Skip to main content

Aloa,

Ik ben aan het troubleshooten waarom Netflix in de browser op mijn laptop soms even een paar seconden hapert.

Mijn setup:
KPN 4Gbps Glasvezel voorzien van een Nokia XGS-PON ONT die via 10Gbps naar de WAN 2 poort op mijn eigen Pro router (op WAN 1 zit een 4G router voor failover) gaat. Vanuit de router ga ik met 10Gbps naar de switch op mijn kantoor. Mijn laptop zit bedraad op een 1Gbps poort van die laatste switch.

Ik probeer met Wireshark te ontdekken of de Netflix data die mijn laptop in gaat op het moment van een hapering ook even stopt en probeerde toen uit te vinden vanuit welk IP adres de Netflix stream kwam. Het lijkt er op dat deze komt vanuit een KPN IP adres (195.121.126.196).

Als ik mijn laptop ALLEEN via een Odido hotspot verbind dan zie ik ook dat er redelijk veel data komt via dat KPN IP adres en dus heeft het niets met mijn KPN glasvezel aansluiting te maken.

Het lijkt er dus op dat KPN als een CDN (Content Delivery Network) functioneert én de Netflix streams in Nederland verzorgt. Weet iemand of dat idd klopt?

Al vast dank voor jullie reacties.

Rob

Hallo ​@RobMmmm , KPN Wholesale biedt inderdaad CDN aan in Nederland. Als jij constateert dat je Netflix stream daar vandaan komt, zal dat echt zo zijn.

Ik verwacht alleen niet dat KPN uitspraken doet over individuele klanten. Maar ga er maar van uit dat dat zo is.

Hi,

Ik heb het zojuist getest via een private relay (vpn) waardoor ik virtueel niet in NL was. En dan lijkt de stream te komen vanuit het IP adres 18.211.239.233 wat een Amazon adres is. Dus het is wel duidelijk dat de streams in NL normaal via de CDN van KPN loopt.

Ik ga even wat meer testen doen via de private relay om te zien of dat invloed heeft op de haperingen. En zo ja dan kan ik daarna verder zoeken.

Groetjes
Rob

Reageer