd, waar we dan ook extra voor moeten betalen. We hadden al 100 Mbps en dat zou verhoogd worden naar 200. Toen het nieuwe abonnement nog maar net was ingegaan was de snelheid nog steeds 100 Mbps. Enkele weken later hadden we ineens wél de beloofde 200 Mbps, maar dat was helaas van korte duur. Nu zitten we weer terug op 100 Mbps. Hoe kan het dat dit steeds zo wisselt?

Dag @Wiezeboe dat is niet zoals het hoort. Heb je glasvezel of koper? Welk modem heb je en wat er er zoal op aangesloten?


Ik heb koper want hier ligt nog geen glasvezel. De Experiabox V10 met een eigen, snelle WiFi router.


Weet je hoe je in het modem kan komen? Zoja log dan in, ga naar status en dan naar geavanceerd.  Daar dan een screenshot van plaatsen.  Ik heb al een vermoeden 😉


 


@Wiezeboe je hebt al 267 uur een snelheid van ruim 200. Ervaar jij dat anders?


Ja dat ervaar ik toch echt anders. Bij elke snelheidstest die ik doe kom ik niet boven de 100 uit.


 


Dan gaan we op zoek want er komt echt ruim 200 binnen.  Meet jemet een bekabelde pc of laptop? Zoja meet dan even met de app van Ookla die je kan vinden in de store van Windows. 


Ik meet met een iPad maar dat maakt niet uit want ik héb immers de 200 aangetikt. Het ligt dus niet aan de meetmethode.


Het modem heeft de 2.4ghz band en de 5ghz band. Heb je die allebei een eigen naam gegeven? De 2.4ghz band kan maar tot ca 100 aan en de 5ghz band kan veel hogere snelheden aan. Ik vermoed dat je de 2.4ghz band gebruikt. 


Die staat op automatisch. Zou dat het zijn? Dat ik met de iPad de ene keer op 2.4 GHz verbonden ben en de andere keer op 5?


Vrijwel zeker.  Je hebt geen kpn wifi versterkers toch? O wacht even ik zie nu dat je een eigen wifi versterker hebt. Heeft die wel een eigen ssid?


Ja en daar heb ik ook een eigen WiFi versterker bij met mesh verbinding voor de bovenverdieping. Lijkt me sterk genoeg voor 5 GHz toch? Alles is WiFi-6.


Ok je gebruikt de wifi van het modem dus niet. Ik neem aan dat de wifi van het modem uit staat.  


Ja al was hij na een herstart wel automatisch weer aangezet. Daar kwam ik gisteren pas achter. Nu staat hij weer uit. Op zich zou het geen probleem moeten zijn als hij aan staat, zolang niemand ermee verbindt.

Zodra ik thuis ben ga ik de 2.4 GHz uitzetten en dan kijken of de snelheid goed is.


Ok. Als de wifi van het modem uit is heb je daar dus niets te zoeken want dat doet niks meer. Dat kan je dus wegstrepen.  Dan is het dus zaak om je eigen wifi versterkers goed in te stellen.  Je hebt één wifipunt met een kabel aangesloten op het modem als het goed is. Heb je er meerdere en zoja waar staan ze? Zijn het draadloze of bekabelde?


De WiFi router zit met een kort kabeltje aan de V10 en staat er ongeveer naast, op een tafeltje om de snelheid te optimaliseren. Op een slaapkamer zit een draadloze WiFi versterker in het stopcontact die een mesh verbinding met de router heeft, zodat je dus in het hele huis dezelfde ssid hebt.

Ik denk dat de 2.4 GHz de boosdoener is. Volgens mij is mijn WiFi netwerk sterk genoeg voor alleen 5 GHz. Vanavond maar even uitproberen.


Ik heb overigens ook de mogelijkheid voor beamforming.


@Wiezeboe je hebt toch geen draadloze verbindingsets of iets wat data verstuurd via het electriciteitsnetwerk?????


Nee, het stopcontact levert alleen de stroom 😎


Je fec errors zijn te veel. 

Dit zorgt voor instabiele verbinding. 

Zorgt dat kpn een monteur stuur om de koper lijn te meten


Nou dat valt wel mee hoor @Darkie117 . De crc errors staan op nul dus dat is gewoon goed. 


@Wiezeboe ik ben nog niet helemaal overtuigd of dit wel de juiste opstelling is.🤔 Ga nog wat testjes doen en ik denk graag met je mee indien gewenst. 


Nou nee fec hoort ook nul te zijn of iig heel langzaam op te lopen met een paar 100 fec per minuut.  En niet 1000per min.

Als het spring met 10.000 of 100. 000 binnen 10 min. Dan gaat je verbinding gek doen :) 


De 2,4 GHz uitschakelen heeft niet geholpen, het is er juist langzamer van geworden. En op de status pagina van de WiFi router kwam ik ook iets geks tegen:

 

Â