Skip to main content

Welke manager het bedacht heeft om het niet meer mogelijk te maken om tijdelijk het 5Ghz uit te schakelen zodat nieuwe 2.4Ghz only apparaten toch aangesloten kunnen worden, en waarom dat zo slecht te vinden is op de website vraag ik me af, en wanneer die optie weer aangezet wordt. Ik heb inmiddels oplossingen gevonden, alleen zijn dat houtje touwtje oplossingen voor iets wat tot voor kort geen probleem was en ook niet zou moeten zijn.

Misschien de volgende keer eens aan de gebruikers vragen of een idee ook het uitwerken ervan waard is.

Hallo @peter2807 over welk KPN-modem heb je het?


Experia V10A


Hoi @peter2807, welkom op ons forum.
Deze feedback is luid en duidelijk ontvangen. Hoewel het in praktijk niet altijd even goed werkt zouden apparaten die alleen 2,4ghz ondersteunen ook alleen het 2,4ghz netwerk moeten zien.
Voor het merendeel van apparaten zou dit met de laatste update (van de afgelopen twee weken) opgelost moeten zijn. Welke softwareversie heb jij nu op je modem staan?

In het onderstaande topic kun je alles vinden over de laatste updates van de V10a.

Als je nog een stap verder zou willen gaan kun je ook overwegen een Fritzbox of eigen modem in gebruik te nemen. Daar heb je een stuk meer controle over de software.


Ik heb inmiddels de laatste update geïnstalleerd (v5.00.52 build493-owl) aangezien daar ook een mogelijke oplossing in zou kunnen zitten. Die zit er nog niet in. In de FAQ staat overigens ook dit:

“Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.”

Dat maakt voor mij al genoeg duidelijk, ik zal nog even geduld moeten hebben voor de ongewenste verbetering weer is teruggedraaid voor iedereen.

Overigens was er voor wat mij betreft niks mis met de software van de ExperiaBox pas nadat een slimmerik besloot het te gaan wijzigen is het probleem gaan spelen. Als het niet kapot is blijf er dan met je tengels vanaf werd mij vroeger al verteld, dat is volgens mij nog steeds zo.

Dat jullie de klant door dit soort acties richting de concurrentie pushen kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Ik zal binnenkort weer eens proberen of de apparaten die bij de installatie een 2.4Ghz netwerk vereisen aangesloten kunnen worden. Als ze eenmaal bekend zijn dan gaat het inderdaad in de meeste gevallen wel goed. Het is dus vooral bij de initiële installatie een probleem dat het 5Ghz netwerk niet even uitgezet kan worden.

 

En het is dus extra vervelend dat je hier zelf achter moet komen (na veel zoeken en proberen)