Skip to main content

Waarom is er geen 2.5 Gb/s abonnement?

• November 7, 2025
  • 15 reacties
  • 134 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Recentelijk vroeg ik mij iets af,

Waarom kan je bij KPN eigenlijk wel een 1Gbit en een 4 Gbit abbonement afsluiten maar geen 2.5Gbit.

Jaren is de standaard geweest voor consumenten apparatuur om een 1 Gbit poort te hebben.
Tegenwoordig is de meerprijs voor een moederborda met een 2.5Gbit poort te verwaarlozen.
Qua netwerkapparatuur is 2.5Gbit voor consumenten haalbaar maar met 5 of dan al snel 10 Gbit zit je echt al richting proffesionele apparatuur te kijken met ook een bijbehorende prijs.

zelf draai ik mijn server en pc op 2.5 Gbit en al mijn netwerk apparatuur is daar geschikt voor.

Een 4 Gbit aansluiting is voor mij overkill omdat ik zelf maar 2.5 intern kan doorvoeren.

En de V10 met een 1Gbit port is een bottelnect in mijn netwerk omdat dit de rem op het verkeer gooit.

Als er een 2.5Gbit abbonement beschikbaar zou komen zou daar denk ik best markt voor zijn denk ik (Schrijf mij alvast maar in)

Is er iemand die dit kan duiden/kan verklaren waarom 2.5Gbit niet als abbonement bestaat.

Maar wel 4Gbit (En dus niet 5Gbit wat in netwerk de volgende stap is ten opzichte van 2.5)

15 reacties

• November 7, 2025

Als jij een server hebt met een 2,5 gbit poort en je zou ook een 2,5 gbit abonnement hebben, dan zou die server in zn eentje jouw hele verbinding vol kunnen trekken.

Dan is het handig dat je een abonnement hebt met een hogere snelheid. Dan hebben de andere apparaten in je netwerk ook nog internet. 

• November 7, 2025

​@Marlon 

Voor de meeste in deze community gebruiken we het Internet voor thuis. In een Lan kan je normaliter met veel lagere snelheden werken zelfs bij klein zakelijk gebruik omdat we niet allen gelijktijdig actief zijn. Denk maar even aan Ethernet met zijn CSMA/CD, (Dat betekent er vanuit gaan dat berichten niet gelijktijdig worden verzonden en als gedetecteerd wordt dat het wel gebeurt de zending te herhalen). 

Maar ik zie het voordeel niet van een 2.5 Gb abonnement waar een 4.0 abonnement hetzelfde biedt, misschien kan KPN dat een kwartje per maand goedkoper maken, maar daar zit volgens mij niemand op te wachten.

De meeste mensen hebben maximaal momenteel een 1Gb UTP kabelnetwerk in huis. (Mede veroorzaakt door het eindeloze gezwets hier wat in 15 jaar in dit forum heeft plaatsgevonden over tijdloze LAN’s met deze bekabeling). 
De volgende stap dekt die 4Gb volledig, dat de apparatuur op dit moment nog erg duur is boven de 2.5 Gb is natuurlijk relatief tijdelijk totdat we 10Gb gaan gebruiken. 

Misschien wil ​@Woetter22 mij dit proberen duidelijk te maken?

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 7, 2025

Goedemorgen,

Ik denk dat velen een 1Gb voldoende vinden, ofwel er moet een markt voor zijn. In hoeverre KPN voorbereid is op hogere snelheden binnen hun eigen netwerken is ook nog de vraag. Ook speelt wat ​@Marlon92 schrijft.

• November 7, 2025

Goedemorgen,

Ik denk dat velen een 1Gb voldoende vinden, ofwel er moet een markt voor zijn. In hoeverre KPN voorbereid is op hogere snelheden binnen hun eigen netwerken is ook nog de vraag. Ook speelt wat ​@Marlon92 schrijft.

Nee dat speelt absoluut niet. De dataoverdracht wordt echt niet sneller door de technische mogelijkheid van een Server.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 7, 2025

Ik heb het over de kosten die een aanbieder moet maken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

In hoeverre KPN voorbereid is op hogere snelheden binnen hun eigen netwerken is ook nog de vraag.

KPN kan vermoedelijk eerst hogere snelheden boven 4Gbs aanbieden, als de appraten binnen routing-traject geen ouderwetse PPPoE meer gebruiken. Om snelheden via PPPoE boven 4Gbs te halen, heeft men heel krachtige CPU voor de klanten-router nodig en ontzettend duur. Zonder PPPoE is b.v. met DHCP probleemlos 8Gbs of meer te halen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • November 7, 2025

​@Marlon 

Voor de meeste in deze community gebruiken we het Internet voor thuis. In een Lan kan je normaliter met veel lagere snelheden werken zelfs bij klein zakelijk gebruik omdat we niet allen gelijktijdig actief zijn. Denk maar even aan Ethernet met zijn CSMA/CD, (Dat betekent er vanuit gaan dat berichten niet gelijktijdig worden verzonden en als gedetecteerd wordt dat het wel gebeurt de zending te herhalen). 

Maar ik zie het voordeel niet van een 2.5 Gb abonnement waar een 4.0 abonnement hetzelfde biedt, misschien kan KPN dat een kwartje per maand goedkoper maken, maar daar zit volgens mij niemand op te kosten.

De meeste mensen hebben maximaal momenteel een 1Gb UTP kabelnetwerk in huis. (Mede veroorzaakt door het eindeloze gezwets hier wat in 15 jaar in dit forum heeft plaatsgevonden over tijdloze LAN’s met deze bekabeling). 
De volgende stap dekt die 4Gb volledig, dat de apparatuur op dit moment nog erg duur is boven de 2.5 Gb is natuurlijk relatief tijdelijk totdat we 10Gb gaan gebruiken. 

​@dommeke Het is inderdaad vooral een kosten plaatje.
Het verschil in prijs tussen 500 mbit en 1 Gbit is relatief klein ten opzichte van het prijs verschil tussen 1 en 4 Gbit.

Het verschil in prijs tussen 100Mbit en 1Gbit is €10 voor 10x zo snelle verbinding.

Het verschil in prijs tussen 500Mbit en 1 Gbit is €2,50 voor 2x zo snel
Het verschil in prijs tussen 1Gbit en 4Gbit is €15 voor maar 4x zo snel.

Prijzen KPN internet 7-11-2025

Voordat consumenten 10Gbit snelheden binnenshuis hebben zijn wij jaren verder en ik zie de 10Gbit abonnementen ook voorlopig nog niet voor consumenten verschijnen.

Het argument van de bekabeling is relatief.
een goed gemonteerde Cat 5e en zeker een Cat 6 kabel kunnen meer hebben dan 1Gb (zeker op korte afstand en de meeste mensen hebben echt geen 50m+ kabel in huis liggen)

Ofwel 2.5 Gbit is in opkomst (zeker binnen de hobbyisten)
€15 prijsverschil per maand is €180 per jaar. En dat is (voor mij in ieder geval) te veel om daar maar amper de helft van de snelheid van te kunnen gebruiken.

Als je zonder Enterprise hardware 4Gbit wil gebruiken moet je al meerdere servers hebben draaien die allemaal los op het modem zitten en dat zullen niet veel mensen zijn.

Voor KPN zou een modem van 2.5Gbit ook voordeliger zijn om in te kopen dan een 4 (waarschijnlijk intern 5 of 10 Gbit) modem.

Nu lees je dat mensen vaak het 4 Gbit abonnement afsluiten om het beste modem van dit moment te krijgen en dat ze zodra ze kunnen omwille van de kosten terug gaan naar een 1Gbit abonnement.

Daarom lijkt het mij logische marketing technische om zeg voor €55.50 2.5 Gbit aan te bieden als Provider. 
Mensen willen toch iets te kiezen hebben. en dan is het prijsverschil zo klein dat het aantrekkelijk word om de upgrade uit te voeren.
Groot gebruikers met in huis 1Gbit hardware kunnen dan uitgaande van dat zij meerdere lijnen hebben vanaf het modem op meerdere apparaten hun maximale snelheid tegelijk halen.

• November 7, 2025

En het verschil tussen 100 en 200 mbit is maar 1 euro. 

Prijzen en snelheden worden bepaald op basis van wat KPN denkt dat klanten willen en bereid zijn te betalen voor betreffende snelheden. Vooral emotie dus. Niet op basis van logica. KPN zal daar vast uitgebreid marktonderzoek naar doen.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 7, 2025

​@Marlon 

Maar ik zie het voordeel niet van een 2.5 Gb abonnement waar een 4.0 abonnement hetzelfde biedt, misschien kan KPN dat een kwartje per maand goedkoper maken, maar daar zit volgens mij niemand op te kosten.

​@dommeke Het is inderdaad vooral een kosten plaatje.
Het verschil in prijs tussen 500 mbit en 1 Gbit is relatief klein ten opzichte van het prijs verschil tussen 1 en 4 Gbit.

Het verschil in prijs tussen 100Mbit en 1Gbit is €10 voor 10x zo snelle verbinding.

Het verschil in prijs tussen 500Mbit en 1 Gbit is €2,50 voor 2x zo snel
Het verschil in prijs tussen 1Gbit en 4Gbit is €15 voor maar 4x zo snel.

Prijzen KPN internet 7-11-2025

Voordat consumenten 10Gbit snelheden binnenshuis hebben zijn wij jaren verder en ik zie de 10Gbit abonnementen ook voorlopig nog niet voor consumenten verschijnen.

Het argument van de bekabeling is relatief.
een goed gemonteerde Cat 5e en zeker een Cat 6 kabel kunnen meer hebben dan 1Gb (zeker op korte afstand en de meeste mensen hebben echt geen 50m+ kabel in huis liggen)

Ofwel 2.5 Gbit is in opkomst (zeker binnen de hobbyisten)
€15 prijsverschil per maand is €180 per jaar. En dat is (voor mij in ieder geval) te veel om daar maar amper de helft van de snelheid van te kunnen gebruiken.

Als je zonder Enterprise hardware 4Gbit wil gebruiken moet je al meerdere servers hebben draaien die allemaal los op het modem zitten en dat zullen niet veel mensen zijn.

Voor KPN zou een modem van 2.5Gbit ook voordeliger zijn om in te kopen dan een 4 (waarschijnlijk intern 5 of 10 Gbit) modem.

Nu lees je dat mensen vaak het 4 Gbit abonnement afsluiten om het beste modem van dit moment te krijgen en dat ze zodra ze kunnen omwille van de kosten terug gaan naar een 1Gbit abonnement.

Daarom lijkt het mij logische marketing technische om zeg voor €55.50 2.5 Gbit aan te bieden als Provider. 
Mensen willen toch iets te kiezen hebben. en dan is het prijsverschil zo klein dat het aantrekkelijk word om de upgrade uit te voeren.
Groot gebruikers met in huis 1Gbit hardware kunnen dan uitgaande van dat zij meerdere lijnen hebben vanaf het modem op meerdere apparaten hun maximale snelheid tegelijk halen.

Dat hangt alles af van of je bereid bent om te willen betalen en welke investering de provider wil doen. Ik in zie dat in de consumentenmarkt niet zo gauw te veranderen.  Emotie speelt zeker een rol zoals Marlon terecht opmerkt.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Woetter22. Wat leuk dat je dit vraagt! Wat Marlon92 hierboven schrijft klopt. De keuze voor 1 en 4 Gbit is vooral een commerciële keuze. 4 Gbit is voor mensen die echt veel snelheid nodig hebben. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 2, 2025

Inmiddels heeft odido een 2gbs abbonement op de markt gebracht.
ik ben benieuwt of dat een sucess word en daarmee ook naar andere providers overslaat.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 2, 2025

Ik hoop het niet. Het klinkt stom maar we moeten ook niet te veel keuzes geven. Ik snap al niet zo goed waarom we de 500mb terug hebben gedaan. Maar hoe meer keuze hoe moeilijker de keuze voor de consument. Nu heb(had) je gewoon instap = 100, beetje meer = 200, snel voor alles = 1gb, overkill / professioneel gebruik = 4gb. 

Waarom heb je meer keuze nodig dan dat? Alleen maar verwarrend en daar zitten echt niet veel mensen op te wachten.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 2, 2025

Inmiddels heeft odido een 2gbs abbonement op de markt gebracht.
ik ben benieuwt of dat een sucess word en daarmee ook naar andere providers overslaat.

E.e.a. gebaseerd op emotie van de mens. Zo van -als je een 1Gb abonnement neemt dat is beter voor je PS5. Dan heb je minder lag. 
Als jij alleen op de PS5 zit, en er zijn verder geen dataverbruikers dan kun je het best af met een minder abonnement. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

Een 2Gbs of 2.5Gbs abonnement past veel meer tot huidige hardware. 2.5Gbs switches en netwerkkaarten zijn nu standaard en kost nauwelijks meer dan 1Gbs-varianten. De volgende stap passend bij 4Gbs is 5Gbs-apparaten bijna niet te vinden, en 10Gbs-apparaten zijn nog te duur.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 3, 2025

Een 2Gbs of 2.5Gbs abonnement past veel meer tot huidige hardware. 2.5Gbs switches en netwerkkaarten zijn nu standaard en kost nauwelijks meer dan 1Gbs-varianten. De volgende stap passend bij 4Gbs is 5Gbs-apparaten bijna niet te vinden, en 10Gbs-apparaten zijn nog te duur.

Dit was ook mijn gedachtengang.