Skip to main content

Mijn computer en telefoon supporten beiden wifi 6. 

De router (KPN box 12) is wireless verbonden met de superwifi 2 punten (ja het zijn de zwarte superwifi punten). Als ik mijn computer aansluit op zo’n superwifi punt via kabel, haal ik 900Mbps, net zoals via kabel aangesloten op de router. 

Als ik mijn telefoon draadloos verbind met het superwifi punt via wifi krijg ik maar 400Mbps. 

Als ik mijn telefoon draadloos verbind met de router haal ik 800Mbps.

Waarom haal ik zo veel minder via wifi op mijn superwifi 2 punt dan via kabel? Dat ik wat minder haal via wifi begrijp ik wel, maar dit is wel extreem veel minder…

 

400Mbps is dus wat ik haal op mijn telefoon in dezelfde kamer als het superwifi 2 punt. Hetzelfde geldt voor beide punten in mijn huis.

 

Dit komt doordat er bij uw mobiel sprake is van 2 WiFi verbindingen achter elkaar. 1 WiFi verbinding van KPN Box naar SuperWiFi punt. En 1 verbinding van SuperWiFi punt naar uw mobiel. Dit levert enorm veel vertraging op. Als u het wilt verbeteren: sluit de SuperWiFi's bekabeld aan. Daarmee neem je 1 WiFi verbinding weg.


Dit komt doordat er bij uw mobiel sprake is van 2 WiFi verbindingen achter elkaar. 1 WiFi verbinding van KPN Box naar SuperWiFi punt. En 1 verbinding van SuperWiFi punt naar uw mobiel. Dit levert enorm veel vertraging op. Als u het wilt verbeteren: sluit de SuperWiFi's bekabeld aan. Daarmee neem je 1 WiFi verbinding weg.

Dus er is geen manier om de wifi sneller te maken naast de superwifi punten te verbinden aan de router via ethernet?

Ik vind het een beetje onzin dat ze daar niks over zeggen en dan overal leuk zitten te doen met hun superwifi punten dat ze zo goed zijn en dan vervolgens maar minder dan 50% van de snelheid kunnen halen als je met ze verbind via wifi ipv kabel.

Ik ben verbaasd dat ze daar niet aan hebben gedacht tijdens het designen van de punten.

Bedankt voor uw snelle reactie.


Dus er is geen manier om de wifi sneller te maken naast de superwifi punten te verbinden aan de router via ethernet?

Nee.

Ik vind het een beetje onzin dat ze daar niks over zeggen en dan overal leuk zitten te doen met hun superwifi punten dat ze zo goed zijn en dan vervolgens maar minder dan 50% van de snelheid kunnen halen als je met ze verbind via wifi ipv kabel.

Ik ben verbaasd dat ze daar niet aan hebben gedacht tijdens het designen van de punten.

Bedankt voor uw snelle reactie.

Dat was vroeger al zo met "range extenders". Daarvan wist op een gegeven moment iedereen wel dat da rotzooi was. Daarom heeft men een nieuwe term bedacht: mesh. Natuurlijk is de techniek iets verbetert. Maar in de basis werkt het nog steeds op dezelfde manier. 


Dus er is geen manier om de wifi sneller te maken naast de superwifi punten te verbinden aan de router via ethernet?

Nee.

Ik vind het een beetje onzin dat ze daar niks over zeggen en dan overal leuk zitten te doen met hun superwifi punten dat ze zo goed zijn en dan vervolgens maar minder dan 50% van de snelheid kunnen halen als je met ze verbind via wifi ipv kabel.

Ik ben verbaasd dat ze daar niet aan hebben gedacht tijdens het designen van de punten.

Bedankt voor uw snelle reactie.

Dat was vroeger al zo met "range extenders". Daarvan wist op een gegeven moment iedereen wel dat da rotzooi was. Daarom heeft men een nieuwe term bedacht: mesh. Natuurlijk is de techniek iets verbetert. Maar in de basis werkt het nog steeds op dezelfde manier. 

Toen ik bij Ziggo zat, had ik een Netgear Orbi mesh systeem, en daar haalde ik bij elke satellite dezelfde snelheid als bij de router, ipv 50% van de snelheid zoals bij KPN's mesh satellites.

 

Ik kan het verkeerd hebben, maar ik kan me iets herinneren dat die Orbi satellites op een specifieke manier apart verbonden waren met de router via WiFi, waardoor de wifi snelheid niet omlaag gaat als je er mee verbind via WiFi (dus ook de satellite via WiFi met de router, en dan een apparaat met de satellite via WiFi).

Ik vind het daarom gewoon vreemd dat dat hier niet ook zo is.

 

Erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.


Hoi @Kalkoen .  Ik wil geen zout in de wonden strooien maar wifi is gewoon niet te garanderen.  De snelheden die je noemt zijn heel redelijk.

Als je volledig rendement van zo'n supersnelle verbinding wilt, is het altijd aan te bevelen om dat bekabeld te doen. 

Neemt niet weg dat je met wat tweaken in de interface soms nog wel hogere wifi snelheden kunt halen.  Kanaal aanpassen of de encryptie wijzigen.