Skip to main content
Beantwoord

Waarom is mijn DSL-internet langzamer dan bij buren, en kan dit door een gedeelde kabel komen

• May 24, 2025
  • 11 reacties
  • 136 keer bekeken

Goedendag,

Ik heb thuis een DSL verbinding voor internet (glasvezel niet beschikbaar). De max haalbare snelheid op mijn adres is 104Mbit, welke ik ook keurig haal. Echter, bij mijn beide buren is de max haalbare snelheid het dubbele. Navraag bij KPN leerde dat mijn kabel “gesplitst” is, en ook gebruikt wordt voor de aansluiting op het perceel naast mijn huis. (nummer A) Dit adres is echter een kerkhof, en daar is geen lijn aanwezig. (navraag gedaan). In mijn huis komen wel 2 aderparen (rood/blauw en oranje/wit) binnen. Zou “mijn” kabel echt onder de grond ergens doorgeknipt zijn, en doorgelust naar het “A” adres? Is er een mogelijkheid om dit te testen? Het tweede aderpaar werkt nu niet, dat heb ik wel kunnen testen.

Iemand met meer kennis van deze materie een idee?

m.v.g.,

Roger

Beste antwoord door Ik_Combineer

Maar zou KPN echt bij de aanleg 1 pair onderbroken en doorgelust hebben? Lijkt me zo omslachtig..

Ja dat denk ik wel. Er loopt 1 kabel door de straat. Daar zitten x aantal adertjes in. Elk huis moet tenminste 2 adertjes hebben. En dus moeten de adertjes verdeeld wirden over de adressen. Daarbij kan het heel goed zijn dat niet alle huizen 4 adertjes kunnen krijgen omdat er daarvoor te weinig adertjes in de kabel zitten.

Dit is echt voor 50% zekerheid het juiste antwoord. Door elke straat werdt vroeger een dikke kabel geplaatst met een X aantal aders en bij elke huis werden er 2 of 4 naar binnen gelast. Je kan niet zeggen dat elk huis in de straat pairbonding kreeg.

Wat ook heel goed een optie is is dat er vroeger wel pairbonding heeft gezeten maar dat er ooit 1 van de 2 lijnen defect is gegaan. KPN investeert in principe niet meer in koper en zal die 2e lijn dan nooit maken en enkel vdsl aanbieden.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 24, 2025

Je buren hebben blijkbaar pairbonding aangevraagd. Wat meldt de postcodecheck over jouw postcode?

• May 24, 2025

Hier gaat KPN niets aan doen denk ik. Dan zou KPN voor jouw huis de straat open moeten breken om de kabels aan te passen waarschijnlijk. Dat zal ze veel te veel moeite kosten.

Dat je geen pairbonding kunt krijgen is heel normaal. Dat geldt voor enorm veel adressen. Wij konden ook geen pairbonding krijgen toen hier nog geen glasvezel lag. Terwijl sommige andere adressen in de straat dat wel hadden.

• May 24, 2025

Je buren hebben blijkbaar pairbonding aangevraagd. Wat meldt de postcodecheck over jouw postcode?

Dat hoef je niet aan te vragen. Dat krijg je automatisch als dat nodig is om de snelheid van het abonnement te halen. En uiteraard alleen als het beschikbaar is.

Dit adres is echter een kerkhof, en daar is geen lijn aanwezig. (navraag gedaan).

Misschien is die niet aanwezig. Maar hij is wel voor dat adres gereserveerd kan ik me zomaar voorstellen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 24, 2025

De postcodecheck zegt idd ook 104Mbit. Bij de buren het dubbele, vandaar de vraag bij KPN. Pair bonding was niet mogelijk omdat het andere paar zich op een ander adres zou bevinden. (wat niet zo is) Maar zou KPN echt bij de aanleg 1 pair onderbroken en doorgelust hebben? Lijkt me zo omslachtig..

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 24, 2025

Of gewoon vanuit de verdeelkast een aparte lijn vanaf je twee andere aders. 

• May 24, 2025

Maar zou KPN echt bij de aanleg 1 pair onderbroken en doorgelust hebben? Lijkt me zo omslachtig..

Ja dat denk ik wel. Er loopt 1 kabel door de straat. Daar zitten x aantal adertjes in. Elk huis moet tenminste 2 adertjes hebben. En dus moeten de adertjes verdeeld wirden over de adressen. Daarbij kan het heel goed zijn dat niet alle huizen 4 adertjes kunnen krijgen omdat er daarvoor te weinig adertjes in de kabel zitten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 24, 2025

Ok, dan is dat (jammerlijk) duidelijk.. Op zich heel tevreden met KPN, en alle abo's in 1 pakket. Maar voor sneller internet (groter wordende kinderen, dus meer gebruik) is overstappen naar een andere provider dus de enige oplossing..

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 24, 2025

Hi ​@RJ75 , jammer inderdaad.
Dat moet wel een provider zijn die niet via dezelfde 2 adertjes internet levert. Alleen een coax verbinding (Ziggo?) of glasvezel van een andere partij (Delta, ODF ?) is dan een optie.

• May 24, 2025

Ik heb thuis een DSL verbinding voor internet (glasvezel niet beschikbaar). De max haalbare snelheid op mijn adres is 104Mbit, welke ik ook keurig haal.

Maar voor sneller internet (groter wordende kinderen, dus meer gebruik) is overstappen naar een andere provider dus de enige oplossing..

Met die snelheid mag/kan dat geen probleem zijn, als er wel een probleem is dan zit dat Zws ergens anders.
Een grote download zal hooguit wat langer duren, en die kan dan tijdelijk voor de andere gebruikers in de weg zitten, maar dat is met een hogere snelheid ook zo, alleen duurt het dan korter.

• May 24, 2025

In mijn huis komen wel 2 aderparen (rood/blauw en oranje/wit) binnen. Zou “mijn” kabel echt onder de grond ergens doorgeknipt zijn, en doorgelust naar het “A” adres? Is er een mogelijkheid om dit te testen?

In het verleden legde men altijd 2 aderparen (4 draadjes) naar elke aansluiting (huis, pand), dat noemde men toen 200% .
Dat was voor reserve, of kerktelefoon, en later ook een fax of extra nummer.

Als er een extra huis ergens tussen werd gebouwd dan kon het gebeuren dat het extra paar daar voor werd “opgeofferd”.
Er bestaan apparaten die de lengte van de lijn kunnen meten vanaf een kant van de lijn, zo weet ik dat mijn 2e lijn een korte lengte heeft, zo ongeveer tot waar een veel nieuwer pand staat.

Het tweede aderpaar werkt nu niet, dat heb ik wel kunnen testen.

Dat kun je zo niet testen, dat wordt niet standaard aangesloten in de centrale/straatkast.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • May 24, 2025

Dit is echt voor 50% zekerheid het juiste antwoord. Door elke straat werdt vroeger een dikke kabel geplaatst met een X aantal aders en bij elke huis werden er 2 of 4 naar binnen gelast. Je kan niet zeggen dat elk huis in de straat pairbonding kreeg.

Wat ook heel goed een optie is is dat er vroeger wel pairbonding heeft gezeten maar dat er ooit 1 van de 2 lijnen defect is gegaan. KPN investeert in principe niet meer in koper en zal die 2e lijn dan nooit maken en enkel vdsl aanbieden.