Skip to main content
Beantwoord

Waarom is het verschil tussen bekabeld en wifi zo hoog?

• 7 april 2025
  • 31 reacties
  • 485 keer bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

Wifilosoof
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • 54 reacties
  • 30 april 2025

Oké, stel je internet is een soort snelweg en je wifi-signaal de auto's die daarover rijden. Je KPN modem kan meestal via twee 'soorten' wegen rijden: de 2.4 GHz snelweg en de 5 GHz snelweg. Dit zijn de frequenties waarop je wifi uitzendt.

Het verschil tussen 2.4 GHz en 5 GHz:

* 2.4 GHz: Zie dit als een oudere, bredere weg. Het signaal komt hiermee verder en gaat makkelijker door muren en plafonds heen. Meer bereik dus. Echter, deze frequentieband is ook drukker. Veel andere draadloze apparaten in en om je huis (zoals magnetrons, Bluetooth-apparaten en draadloze telefoons) gebruiken ook deze frequentie. Dit kan zorgen voor "verkeer" en storing op de lijn.

* 5 GHz: Dit is een nieuwere, snellere weg. Het signaal is hierop veel minder druk, waardoor er meer ruimte is voor jouw "auto's" (je internetverkeer). Dit betekent hogere snelheden en een stabielere verbinding. Het nadeel is wel dat het bereik iets kleiner is en het signaal minder goed door obstakels heen gaat dan bij 2.4 GHz.

Waarom de snelheid lager is op 2.4 GHz:

De lagere snelheid op de 2.4 GHz komt voornamelijk door die drukte. Omdat zoveel apparaten deze frequentie gebruiken, kan er interferentie ontstaan. Dit is vergelijkbaar met veel auto's tegelijk op een smalle weg; het verkeer gaat langzamer. De beschikbare bandbreedte (de 'grootte' van de weg) moet gedeeld worden met meer apparaten en signalen, wat de maximale snelheid per apparaat beperkt. Bij 5 GHz is de weg rustiger en breder qua beschikbare kanalen, waardoor hogere snelheden mogelijk zijn.

Hoe je kunt voorkomen dat je telefoon overschakelt naar 2.4 GHz:

Moderne KPN modems (zoals de Box 12 en Experia Box V10A) hebben vaak een functie genaamd "Band Steering" of "Extra Wifi". Met Band Steering probeert het modem zelf slim te schakelen tussen de 2.4 GHz en 5 GHz band om je apparaat de beste verbinding te geven. Echter, soms kiest je telefoon (of ander apparaat) toch voor de 2.4 GHz, bijvoorbeeld omdat het signaal daarvan net iets sterker lijkt op een bepaalde plek, ook al is de 5 GHz potentieel sneller.

Om dit te voorkomen, kun je bij veel KPN modems de 2.4 GHz en 5 GHz netwerken een aparte naam geven. Standaard hebben ze vaak dezelfde naam. Door ze bijvoorbeeld "MijnKPN_2.4GHz" en "MijnKPN_5GHz" te noemen, kun je op je telefoon handmatig kiezen met welk netwerk je wilt verbinden en zo altijd voor de 5 GHz variant kiezen als je dicht genoeg bij het modem bent voor een goed signaal.

Bij sommige telefoons kun je in de wifi-instellingen ook de optie 'Automatisch opnieuw verbinden' voor het 2.4 GHz netwerk uitschakelen nadat je handmatig verbinding hebt gemaakt met het 5 GHz netwerk. Ook kan er een functie zijn genaamd 'Slimme netwerkwissel' of 'Wifi-assistentie' (de naam verschilt per telefoon en besturingssysteem) die je kunt uitschakelen. Deze functie laat je telefoon automatisch wisselen naar mobiele data of een ander wifi-netwerk als het huidige wifi-signaal zwak is, maar kan er soms ook voor zorgen dat je telefoon onnodig terugschakelt naar 2.4 GHz.

Kijk in de instellingen van je telefoon onder 'Wi-Fi' of 'Verbindingen' om deze opties te vinden. Voor specifieke instructies voor jouw KPN modem kun je ook de KPN website of community raadplegen, of inloggen op de instellingenpagina van je modem (vaak via http://192.168.2.254). Houd er rekening mee dat als je te ver van het modem bent, de 5 GHz verbinding weg kan vallen en je telefoon dan mogelijk geen internet meer heeft als hij niet kan terugvallen op 2.4 GHz.

• Auteur
  • Helper
  • 27 reacties
  • 4 mei 2025

Oke dank voor de info. Ben de modem gaan raadplegen. Er viel mij toch iets op en dat is de huidige snelheid staat op 100 zie printscreen?

• 1249 reacties
  • 4 mei 2025

Dan lijkt er toch een probleem te zijn met een netwerk kabel. Waarschijnlijk die tussen het glasvezel aansluitpunt en de router. Er hoeft maar 1 connector/draadje slecht te functioneren en je zakt naar die 100 Mb.

Ik zie bij mij 1 gbps bij beide vakjes vandaar mijn gedachtegang betreffende die kabel.

Via 2,4 ghz mag je afhankelijk van de eigen apparatuur blij zijn als je 72 tot 144 mbps haalt. Dit hangt ook van de protocollen af. Tegenwoordig met cijfers aangeduid. En wat mee speelt bij wifi zijn de kanaalbreedte instellingen.

Ik kies zelf bewust voor 40 mhz kanaal breedte. Zelfs 20 mhz zou al voldoen.

• Auteur
  • Helper
  • 27 reacties
  • 6 mei 2025

Dankjewel Rowi ga hierom eens testen wat Wifilosoof eerder al had aangegeven. Dus alles boven los gekoppeld en beneden de aansluiting gemaakt. En jawel zal de resultaten laten dmv foto screen shot. De eerst modem geeft huidige snelheid dan boven 100mb  en beneden  1 gb groot verschil. De speed snelheid boven komt niet boven de 60 up 96 down beneden beiden gewoon ruim 200 ook een wifi test gedaan beneden met de gsm  weinig verschil.  Dus ik denk dat Rowi gelijk heeft een kabel probleem 

Wifilosoof
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • 54 reacties
  • 6 mei 2025

Vervelend om te horen dat de kabel niet in orde is!

Wel fijn om te weten wat er nu precies heeft gespeeld. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat het geen nood is om die kabel te vervangen voor de stabiliteit van je netwerk. Het is vervelend dat je de snelheid niet haalt maar op 2 aders (van de 8) kan je ook gewoon stabiel internetten. Mocht je de snelheid weer, zoals je ook afneemt bij KPN naar 200 willen brengen is het toch echt noodzakelijk om de kabel te repareren en in het ergste geval te vervangen. Mijn ervaring is dat het meestal in de "kopjes" zit. De RJ45 aansluiting zelf.

Succes!

• Auteur
  • Helper
  • 27 reacties
  • Antwoord
  • 6 mei 2025

Nogmaals dank voor het meedenken en de tip. Contact gehad met kpn morgen komt de monteur de defecte kabel checken en repareren etc wat nodig is. Dus dat is weer wel snel. 

Reageer