Skip to main content

Ik ben al meer dan 25 jaar klant bij KPN, maar merk de laatste jaren dat KPN niet volledig mee gaat met de modernisering. 

WiFi in huis is 70% van de tijd slecht, 1 steeepje, maar is prima als ik ga testen. 

4G is prima voor normaal gebruik, bv google Chrome, Facebook ed.

Maar als je iets wilt streamen dan gaat het mis. 

Videoland of Ziggo Go is echt niet te doen, meestal start het niet eens op. 

Op al onze 4 telefoon, en onze 2 tablet niet.

Als iemand langs me dan een mobiele hotspot aanbied van een andere provider is het probleem meteen volledig opgelost.  

Het valt wel heel duidelijk op dat Ziggo Go het enkele seconden na Formule 1 wél weer prima doet, uren lang.

 

Is hier iets aan te doen? 

Ik heb KPN al enkele keren aan de telefoon gehad over de WiFi. 

De Experia box is nu 1,5 jaar oud schat ik.

Wie weet raad?

Wifi kan nooit slechter zijn want daar heeft een provider geen invloed op. Dat vliegt uit het modem en daarna kan niemand er meer wat mee. Maar met wifipunten verspreid door het huis kan je prima wifi hebben.  Het 4g signaal hangt van allerlei factoren af. Goed of slecht geïsoleerd huis, waar staan de masten tov van jou positie.  We hebben meer info van je nodig om je goed te kunnen helpen. Welk modem heb jen en heb je wifi versterkers?

 


De Wifimananger raadplegen en misschien kunt u met een flinke korting twee super wifi punten aanschaffen. Bij de concurrent zouden die in bruikleen zijn tegen een vergoeding. De standaard wifi is tegenwoordig slecht, dat ben ik met u eens maar hoeveel apparatuur draaid er bij u en bij de buren. Zoveel vervuiling dat goed WiFi standaard niet meer te garanderen is.


Wij hebben de Experia box V10A.

1 zwarte WiFi repeater van KPN met kabel, en 2 repeaters die ik zelf aangeschaft heb zonder kabel.

We hebben een oud huis van ruim voor de oorlog met een houten vloer en het is slecht geïsoleerd. 

Als alle apparaten aan staan dan werkt er 1 tablet, 1 laptop en 4 telefoons op de WiFi. 

Maar als de laptop en tablet gebruikt worden dan liggen de telefoons aan de kant. 

We hebben WiFi met wachtwoord waar de buren dus niet op mee kunnen draaien. 

We hebben al tig keren op de KPN site de wifimanager ten hulp gevraagd, en op die momenten is hij redelijk.

Maar Ik vind 1 of 2 streepjes niet veel. 

De provider heeft invloed op de WiFi door de WiFi via een ander kanaal te laten gaan, dit is dus ook al tig keren gedaan.

Weinig effect, of van korte duur.


Wat hier verkeerd gaat is dat je dus meerdere wifi systemen naast elkaar hebt draaien. De mobiele apparaten blijven te lang hangen op één wifi netwerk.  Het moet anders. Het mooiste is één groot WiFi netwerk waarmee je het hele huis door kan lopen zonder de verbinding te verliezen.  Daarvoor zal je wat moeten investeren. Als je daarvoor gaat dan geven we je graag advies.


Daar kan ik me iets bij voorstellen. 

Maar de WiFi is het laatste halve jaar wel 60% slechter geworden terwijl ik niks veranderd heb aan de WiFi.

En dan blijft nog de vraag waarom de 4G zo slecht is, en dan alleen maar bij Ziggo Go, Netflix en ITV van KPN werkt gewoon prima. 


Hoi @LizzyHH. Welkom op het KPN Forum! Wat vervelend dat je een slechte wifi verbinding hebt in huis. Ik zou je willen vragen om nog eens onze WiFi Manager te gebruiken op het moment dat je een slechte wifi verbinding ervaart. Op de onderstaande pagina lees je hier meer over. 

 


Ik zal het nog eens een keer proberen. 

Maar dan rest nog de vraag waarom de Ziggo Go qpp het zo ontzettend slecht deed tijdens formule 1, via WiFi én via 4G 

Later een ander tv programma bekijken op Xiggo go ging prima, ook via WiFi én 4G.


Ik zal het nog eens een keer proberen. 

Maar dan rest nog de vraag waarom de Ziggo Go qpp het zo ontzettend slecht deed tijdens formule 1, via WiFi én via 4G 

Later een ander tv programma bekijken op Xiggo go ging prima, ook via WiFi én 4G.

Dat kan natuurlijk door drukte op het Ziggo netwerk komen. De Ziggo Go app is volledig in beheer bij Ziggo en streamt vanaf of via het netwerk van Ziggo. Als het piekdrukte is (wat wel te verwachten is tijdens de Formule 1) dan kan het helaas zo zijn dat er wel eens iets blijft hangen. Typisch gevalletje van een grotere vraag dan wat er aangeboden kan worden.

Nou verwacht ik dat Ziggo hun zaken wel goed op orde heeft omtrent deze infrastructuur maar ik maak graag het metafoor: als er ergens in het netwerk een bottleneck zit dan zal het hele netwerk daar hinder aan ondervinden. Zoals je bij de snelwegen vaak ziet bij invoegend verkeer tijdens de spits. Het is op dat plekje even heel druk en langzaam rijdend maar het verkeer blijft er wel bij komen en bij komen op die maximum snelheid. Zo ontstaan files. Na de invoegstrook kan je weer lekker 100 rijden maar in zijn totaliteit duurt de reis wel langer. Via het internet is het eigenlijk niet anders.


Wij hebben de Experia box V10A.

1 zwarte WiFi repeater van KPN met kabel, en 2 repeaters die ik zelf aangeschaft heb zonder kabel.

Mijn advies, gooi die dingen in de vuilnisbak, dergelijke repeaters leiden vaker tot een verslechtering van de wifi dan voor een verbetering.

Wat is het merk en type van die repeaters?


Ik heb 2 repeaters van TP-link. 

En dan de Expedia WiFi van KPN. 

En dan de vraag, (ook aan Kop) hoe kan ik de Wifi verbeteren en wat moet ik daar voor aanschaffen? 

Met de raad van KPN kom ik namelijk niet verder, al zijn ze altijd heel behulpzaam en hebben veel kennis van zaken. 

Ik heb boven en beneden goede wifi nodig.

 

Dat er met veel mensen naar Formule 1 word gekeken begrijp ik ook ja, maar waarom is het dan op KPN 4G niet te kijken, amper ooit 20 seconden normaal scherm, en via een andere provider oraal geen problemen of gestotter? 


Ik heb 2 repeaters van TP-link. 

En dan de Expedia WiFi van KPN. 

En dan de vraag, (ook aan Kop) hoe kan ik de Wifi verbeteren en wat moet ik daar voor aanschaffen? 

Met de raad van KPN kom ik namelijk niet verder, al zijn ze altijd heel behulpzaam en hebben veel kennis van zaken. 

Ik heb boven en beneden goede wifi nodig.

Ik lees dat je een Experiabox V10a hebt? Dan zou ik de Wifimanager van KPN doorlopen op www.kpn.com/wifimanager om aan het einde een of twee Superwifi-punten aan te schaffen. Deze kosten net zo veel als een repeater maar gaan veel beter presteren. Installatie hiervan voer je uit via de app ‘KPN Thuis’. De repeaters van TP-Link die lever je in bij de milieustraat. Zoals al genoemd werken repeaters vaak maar half en zullen eerder voor een verslechtering van het signaal zorgen. Vooral als alle wifiapparatuur dezelfde netwerknaam uitzendt kan het fenomeen ‘wifi stickiness’ optreden waarbij een apparaat zoals een telefoon perse vast blijft houden aan een wifipunt terwijl er al een betere beschikbaar is. Met roaming-technieken zoals toegepast wordt door de Superwifi, Experiawifi en Experiabox V10a is dit probleem al een stuk minder. Het netwerk stuurt namelijk een signaal uit naar bijvoorbeeld die telefoon dat de verbinding verbroken mag worden zodat een ander punt het over kan nemen. Helaas kan een apparaat nog steeds besluiten om dit te negeren maar die kom ik gelukkig vrijwel nooit tegen.

 

Dat er met veel mensen naar Formule 1 word gekeken begrijp ik ook ja, maar waarom is het dan op KPN 4G niet te kijken, amper ooit 20 seconden normaal scherm, en via een andere provider oraal geen problemen of gestotter? 

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Er zijn zo enorm veel factoren met betrekking tot 4G en het internet überhaupt. Het zou kunnen dat een zendmast op dat moment op zijn maximale capaciteit gebruikt werd bijvoorbeeld. Dat kan dan voor problemen zorgen, het kan ook weer wat anders zijn. Helaas is het dan ook onmogelijk om hier antwoord op te geven. 


Dan zal ik me toch nog eens verdiepen in een eventuele aanschaf van de super wifi's. 

Zo is het namelijk ook niks. Volgend jaar moeten beide kinderen via een laptop kunnen werken, dus moet ik iets veranderen. 

Bedankt voor de info!