Skip to main content

Aankomende donderdag wordt in onze flat glasvezel aangelegd. Mannetjes van KPN-netwerk zijn nu bezig in een ander gedeelte van de flat en volgens de berichten gaat de glasvezelkabel van buitenaf door het kozijn van de woonkamer naar binnen komen. Ik vind het belachelijk dat de VVE daar toestemming voor geeft en mij lijkt dat een beetje apart, het zijn houten kozijnen die over een tijdje (5 a 10 jaar) vervangen moeten worden. Daarnaast vind ik het vreemd want dan loopt die kabel eerst door het kozijn, over de vensterbank, de muur en een plint naar mijn isra punt.

Als het zo moet wil ik geen glasvezel, netjes aanleggen, of niet.

Waarom legt KPN netwerk die glasvezelkabel niet gewoon hetzelfde als nu het koper binnen komt?

Hoi @Joris of wat anders 
KPN legt geen glasvezel aan die verzorgt alleen het signaal over glasvezel.
Voor de aanleg moet je bij kpnnetwerk.nl zijn.


Ik gok dat het verhaal zijn eigen leven is gaan lijden en dat dit toch echt wel een broodje aap is. KPN Netwerk boort in flatgebouwen eigenlijk direct door de gevel jaar binnen en plaatst hem vaak of helemaal links in de hoek of rechts in de hoek. Er mag zo weinig mogelijk glasvezel "zichtbaar" zijn omdat dit een kwetsbaar deel is. Verder kan glasvezel niet 90• gebogen zijn dus een hele route afleggen lijkt me daarom ook onwaarschijnlijk. 

U kunt het beste even zelf kijken bij een van uw buren in het andere gedeelte van de flat of bellen naar KPNNetwerk zoals Huistijger ook aangeeft.


Nou… voor lunch lekker een broodje aap op. Ik ben even bij mijn buurvrouw wezen kijken. Dwars door het kozijn geboord, 30 cm boven de vensterbank (monteur te lui om te bukken?) en niet eens in de buurt van waar de coax binnen komt. Ik ga hier niet mee akkoord en laat ze morgen echt niet door mijn kozijn boren. Ik vind het een bizarre gang van zaken, lelijk en lomp.


Wat is die groene kabel er onder? Die zit ook door het kozijn geboort?


Hou Nick, dat is coaxkabel voor bijvoorbeeld ziggo. Inderdaad ook door het kozijn. Maar die zit bij mij ook nog buiten, nooit maar binnen laten brengen want die komt ook door het kozijn en dan kan mijn screen niet meer dicht.


Ik vind het een bizarre gang van zaken, lelijk en lomp.

Voor wat het waard is: ik ben het volledig met je eens! Daar kan je niets mee, maar zie het maar als steunbetuiging.


@NHendriks jij dit ooit zo gezien? Dat kan/mag toch helemaal niet? 


@NHendriks jij dit ooit zo gezien? Dat kan/mag toch helemaal niet? 

Wel vaker gezien, ook in ‘oude’ Reggefiber netwerken waar dit uiteindelijk een probleem was toen het kozijn vervangen moest worden. Er wordt echter hedendaags niet zo snel gekozen voor het kozijn tenzij dit echt niet anders kan, bijvoorbeeld doordat er ergens leidingen lopen maar ook iets als een koof waar kabels in kunnen verdwijnen kunnen al een obstakel zijn. Als de VVE heeft toegezegd dat er via de kozijnen bekabeling naar binnen moet komen dan is dat aan de aannemer om dat te volgen. Gezien de coax kabel ook al op die weg loopt zie ik het zo gebeuren dat de VVE dit al eerder heeft toegezegd. Misschien vertel ik wel complete onzin, denk dat @Ward_ het nog wel het beste kan uitleggen :)


Euh... Ik kan niet letterlijk uit het PvE halen dat dit niet zou mogen maar:

1) Dit wil KPN Netwerk zelf absoluut ook niet. Mede vanwege vervanging van kozijnen in de toekomst maar ook op deze manier. Zo hoog in het kozijn in plaats van ergens onderin een hoekje. 

2) Er zijn wel een paar dingen in het PvE te vinden die dit eigenlijk niet mogelijk kunnen maken.

3) Dit zou toch geen enkele pandeigenaar mogen toestaan? Of het nou een VVE of een woningbouwvereniging is.

 

@Joris of wat anders Kan je het adres van dit pand sturen in een PB? Deze wil ik wel even doorsturen naar de KPN kwaliteitsmedewerker of zelfs de kwaliteitsmanager.

 

Â