Skip to main content

Als ik via standaard wifi verbonden ben met de box 12 en dan een speedtest uitvoer, zijn mijn up- en download snelheden netjes rond de 200mbps. Als ik dezelfde test uitvoer maar dan via de gast-wifi verbinding, dan kom ik op een download snelheid van zo'n 9mbps en een upload van zo'n 40mbps.

Wat verklaard dit verschil?

Dit artikel

heeft het over

20% beperking op bandbreedte/verkeer bij gastwifi

De Experia Wifi /Superwifi verplaatsen het verkeer van zichzelf naar de Experia Box via layer 2 bridging verkeer. Dat betekent dat de mogelijkheden om daarop in te grijpen door de EW/SW minder zijn dan bij een gastnetwerk zoals die op de V10 die echt op IP-niveau werkt. …. Theoretisch kan er dan in 1 seconde door een enkel apparaat 867 Mbit verzonden worden naar de Experia Wifi. Waarvan dan 20% beschikbaar is voor gastwifi. 

 

Mag ik hieruit opmaken dat de box 12 het op het gebied van gast netwerk snelheid aflegt tegen de V10? Zo ja, komt hier een oplossing voor, of weet iemand hier een oplossing voor? Ik wil mijn gasten graag een goed internet aan kunnen bieden, en zelf gebruik ik het gast netwerk voor een paar apparaten die niets op mijn intranet te zoeken hebben.

Ik ga die feedback meenemen voor je naar de ontwikkelaars. Wie weet. 


Pff heb nu sinds december vorig jaar KPN en heb al veel meegemaakt. Vanavond een gast (vriend) gehad die klaagde over de netwerk snelheid. Aangegeven dat die niet beperkt is (200-200). Welnu, ik alles na gelopen en zelfs nog een gereset gedaan , totdat ik maar even ging kijken op het forum en ja hoor …. Die 10Mbps download is nog waar ook.. Upload geen probleem: sterker nog: meer dan 200 Mbps! Wat is dit 1990 zeg.. ik vind het ronduit belachelijk dat een gast maar toegang heeft tot 5% van de capaciteit. Geldt dit voor 1 gast? Als ik 5 gasten heb: krijgen ze dan allemaal 10 Mbps of moeten ze dit ook nog delen? Als ik naar 500Mbps ga, blijft het dan 10Mbps? Het is ronduit absurd en niet van deze tijd.. Graag een reactie aub.


BTW prima dat KPN alles goed regelt voor 99% van de klanten, maar als ik samenwerk met een  collega ter voorbereiding op een klant, dan zou ik me kapot schamen om die 10 Mbps te geven. En de opmerking over de visite die op een mobieltje kijkt, vind ik erg laag. Als je familie uit het buitenland overhebt, dan wil die familie ook met het thuisfront kunnen communiceren via Skype, Teams , FaceTime etc. Afgelopen jaar heb ik steeds het gevoel dat ik tot die 1 % van de klanten behoor die eigenlijk niet tot de clientèle van KPN behoort..

anyway, stoom is er af 😄… Kan iemand me vertellen of iedereen op het gastnetwerk 10 Mbps krijgt? Alvast bedankt voor jullie reactie.


Is er iemand die mijn antwoord hierboven weet? Een 20% regeling zou nog te accepteren zijn: zelf heb ik 200-200, dus dat zou 40-40 worden en dat is meer als voldoende. Nu zitten we op 5%, dus 10 Mbps.. Dan heb je zelf de keuze om een duurder abonnement te nemen, bijv 1000-1000 waardoor je gasten 200-200 zouden hebben. Ik hoop dat iemand reageert.


Het is nog veel absurder. Wanneer je connect met het gastnetwerk via de Experia 12 is de downloadsnelheid inderdaad 10mbit/s en de upload (bij mij) 650 mbit/s. Connect ik met de normale Wifi dan is de download 280 mbit/s en de upload 650 mbit/s.

Maar… Connect je met het gastnetwerk via een Superwifipunt dan ga je gewoon net zo hard als via de normale Wifi, test op m'n mobiel 260 mbit/s down, 486 mbit/s up.

Oftewel, het belachelijk 10mbit/s downloaden speelt alleen op de Experia 12 zelf. Wat in mijn geval balen is, want mijn AirBNB zit naast de Experiabox en gasten connecten dus met de box

Ik vind dit echte belachelijk. Graag een reactie van KPN of dit te fixen is, en anders ontvang ik graag een gratis superwifi punt.


@Erik Schuit ik denk niet dat er iets gaat gebeuren. Die snelheidslimiet gaat er niet van denk ik. En het moet wel helemaal gek lopen dat u een gratis extra SuperWiFi krijgt 😄


Is er iemand die mijn antwoord hierboven weet? Een 20% regeling zou nog te accepteren zijn: zelf heb ik 200-200, dus dat zou 40-40 worden en dat is meer als voldoende. Nu zitten we op 5%, dus 10 Mbps.. Dan heb je zelf de keuze om een duurder abonnement te nemen, bijv 1000-1000 waardoor je gasten 200-200 zouden hebben. Ik hoop dat iemand reageert.

Nee dus, zie min bericht, Ik heb 1000/1000 en de download is 10mbit/s. Echt waardeloos van KPN.


Ik heb een 1Gbit abonnement. Mijn gasten krijgen 9 Mbit down en 800 Mbit upload. Het helpt dus niet om een duurder abonnement te nemen. Ik ben overigens met velen van mening dat het aan mij is om te bepalen hoeveel mijn gasten krijgen. Ook gebruik ik het gastennetwerk voor apparaten die ik niet op mijn intranet wil. Ben zojuist overgestapt van Ziggo waar dit geen issue was, jammer.


Kan KPN eens reageren hier op?


Kan KPN eens reageren hier op?

@Bart_Z en @Erwin_ hebben toch al gereageerd in dit topic?


Kan KPN eens reageren hier op?

@Bart_Z en @Erwin_ hebben toch al gereageerd in dit topic?

Wow, dat is een nuttige bijdrage.

Ook ik zou wel eens van KPN willen horen of en zo ja wat en wanneer KPN hier aan gaat doen.


De laatste reactie “Ik ga die feedback meenemen voor je naar de ontwikkelaars. Wie weet.“ is 5 maanden oud en er gebeurt niks, dus ja, ik denk dat het tijd wordt dat KPN laat weten waarom ze het gastnetwerk afknijpen en of ze dat gaan veranderen.


Kan KPN eens reageren hier op?

@Bart_Z en @Erwin_ hebben toch al gereageerd in dit topic?

Eh ja… 5 maanden geleden. Het zou mooi zijn of we weten of dit ook mogelijk wordt richting de toekomst. 
 

BTW is het dan handiger om de WiFi uitbreiding zetten en het op de oude manier te verbinden, dus 1 bedrade SuperWifi (master) en de rest draadloze WiFi punten, anders is dat de oplossing voor mij. 


Het gastennetwerk van de versterkers is ook maar 10 mbit. Net nog getest.

Dit is dus bij een situatie waarbij WiFi op de Experiabox/KPN Box uit staat. Of er een ander merk router gebruikt word.

De beslissing on het gastennetwerk zo traag te maken hebben ze bij KPN lang geleden genomen. En doorgevoerd in al hun apparatuur. Dat veranderen ze zomaar niet meer.


Het gastennetwerk van de versterkers is ook maar 10 mbit. Net nog getest.

Dit is dus bij een situatie waarbij WiFi op de Experiabox/KPN Box uit staat. Of er een ander merk router gebruikt word.

De beslissing on het gastennetwerk zo traag te maken hebben ze bij KPN lang geleden genomen. En doorgevoerd in al hun apparatuur. Dat veranderen ze zomaar niet meer.

Ik vrees dat @Nick83 het bij het juiste eind heeft. Maar ik heb de vraag namens jullie nogmaals gesteld aan onze modem ontwikkelaars. 


Ik vrees dat @Nick83 het bij het juiste eind heeft. Maar ik heb de vraag namens jullie nogmaals gesteld aan onze modem ontwikkelaars. 

@Erwin_, Ik mag toch hopen dat KPN hier serieus werk van gaat maken want zo'n beperking van de snelheid voor gasten is natuurlijk absoluut niet gewenst en past anno 2023 niet in onze samenleving. Wij willen juist gastvrijheid uitstralen en dat betekent ook dat wij onze Internet aansluiting graag volledig openstellen voor mensen die bij ons op bezoek zijn. Het is mijns inziens niet aan KPN om de mate van onze gastvrijheid te bepalen.


Ik ga ook eens iemand aan zijn jas trekken om te kijken of ik kan achterhalen wat de beweegredenen van KPN zijn. 


Het gastennetwerk van de versterkers is ook maar 10 mbit. Net nog getest.

Dit is dus bij een situatie waarbij WiFi op de Experiabox/KPN Box uit staat. Of er een ander merk router gebruikt word.

De beslissing on het gastennetwerk zo traag te maken hebben ze bij KPN lang geleden genomen. En doorgevoerd in al hun apparatuur. Dat veranderen ze zomaar niet meer.

Dank je wel voor het uitzoeken @Nick83 , dus KPN hier ligt een verzoek vanuit vele klanten.


Ik ga ook eens iemand aan zijn jas trekken om te kijken of ik kan achterhalen wat de beweegredenen van KPN zijn. 

Het enige en mogelijk niet bevredigend antwoord wat ik terug heb gehad is dat het inderdaad op 10mb staat en dat het op dit moment niet kan worden aangepast. Of daar in de toekomst andere plannen voor zijn kan ik geen antwoord op geven. 


Ik ga ook eens iemand aan zijn jas trekken om te kijken of ik kan achterhalen wat de beweegredenen van KPN zijn. 

Het enige en mogelijk niet bevredigend antwoord wat ik terug heb gehad is dat het inderdaad op 10mb staat en dat het op dit moment niet kan worden aangepast. Of daar in de toekomst andere plannen voor zijn kan ik geen antwoord op geven. 

Ik heb een vergelijkbaar antwoord ontvangen. Eigenlijk nog wel iets concreter: Dit is ‘as designed’  en er zijn geen plannen om er van af te wijken.

Extra wifi wordt als alternatief genoemd ( ik weet dat hier praktische bezwaren tegen zijn, maar het is momenteel wat het is)


Ik heb een vergelijkbaar antwoord ontvangen. Eigenlijk nog wel iets concreter: Dit is ‘as designed’  en er zijn geen plannen om er van af te wijken.

BELACHELIJK, Ik weet het nu zeker, voor mij nooit meer wifi apparatuur van KPN.


Ik ben eigenlijk wel blij met de 10 max. Ik heb maar een snelheid van 30 en gasten van m'n b&b gebruiken het gastnetwerk. Nu heb ik in huis nog internet en tv. Anders waarschijnlijk niet. Of zie ik dat verkeerd?


Of zie ik dat verkeerd?

Het gastnetwerk zou mijns inziens gewoon het volle pond moeten krijgen van de bandbreedte die beschikbaar is ... lees niet verbruikt wordt op het LAN.


Ik heb een vergelijkbaar antwoord ontvangen. Eigenlijk nog wel iets concreter: Dit is ‘as designed’  en er zijn geen plannen om er van af te wijken.

BELACHELIJK, Ik weet het nu zeker, voor mij nooit meer wifi apparatuur van KPN.

Je slogan “Be positive, avoid negativity, enjoy life and stay healthy!” spreekt me aan, maar dit voelt niet zo. Pfff 😓 “as designed” , is dit dan 10 jaar geleden gedesigned… manmanman. Was zeker een Ziggo designer 😂


Ik ga ook eens iemand aan zijn jas trekken om te kijken of ik kan achterhalen wat de beweegredenen van KPN zijn. 

Het enige en mogelijk niet bevredigend antwoord wat ik terug heb gehad is dat het inderdaad op 10mb staat en dat het op dit moment niet kan worden aangepast. Of daar in de toekomst andere plannen voor zijn kan ik geen antwoord op geven. 

Ik heb een vergelijkbaar antwoord ontvangen. Eigenlijk nog wel iets concreter: Dit is ‘as designed’  en er zijn geen plannen om er van af te wijken.

Extra wifi wordt als alternatief genoemd ( ik weet dat hier praktische bezwaren tegen zijn, maar het is momenteel wat het is)

Je bedoelt een extra WiFi Router? En dan is het geen probleem? Dan snap ik “as designed” niet.  Ik wil natuurlijk dat de 2de router andere IP-adressen afgeeft en niet op mijn eigen netwerk komt. Verleden vaak gedaan i.c.m. met VPN  manmanman je zou eigenlijk moeten onderzoeken of beperken eigenlijk wel mag, daar hier nergens over wordt gecommuniceerd.


Ik ben eigenlijk wel blij met de 10 max. Ik heb maar een snelheid van 30 en gasten van m'n b&b gebruiken het gastnetwerk. Nu heb ik in huis nog internet en tv. Anders waarschijnlijk niet. Of zie ik dat verkeerd?

Ja, het zou ideaal zijn als het inderdaad standaard 10mb was, maar indien je wenst dit kan aanpassen. Genoeg mensen zoals WJB die dus 100% aan de gasten zouden willen geven. Op glasvezel zie ik daar ook geen bezwaar tegen.