Skip to main content

Dag,

 

Volgens deze website kan glasvezel kabel tot wel 10 gbps aan snelheid aan. Toch zie je dat geen van de grote internet service providers dit levert. Het hoogste is 1 gbps.

Waarom is dit zo? Waarom bied bijvoorbeeld kpn niet ook 2 of 3 gbps internet aan?

Met vriendelijke groet,

Speedy

Dag,

 

Volgens deze website kan glasvezel kabel tot wel 10 gbps aan snelheid aan. Toch zie je dat geen van de grote internet service providers dit levert. Het hoogste is 1 gbps.

 

Delta biedt 8Gbs aan.


Hoi @SpeedyGonzalez ,

Daar is meerdere apparatuur in het netwerk nog niet geschikt voor.De meeste glasvezelkastjes gaan maar tot 1gbps en alle modems ook.

Op een gegeven moment zal KPN dat wel doen uiteraard.


Hallo @SpeedyGonzalez , omdat KPN het netwerk daar nog niet op ingericht heeft.

 


Het overgrote meerendeel van de abonnees neemt zelfs geen 1Gbps abonnement en dus is het commercieel gezien helemaal (nog) niet interessant om snellere abonnementen op de markt te bregen. 


Delta biedt 8Gbs aan.

Nee hoor, ze bieden in totaal 8Gbs aan, maar het modem verdeelt die 8gbs over verschillende banden dus die snelheid ga je nooit halen.  Dus Delta bied 2500mbps aan.
 


 


@Chrizziey ah, in de reclame folders van Delta hebben ze het over 8 Gbs, niet dat het verschillende streams zijn die samen 8 Gbs zijn.


Voor de groot zakelijke markt biedt kpn wel 10 Gbps aan. 

Via consument gaat het tot 1 Gbps. Omdat je simpelweg als particulier niets hebt aan die bandbreedte. 

Maar wel met een groot kantoor met 100+ internet gebruikende laptops. 

Het is een peperduur abonnement evenals het speciale 10 Gbps modem. Want zelfs al die Fritzbox-en gaan tot 1 Gbps.


@Chrizzieyah, in de reclame folders van Delta hebben ze het over 8 Gbs, niet dat het verschillende streams zijn die samen 8 Gbs zijn.

Het is een technische beperking. Er zit geen 10 gbit LAN poort op de router van Delta. Er zitten LAN poorten op die maximaal 2,5 gbit aan kunnen. Dus ja ... dan haal je nooit meer dan 2,5 gbit. 

Als je bij KPN een oud modem aansluit waarop nog 100 mbit poorten zitten, dan zal je ook nooit meer dan 100 mbit. Zo simpel is dat.

Als je bij Delta een eigen router zou gebruiken waarop wel 10 gbit poorten zitten, en een puter zou gebruiken met een 10 gbit LAN poort ... en een geschikte utp-kabel zou gebruiken, dan zou je gewoon 8 gbit kunnen halen bij een speedtest. Er vanuit gaande dat die speedtest software en server zulke hoge snelheden kan meten.

Maar een eigen router met 10 gbit poorten is prijzig denk ik.


Wat wil je bereiken met 8 Gbits of 10 Gbits als particulier? Ruimteschepen of satellieten besturen? Tja, Hilversum heeft met z’n mediabedrijven wel het e.e.a. nodig of inderdaad een groot kantoor.


Wat wil je bereiken met 8 Gbits of 10 Gbits als particulier? Ruimteschepen of satellieten besturen? Tja, Hilversum heeft met z’n mediabedrijven wel het e.e.a. nodig of inderdaad een groot kantoor.

Maar er zijn zat mensen die het af zouden sluiten. KPN zou het ongetwijfeld een niet te duur prijsje geven. Wat kost 1 gbit nu? € 57,50 toch? Dan word het 8 gbit voor € 62,50. En dan zijn er zeker bosjes klanten die dat nemen. En KPN harkt zo weer lekker wat extra centjes binnen. 

Dan komt er een jaarlijkse prijsverhoging langs. Alle abonnementen worden duurder. Vooral de abonnementen van 50 en 100 mbit. Het 1000 mbit abonnement een beetje en het 8 gbit blijft gelijk. 

Met als gevolg dat er nog meer klanten dat 8 gbit abonnement nemen want "het verschil met het 8 gbit abonnement is nu zo klein, die paar euro extra ... toe maar".


Maar er zijn zat mensen die het af zouden sluiten.

Ik denk dat dat wel mee zal vallen immers ook voor het 1Gbps loopt het geen storm.

Daarnaast zijn er nog nauwelijks consumenten routers die die snelheid ondersteunen.


Maar er zijn zat mensen die het af zouden sluiten.

Ik denk dat dat wel mee zal vallen immers ook voor het 1Gbps loopt het geen storm.

Heeft u cijfers? Ik vind dat er hier op het forum nog heel wat topics voorbij komen waarin men een 1 gbit abonnement heeft.


Maar er zijn zat mensen die het af zouden sluiten.

Ik denk dat dat wel mee zal vallen immers ook voor het 1Gbps loopt het geen storm.

Heeft u cijfers? Ik vind dat er hier op het forum nog heel wat topics voorbij komen waarin men een 1 gbit abonnement heeft.

Het gros van de klanten die 1Gbps afnemen zullen dat doen vanwege het welkomstgeschenk 6/12 maanden voor €35, ongeacht de snelheid. Zodra die actieperiode voorbij is en je dus meer gaat betalen zullen er (vermoed ik) veel klanten zijn die gewoon weer teruggaan naar bijv. 200mbps. Ik in ieder geval wel 😉 De snelheid heb ik ondanks het vele streamen en gamen eigenlijk helemaal niet nodig. 


Ik heb vanmorgen met mijn 8gb glasvezel abonnement bij Delta met succes de Artemis 1 richting de maan gestuurd vanaf het Kennedy Space Center. Ging prima op afstand. 

Snap begod niet waarom je een 1gb abbo wilt hebben,.. Dat zijn snelheden die ik denk, 90% van de particuliere aansluitingen niet eens nodig zijn of überhaupt aan toekomen,... 🙄


Je kan het ruimte programma van Elon in de war gooien…. 🤔


voor het halen van een download snelheid moet er aan een paar voorwaarden worden voldaan

meer dan 1Gbps abbonement

een modem/router die meer dan 1Gbps aankan op de lan poort(en)

een netwerk kabel die dat aankan

een netwerkkaart die dat aankan

 

als voorbeeld haal ik bij ziggo iets boven de 1Gbit (geen beperking dus van ongeveer 940Mbps die je normaal heb vanwege overhead )omdat beide kanten zowel modem als pc 2,5Gbit aankunne

 


voor het halen van een download snelheid moet er aan een paar voorwaarden worden voldaan

meer dan 1Gbps abbonement

een modem/router die meer dan 1Gbps aankan op de lan poort(en)

een netwerk kabel die dat aankan

een netwerkkaart die dat aankan

Maar veel belangrijker is het om eens te meten hoeveel bandbreedte je nu eigenlijk werkelijk verbruikt.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen die weten hoeveel data ze werkelijk verbruiken geen enkele interesse zullen hebben in abonnementen met dergelijke hoge bandbreedtes. 

Mensen die wel dergelijke abonnementen afsluiten zijn mijns inziens slachtoffer van de marketingmachines van de providers die je willen doen laten geloven dat meer altijd beter is. Geloof me, niets in minder waar. Het enige waar "meer beter voor is” is de winst van de provider en daarmee de dividend uitkering aan de aandeelhouder. Jij als abonnee zal er geen bitje beter van worden.


tuurlijk is dat handig

 

maar ik ben ook niet de doorsnee internet gebruiker ik heb vooral die hoge download vanwege daat grote bestanden snel binnen zijn


Met 1 Gb/s haal je per seconde ook al 125 MB binnen. Dan is een 4k film ook zo binnen gehaald.


maar ik ben ook niet de doorsnee internet gebruiker ik heb vooral die hoge download vanwege daat grote bestanden snel binnen zijn

Het bekende excuus: “Ik ben zo’n zware gebruiker want ik haal hele grote bestanden binnen”.

Bij mij gaat er ook zo’n 750GB aan backups doorheen maar wel gewoon via een 200Mbps lijntje.

Heb je wel eens gemeten wat de verbruikte bandbreedte is tijdens de download van zo’n groot bestand.

Zo nee, doe dat dan alsjeblieft eens een keer, het zou maar zo kunnen dat je ook dan niet op een verbruik boven de 200Mbps uitkomt.


ja ik gebruik tijdens een download gewoon de volle 800Mbps oid 


ja ik gebruik tijdens een download gewoon de volle 800Mbps oid 

Dan heb je een zeer sterke server te pakken vanwaar dat bestand gedownload wordt en is de route tot aan die server ook snel/kort. Mijn ervaring is dat dergelijke snelheden alleen haalbaar zijn vanuit Azure Cloud omgevingen.

Kan je eens een screenshot plaatsen waarin je de verbruikte bandbreedte ziet?

 

En hoe lang doet zo’n download er dan over?


als voorbeeld