Skip to main content

Als ik via standaard wifi verbonden ben met de box 12 en dan een speedtest uitvoer, zijn mijn up- en download snelheden netjes rond de 200mbps. Als ik dezelfde test uitvoer maar dan via de gast-wifi verbinding, dan kom ik op een download snelheid van zo'n 9mbps en een upload van zo'n 40mbps.

Wat verklaard dit verschil?

Dit artikel

heeft het over

20% beperking op bandbreedte/verkeer bij gastwifi

De Experia Wifi /Superwifi verplaatsen het verkeer van zichzelf naar de Experia Box via layer 2 bridging verkeer. Dat betekent dat de mogelijkheden om daarop in te grijpen door de EW/SW minder zijn dan bij een gastnetwerk zoals die op de V10 die echt op IP-niveau werkt. …. Theoretisch kan er dan in 1 seconde door een enkel apparaat 867 Mbit verzonden worden naar de Experia Wifi. Waarvan dan 20% beschikbaar is voor gastwifi. 

 

Mag ik hieruit opmaken dat de box 12 het op het gebied van gast netwerk snelheid aflegt tegen de V10? Zo ja, komt hier een oplossing voor, of weet iemand hier een oplossing voor? Ik wil mijn gasten graag een goed internet aan kunnen bieden, en zelf gebruik ik het gast netwerk voor een paar apparaten die niets op mijn intranet te zoeken hebben.

Hallo @rkayzer je verwart internet met intranet, je zult internet bedoelen.

Je moet je gastnetwerk als een vorm van intranet beschouwen, zodat de door jou bedoelde apparaten niet bij je normale internetwerk komen.

Bij de V10 kon je het aantal MB's voor gasten zelf verhogen of verlagen. KPN heeft in al zijn wijsheid besloten dat bij het gastnetwerk te limiteren tot ± 10Mbit/s. In de regel meer dan voldoende voor incidenteel gastgebruik en gastgebruik houdt normaal gesproken in even de mail checken of een whatsappje checken en bijvoorbeeld niet thuiswerken of uitgebreide andere internetzaken. Ik neem aan dat de gasten voor jou komen en niet om gratis te internetten. Als bij mij een gast zou zijn die meer met zijn/haar telefoon bezig is dan bezig zijn met het gezelschap, wist ik het wel, gastverbinding snel uitzetten.

Bij Multiwifi van Ziggo  is de gastgebruik limiet standaard beperkt tot maximaal 1 uur (te wijzigen) met een maximale download van 3Mbit/s per ingelogde gebruiker en een 0,5Mbit/s upload per gebruiker, zie hieronder een citaat uit de dienstbeschrijving van de mulitwifi van Ziggo:

De capaciteit voor het Gastnetwerk per individuele Gastgebruiker wordt standaard gelimiteerd tot 3 Mbps download en 0,5 Mbps upload. Dit is op verzoek van de Klant door Leverancier aan te passen.

 


Als ik via standaard wifi verbonden ben met de box 12 en dan een speedtest uitvoer, zijn mijn up- en download snelheden netjes rond de 200mbps. Als ik dezelfde test uitvoer maar dan via de gast-wifi verbinding, dan kom ik op een download snelheid van zo'n 9mbps en een upload van zo'n 40mbps.

Wat verklaard dit verschil?

Ik ervaar precies hetzelfde en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Er zou sprake moeten zijn dat er 20% van de wifi capaciteit beschikbaar is voor het gastnetwerk. De WiFi capaciteit van de V12 is op 5GHz per antenne zo'n 867Mbps en daar zijn er meerdere van aan boord. 200Mbps voor gasten zou ook geen enkel probleem mogen zijn.

Daarnaast denk ik niet dat het aan KPN is om te bepalen hoe gastvrij wij voor onze gasten willen zijn en dus roep ik KPN op om hier iets aan te doen.


JanD, bedankt voor je reply. Als je goed leest zie je dat ik internet en intranet niet verward heb. Internet (de boze buitenwereld) en intranet (mijn thuisnetwerk). Gasten mogen het internet op, niet op mijn intranet. Evenzo mogen een aantal apparaten hier in huis als de zonnepanelen omvormer en de boiler niet mijn intranet maar wel het internet op. Verder ben ik net als Wjb van mening dat het aan mij is hoe ik mijn gasten behandel. Stel dat mijn zoon hier weer eens op zolder een LAN party wil organiseren voor een man of 10, dan lukt dat niet met de huidige gastnetwerk snelheid. Als ik of mijn vrouw collega's op onze thuiswerkplek op bezoek krijgen is een goede gastnetwerk snelheid ook handig.


Hoi @rkayzer . Welkom op het forum. 

Ik moet eens in de materie duiken. De exacte implementatie van het gastnetwerk en hoeveel snelheid je daarmee theoretisch zou moeten krijgen ga ik opzoeken.

@wjb ervaar jij ook die 'scheve’ down en upload? En komen de snelheden overeen met @rkayzer ?


Hallo @Erwin_ , ik heet dan wel geen @wjb , maar onderstaand een screendump van mijn laptop via de speedtest-app uit de MS-Store via de 5.0-band (AC), de 2,4-band probeer ik maar niet eens:

Via Wifi 5 (AC) getest

Ik gebruik alléén de wifi van de KPN Box, dus geen extra wifi apparatuur van welk merk dan ook.


Ik heb ook even dit topic doorgenomen.

@rkayzer 

Zoals ik het nu begrijp meet jij, op korte afstand tot de box12 twaalf, draadloos de correct snelheden die bij je abonnement horen.

Zodra jij het gastnetwerk gebruikt. (op zelfde locatie met zelfde apparaat gemeten? ) krijg jij de waarden zoals je die hierboven hebt benoemd?

Er zijn geen andere versterkers/accespoints in het spel?


@wjb ervaar jij ook die 'scheve’ down en upload? En komen de snelheden overeen met @rkayzer ?

Ik heb niet eens gewacht op de meting van upload, toen had ik Speedtest alweer gestopt. De download was zo'n 9,5Mbps. Ik zal aan het eind van de middag de upload ook nog eens meten.

In mijn situatie is de afstand tot de V12 zo'n 2,5 meter en is er in totaal maar één apparaat (mijn tablet) aangesloten op de V12.


@JanD is dit gemeten met een ‘kale’ box12?


@JanD is dit gemeten met een ‘kale’ box12?

Hallo @Erwin_ , wat bedoel je daarmee?

 


@wjb ervaar jij ook die 'scheve’ down en upload? En komen de snelheden overeen met @rkayzer ?

Ik heb niet eens gewacht op de meting van upload, toen had ik Speedtest alweer gestopt. De download was zo'n 9,5Mbps. Ik zal aan het eind van de middag de upload ook nog eens meten.

In mijn situatie is de afstand tot de V12 zo'n 2,5 meter en is er in totaal maar één apparaat (mijn tablet) aangesloten op de V12.

Zojuist nog maar even een meting gedaan

Nogmaals, dit is op 2,5 meter van de V12 die, via mijn EdgeRouter, aangesloten is op een 200Mbps glasvezel.

Er is in totaal maar één apparaat op de V12 aangesloten.

 

Meting 1 via het gewone wifi netwerk van de V12:

 

Meting 2 via het gastnetwerk van de V12:

 


@JanD is dit gemeten met een ‘kale’ box12?

Hallo @Erwin_ , wat bedoel je daarmee?

 

of er geen wifiversterkers of andere accespoints in het spel zijn.


Maar het lijkt me ondertussen redelijk evident dat gastnetwerk op de download wordt gecapped.  

Ik ga proberen te achterhalen waarom dat zo is. 


Maar het lijkt me ondertussen redelijk evident dat gastnetwerk op de download wordt gecapped.  

@Erwin_, Niet alleen op de download, maar ook op de upload.


@Erwin
Met of zonder versterker is het resultaat voor het gastnetwerk hetzelfde (zo'n 9mbps download en een upload van zo'n 40mbps). 2.4g en 5g dezelfde resultaten.

Ik heb al met iemand van de KPN service desk hier contact over gehad.
Deze rade me aan een vraag op het forum hierover te plaatsen aangezien volgens haar ik de enige persoon met een box 12 ben die hiervan last heeft.
Een beetje goed zoeken op het forum laat zien dat er wel degelijk meerdere mensen zijn die dit als probleem ervaren.

Het valt me op dat de KPN op 2 gedachten hinkt. Aan de ene kant zorgen ze ervoor dat gebruikers zelf aan de box 12 zo weinig mogelijk in kunnen stellen, alleen het hoogstnoodzakelijke, wat er op duidt dat ze weinig vertrouwen in de gemiddelde afnemer van hun product hebben, aan de andere kant verwijzen ze me door naar die zelfde gebruikers met de mededeling dat die waarschijnlijk meer weten dan hun eigen techneuten.

De box 12 lijkt me in essentie een heel goed modem, ik zie heel veel verbeteringen vergeleken met de v10a (IP reservering werkt voor meer dan de 1e 10 reserveringen, wireless MAC filter apart instelbaar voor gewoon en gast netwerk, toekennen van vriendelijke namen aan MAC adressen kan nu)
maar ik zie ook ruimte voor verbeteringen (zelf kunnen opslaan van de configuratie zodat je als je dingen uitprobeert je achteraf altijd weer naar een eigen gewenste stand van zaken terug kan gaan,
in het overzicht van apparaten op het netwerk ontbreken er meerdere apparaten die mijn oude ASUS router wel allemaal toont, het zelf kunnen bepalen hoeveel snelheid ik aan mijn gastnetwerk toeken).

Vraag: de box 12 heeft een apart sub netwerk (192.168.3.XXX i.p.v. 192.168.2.XXX) voor het gastnetwerk, is dat de reden van het langzame gastnetwerk.


Vraag: de box 12 heeft een apart sub netwerk (192.168.3.XXX i.p.v. 192.168.2.XXX) voor het gastnetwerk, is dat de reden van het langzame gastnetwerk.

Nee, dat is niet de reden voor het langzame gastnetwerk.

KPN heeft in al haar wijsheid :confounded: besloten om softwarematig een limiet voor het gastnetwerk te implementeren. Het is natuurlijk van de zotte dat deze limiet niet instelbaar is door de abonnee immers hiermee ontneemt KPN de abonnee de mogelijkheid om "gastvriendelijk" te zijn en mijns inziens is het absoluut niet aan KPN om te bepalen hoe vriendelijk wij voor onze gasten willen zijn.

Ik ga ervanuit dat KPN zal inzien dat dit een zeer ongewenste limitering is en dat ze dit in een volgende firmware zullen corrigeren. De vraag is alleen hoe lang wij abonnees daarop zullen moeten wachten. :confounded:


Kleine update, ik zie dat ik zeer recent maar toch ruim later dan aangekondigd de SGEJ10000448  update gekregen heb. Net even gekeken of dit de situatie verbeterd, maar helaas.

Wat me wel opvalt is dat mijn 5g gastnetwerknaam sinds deze update niet meer getoond wordt onder “Guest Wi-Fi. Er staat enkel 5GHZ Up. Vanaf mijn apparaten kan ik nog wel mijn 5G guest met de juiste netwerknaam (afwijkend van de 2.4G netwerknaam) vinden en er mee verbinden.


Onder het kader van, hier klaagt toch niemand over.

 

Wat een gekkigheid!!!

Laat mij lekker zelf bepalen hoe snel iemand op mijn gasten netwerk mag.

Als ik weer een keer iets voor iemand moet fixen kan dat best forse downloads betekenen. En die apparaten hang ik liever niet aan mijn interne netwerk.

 


is er ondertussen al een oplossing voor dit probleem?

Maar het lijkt me ondertussen redelijk evident dat gastnetwerk op de download wordt gecapped.  

Ik ga proberen te achterhalen waarom dat zo is. 

 


Loop hier ook tegen aan, een gast moest een video call doen wat niet ging door de cap. Gaat verder dan een download beperking lijkt, ook toegenomen lag. Haalt iets van 10% het gast netwerk als ik een speedtest doe.

Een knopje om de cap en eventueel QOS te regelen is wel noodzakelijk in mijn geval. Geef gasten liever de volle snelheid zonder ze op mijn gewone netwerk te laten.


@mv588  Welk type experiabox heb jij? Maak je ook gebruik van Superwifi's?


@mv588  Welk type experiabox heb jij? Maak je ook gebruik van Superwifi's?

@Erwin_  Ik gebruik geen Superwifi, het is de KPN Box 12, die zwarte (SGEJ10000528). Verder geen extra AP’s of repeaters oid naast de Box 12.


De Box 12 heeft 2x2 wifiantennes aan boord. In ideale omstandigheden is de snelheid tussen Box 12 en een daarmee verbonden apparaat dan 867Mbps. Dat gaat dus om de interne snelheid. Dat heeft nog niets met het internet te maken. Theoretisch kan er dan in 1 seconde door een enkel apparaat 867 Mbit verzonden worden naar de Box 12. Waarvan dan 20% beschikbaar is voor gastwifi. 


De Box 12 heeft 2x2 wifiantennes aan boord. In ideale omstandigheden is de snelheid tussen Box 12 en een daarmee verbonden apparaat dan 867Mbps. Dat gaat dus om de interne snelheid. Dat heeft nog niets met het internet te maken. Theoretisch kan er dan in 1 seconde door een enkel apparaat 867 Mbit verzonden worden naar de Box 12. Waarvan dan 20% beschikbaar is voor gastwifi. 

@Bart_Z Dank, begrijp ik, die 20% cap is het probleem, zou ik graag instelbaar zien, aan/uit toggle zou al leuk zijn. Geen reden voor mij gasten af te knijpen, bandbreedte zat, ook op de wifi.


Hallo @mv588 dan zou je een eigen router er achter kunnen zetten, of bij glas i.p.v. de standaard modem die de optie QOS heeft, dan kun je het net instellen zoals je wilt.

De KPNBox12 heeft die optie niet, dat is gewoon een standaard modem, dat voor 99,99% geschikt is voor de KPN-consumententak.

 

 


Hallo @mv588 dan zou je een eigen router er achter kunnen zetten, of bij glas i.p.v. de standaard modem die de optie QOS heeft, dan kun je het net instellen zoals je wilt.

De KPNBox12 heeft die optie niet, dat is gewoon een standaard modem, dat voor 99,99% geschikt is voor de KPN-consumententak.

 

 

@JanD Klopt, met gigabit wan is dat wat lastig, heb altijd OPNsense gebruikt maar die heeft een single threaded PPP daemon, deze kan maar iets van 300mbit aan. Heb het niet gewaagd te gokken op een router die doet wat ik wil en gigabit wan aan kan. De KPN box 12 voldoet voor nu, zou leuk zijn die cap te kunnen aanpassen maar doe het voor nu zonder.