Skip to main content
Vraag

Waarom is het internet traag?

• May 17, 2026
  • 44 reacties
  • 275 keer bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Je kunt kijken of het met een aantal superwifi punten door het huis heen wat beter wordt. Maar bepaalde apparaten hebben ook gewoon een limiet (de nintendo switch 2 zit geloof ik optimaal aan maximaal 200 tot 500 Mbps en dat is dus meest optimaal).

https://www.kpn.com/internet/wifi/superwifi

Mijn vriend, bedankt voor je interesse. Maar zoals je ziet, heb ik je drie verbindingspogingen gestuurd. De hoogste was 124 Mbps, daarna 108 Mbps. Geloof me, de afstand tussen de modem en de verbinding is minder dan 4 meter. 

Ik ben KPN-abonnee geworden toen de eerste glasvezelkabels in mijn huis werden aangelegd. Hetzelfde probleem bestond toen al als nu.

Het interessante is dat er tijdens de proefperiode van 14 dagen een verbinding van 700-800 Mbps was. Zodra de proefperiode van 14 dagen voorbij was, vertraagde de verbinding onmiddellijk.

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Kijk, dit is een bericht dat ik twee jaar geleden schreef.

rvk01
Slimmerik
  • May 17, 2026

Alleen de 5Ghz test is van belang. Die 2.4Ghz zijn gewoon langzamer. 

Dat het nu trager is dan in het begin kan ook zijn dat er nu meer routers in de buurt op hetzelfde kanaal zitten. Je kunt met een wifi analyzer kijken welke zenders allemaal in de buurt zitten. 

KPN heeft ook een speciale wifi app om te helpen wifi beter in te stellen (hoewel ik die nog nooit gebruikt heb).

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-manager

https://community.kpn.com/kennisbank-wifi-en-kpn-wifipunten-134

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Alleen de 5Ghz test is van belang. Die 2.4Ghz zijn gewoon langzamer. 

Dat het nu trager is dan in het begin kan ook zijn dat er nu meer routers in de buurt op hetzelfde kanaal zitten. Je kunt met een wifi analyzer kijken welke zenders allemaal in de buurt zitten. 

KPN heeft ook een speciale wifi app om te helpen wifi beter in te stellen (hoewel ik die nog nooit gebruikt heb).

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-manager

https://community.kpn.com/kennisbank-wifi-en-kpn-wifipunten-134

Dank u voor uw hulp. KPNN is een spijtige beslissing.

rvk01
Slimmerik
  • May 17, 2026

Dit probleem zou je met elke provider hebben.

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

Dit probleem zou je met elke provider hebben.

Ja, dat klopt. Zoals ik al zei, mijn vorige internetprovider was ook niet zo traag, zelfs niet zonder glasvezelkabels.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

@Afacan Waar staat het KPN modem? Als hij nu in meterkast staat, kan je proberen met een ethernet kabel naar een plek centraal in je huis te verplaatsen. B.v. glasvezelkastje (meterkast) ↔ modem (woonkamer)

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

@Afacan Waar staat het KPN modem? Als hij nu in meterkast staat, kan je proberen met een ethernet kabel naar een plek centraal in je huis te verplaatsen. B.v. glasvezelkastje (meterkast) ↔ modem (woonkamer)

Ja, het zit in de meterkast. Ik heb het met een GT6-kabel naar het midden van het huis gebracht. Maar om de een of andere reden is de internetsnelheid nog verder gedaald. Ik vermoed dat de rode kabel van 1 meter die uit de glasvezelkast komt een speciale kabel is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

@Afacan Nee, hij is een gewone CAT6 kabel. Maar voor 1Gbs verbinding is zelfs Cat5e goed genoeg. Probeer je in verschillende richting rondom het modem te testen, dan weet je in welke richting de antennen van het modem gericht zijn. Welke model is jouw modem eigenlijk?

• Auteur
  • Helper
  • May 17, 2026

@Afacan Nee, hij is een gewone CAT6 kabel. Maar voor 1Gbs verbinding is zelfs Cat5e goed genoeg. Probeer je in verschillende richting rondom het modem te testen, dan weet je in welke richting de antennen van het modem gericht zijn. Welke model is jouw modem eigenlijk?

KPN-modembox 12. Op de rode kabel die uit de KPN-modembox komt, staat "75 graden" geschreven.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

KPN-modembox 12. Op de rode kabel die uit de KPN-modembox komt, staat "75 graden" geschreven.

'75 graden' betekent dat hij tot 75° kan werken, maar jouw woning kan nooit deze temperatuur bereiken. Ga na 192.168.2.254 en login op KPN modem. Onder wifi-netwerk en spectrum kan je zien hoe druk de omgeving is en kan eventueel een minder druk wifi kanaal kiezen.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Afacan. Welkom op de community! Wat goed is om te weten is dat de snelheid via wifi is vaak lager dan de snelheid van je abonnement. Dat komt door dingen zoals afstand tot je modem, muren in huis en andere apparaten die het signaal kunnen storen.

In het onderstaande topic leggen we uit waarom je niet altijd de maximale snelheid haalt en wat je eraan kunt doen.

Daarnaast ben ik benieuwd of je de Wifi Manager al eens hebt gebruikt. Daarmee kun je je wifi stap voor stap testen en verbeteren. Vaak helpt dat om te zien waar het probleem zit en hoe je het kunt oplossen.

• May 19, 2026

@Afacan een lange discussie en na het gelezen te hebben lijkt je belangrijkste probleem dat de verkoper niet heeft vermeld dat de 1Gb geldt voor de aansluiting tot je deur.

Maar hoe reageer je als je een auto koopt waarvan wordt verteld dat er snelheden worden gehaald tot en met 100km per uur en het je nooit is gelukt is om dat op je tuinpaadje te halen (of iets dergelijks)

Wifi aansluitingen 2.4 Ghz (dat is dus niet asphalt maar zand in de dataverbindingnormen) is gewoon een tuinpaadje als het om een internetverbinding gaat. 

Waarschijnlijk zal je niet gaan klagen als je een auto hebt gekocht waarmee je op je tuinpaadtje nooit de 100 haalt, je zou voor gek staan. Hetzelfde geldt dus hier. 

• Auteur
  • Helper
  • May 21, 2026

@Afacan een lange discussie en na het gelezen te hebben lijkt je belangrijkste probleem dat de verkoper niet heeft vermeld dat de 1Gb geldt voor de aansluiting tot je deur.

Maar hoe reageer je als je een auto koopt waarvan wordt verteld dat er snelheden worden gehaald tot en met 100km per uur en het je nooit is gelukt is om dat op je tuinpaadje te halen (of iets dergelijks)

Wifi aansluitingen 2.4 Ghz (dat is dus niet asphalt maar zand in de dataverbindingnormen) is gewoon een tuinpaadje als het om een internetverbinding gaat. 

Waarschijnlijk zal je niet gaan klagen als je een auto hebt gekocht waarmee je op je tuinpaadtje nooit de 100 haalt, je zou voor gek staan. Hetzelfde geldt dus hier. 

Laat me kort uitleggen hoe het is om eruit te zien als een idioot. 

Een auto met 250 kW kost 50.000 euro.

Een auto met 400 kW kost 100.000 euro.

Ik zeg tegen de verkoper: "Laat het 400 kW zijn. Ik betaal 100.000 euro."

De verkoper zei tegen me: "U hebt een auto van 400 kW gekocht, maar u kunt slechts 250 kW aan vermogen gebruiken."

Dat is nou juist het stomme. Het interessante is dat klanten een bedrijf verdedigen.

• Auteur
  • Helper
  • May 21, 2026

Hoi ​@Afacan. Welkom op de community! Wat goed is om te weten is dat de snelheid via wifi is vaak lager dan de snelheid van je abonnement. Dat komt door dingen zoals afstand tot je modem, muren in huis en andere apparaten die het signaal kunnen storen.

In het onderstaande topic leggen we uit waarom je niet altijd de maximale snelheid haalt en wat je eraan kunt doen.

Daarnaast ben ik benieuwd of je de Wifi Manager al eens hebt gebruikt. Daarmee kun je je wifi stap voor stap testen en verbeteren. Vaak helpt dat om te zien waar het probleem zit en hoe je het kunt oplossen.

Meneer, er is nog geen 3 meter tussen mij en de wifi. Het is niet normaal om een internetsnelheid van 1000 Mbps te beloven en vervolgens te zeggen dat ik door de wifi maar 100 Mbps haal.

Ik stuur je de resultaten van een snelheidstest vanaf 3 verschillende pagina's. (PC-bekabelde verbinding.)

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Meneer, er is nog geen 3 meter tussen mij en de wifi. Het is niet normaal om een internetsnelheid van 1000 Mbps te beloven en vervolgens te zeggen dat ik door de wifi maar 100 Mbps haal.

Heb je nu gekeken of je op 5Ghz zit met WiFi? Want anders had je geen optimale snelheid. En heb je ook al die wifi manager app al eens geprobeerd? 

Je zegt 700-800Mbps gehaald te hebben. Die snelheid moet dan mogelijk zijn met WiFi maar de instellingen moeten dan wel goed staan en je moet op de goede band zitten (5Ghz en niet 2,4Ghz).

En wat bedoel je met of bekabelde verbinding? Als dat met een pc direct aan de router bekabeld is dan zou je in de router pagina onder thuisnetwerk > Ethernet poorten even moeten kijken wat de link snelheid is. Want die zou best eens 100Mbps kunnen zijn (als de kabel niet goed is).

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 22, 2026

En heb je de kabel tussen modem en ont al eens vervangen voor de zekerheid? Consequent zie ik meting en van 93/94mb en dat kan er op duiden dat er een probleem is tussen het modem en het glasvezel kastje. 

Mocht u echt niet tevreden zijn kunt u altijd een monteur laten komen, maar weet dat dit zeer waarschijnlijk uit gaat komen op het betalen van voorrijkosten. Wel kan hij of zij uitzoeken waarom je zo “traag” internet hebt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 22, 2026

Consequent zie ik meting en van 93/94mb en dat kan er op duiden dat er een probleem is tussen het modem en het glasvezel kastje. 

In de web-ui van KPN modem kan men toch zien wat de huidige linkspeed (tussen modem en glasvezelkastje) is.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Omdat je aangeeft dat de snelheid bekabeld ook tegenvalt, is het goed om eerst uit te sluiten waar het probleem precies zit. In dat geval raad ik je aan om onze Servicetool te doorlopen. Die kan gericht meten waar het misgaat en geeft vaak direct een oplossing of vervolgstap.

Wat Ik_combineer hierboven aangeeft, kan inderdaad ook een oorzaak zijn van een trage (bekabelde) verbinding. Heb je de kabel tussen het modem en het glasvezelkastje al vervangen? Heb je het glasvezelkastje al eens ongeveer 2 minuten volledig stroomloos gemaakt en daarna opnieuw opgestart?

Laat je even weten wat daaruit komt en wat de servicetool aangeeft?