Skip to main content

Vorige maand hebben wij ons KPN abonnement verlengd, waarbij ons een hogere internetsnelheid is toegezegd, waar we dan ook extra voor moeten betalen. We hadden al 100 Mbps en dat zou verhoogd worden naar 200. Toen het nieuwe abonnement nog maar net was ingegaan was de snelheid nog steeds 100 Mbps. Enkele weken later hadden we ineens wél de beloofde 200 Mbps, maar dat was helaas van korte duur. Nu zitten we weer terug op 100 Mbps. Hoe kan het dat dit steeds zo wisselt?

Ik heb van geen kennis van routers maar heb je de kabel aangesloten op de wanpoort van zowel het modem als de router?


Je fec errors zijn te veel. 

Dit zorgt voor instabiele verbinding. 

Zorgt dat kpn een monteur stuur om de koper lijn te meten

Dit is totale onzin. Ja het zijn er een hoop maar verspreid over 267 uur. Dit heeft sowieso niets te maken met de problemen. FEC zijn ook gecorrigeerde fouten he, alleen als deze met duizenden binnen enkele minuten binnenkomen dan kan dit issues zorgen met UDP-verkeer. CRC-fouten kunnen wel merkbaar problemen geven aangezien dat fouten zijn die niet gecorrigeerd konden worden.

 

Nou nee fec hoort ook nul te zijn of iig heel langzaam op te lopen met een paar 100 fec per minuut.  En niet 1000per min.

Als het spring met 10.000 of 100. 000 binnen 10 min. Dan gaat je verbinding gek doen :) 

Dat laatste klopt maar ook niet altijd. Dat eerste klopt niet echt. KPN heeft er immers ook geen marge voor waarin staat ‘max zoveel FEC's in x-tijd mogen’ omdat dit vrijwel nooit voor problemen zorgt. CRC's is een harde marge op gezet. Als ik alles terugreken komt ie uit op maximaal 139 per minuut which is perfectly fine. 

 

De 2,4 GHz uitschakelen heeft niet geholpen, het is er juist langzamer van geworden. En op de status pagina van de WiFi router kwam ik ook iets geks tegen:

 

 

Ik had al zo'n vermoeden na het zien van de snelheidsmeting. Probeer eens een ander poortje op de V10 te gebruiken of anders een ander kabeltje als je die hebt. Kans bestaat dat er ergens een slecht contactje is en dan wordt zoiets beperkt tot 100Mbps terwijl dit 1000Mbps moet zijn.


Hebbes! Het kabeltje was inderdaad de oorzaak! Vervangen en ik heb weer 200 Mbps!

 

Â