Skip to main content

Ik heb vandaag mijn abonnement aangepast (de dienst interactieve TV verwijderd). 
Ik heb daarna een e-mail ontvangen dat er een monteur langskomt: Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen

 

Via Twitter begreep ik dat ze mijn verbinding gaan upgraden. Wat gaan ze precies doen? Ik maak gebruik van pairbonding anders kan ik de gewenste internet snelheid niet halen.

Hoi @JoshuaL .  

Volgens mijn gegevens zat jij voor die verandering niet op pairbonding maar op Vplus.  Dus die monteur komt Bonding actief maken. 

Oude drager:

VPLUS_POTS

Nieuw carrier type:

BondedCopper

Nieuwe drager:

BVVDSL2_POTS


@Erwin_ ik Ben wel een beetje huiverig want in 2018 heb ik een heel complex probleem gehad wat ze uiteindelijk opgelost hebben.

Verder heb ik destijds begrepen dat er pairbonding gebruikt werd. Maar grote kans dat ik dan mis zit.

Wat is het verschil tussen beiden? In mijn modem staat trouwens “VDSL”. 
 

Het is puur uit nieuwsgierigheid!


Pairbonding is dat we gebruik gaan maken van een tweede aderpaar. 

Veel huishoudens hebben één aderpaar.   Sommige woningen meerdere. Jouw woning blijkbaar ook.

We sturen met pairbonding dus over beide aderparen internetsignaal en combineren dat weer tot één signaal in je modem.   Meestal leidt dit tot een verdubbeling van de snelheid. (Uiteraard ook afhankelijk van je gekozen snelheid in je abonnement)

Voor dit soort aansluitingen is altijd een monteur noodzakelijk.  Die maakt vaak een nieuw is/ra punt en test daarna de stabiliteit van de pairbonding. 

Ik voorzie momenteel weinig problemen maar ik kan natuurlijk niet met eigen ogen zien hoe de status van het koper in jouw wijk is. 

De monteur gewoon laten komen.  Ik denk dat het allemaal op z'n pootjes terecht komt en jij straks een stabiele snellere verbinding hebt. 


Bedankt voor de toelichting! Helaas laat de monteur nog even op zich wachten maar dan ben ik benieuwd naar zijn bevindingen (er komen trouwens 2 kabels uit het aansluit punt die met zo’n Y kabel naar m’n Experia Box gaat)!

 

Volgens de postcode check heb ik nu het maximaal haalbare qua snelheid op mijn adres. 
 

 


Ik neem aan dat je als modem de v10 hebt??


Ik neem aan dat je als modem de v10 hebt??

En branden daarop dan beide lampjes L1 en L2?

 


Ik neem aan dat je als modem de v10 hebt??

Klopt. 


Ik neem aan dat je als modem de v10 hebt??

En branden daarop dan beide lampjes L1 en L2?

 


Alleen 1 van de 2: 

 


Dan heb je nu geen pairbonding!!


Bedankt allemaal!


Nog even een vraagje uit interesse:  Wat haal je nu via speedtest? 

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm


@Erwin_ ik heb er een paar gedaan:

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/41e67ab0-22db-11ee-88f4-e5db12bfdb10

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/827cc020-22db-11ee-939e-99038d9b0c5c

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/d12fff70-22db-11ee-939e-99038d9b0c5c

 

De resultaten verschillen nogal zo te zien. Bij fast.com haal ik tussen de 120Mbps en 160Mbps.

Dit was tot voor kort allemaal wel iets hoger (Max 180Mbps) 


Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan. Ga naar status en dan naar geavanceerd.  Van die pagina graag een screenshot plaatsen. Kunnen we zien hoe de stand is.


@Joep1965

De actual en attainable rate zien er voor mij goed uit. Komt ook overeen met de resultaten van de postcode check. 


Maar waarom dan pairbonding???


Maar waarom dan pairbonding???

Als @JoshuaL een 200 mbit abonnement heeft kan dat met pairbonding gehaald worden.


Maar waarom dan pairbonding???

Als @JoshuaL een 200 mbit abonnement heeft kan dat met pairbonding gehaald worden.

Maar die snelheid heeft hij nu toch ook?! Of zie ik het niet goed!


Maar waarom dan pairbonding???

Als @JoshuaL een 200 mbit abonnement heeft kan dat met pairbonding gehaald worden.

Maar die snelheid heeft hij nu toch ook?! Of zie ik het niet goed!

Helaas gaat het allemaal automatisch door een systeem. Dus haal je 200< MB = over gaan op pairbonding indien beschikbaar bij elke wijziging. In dit geval is haalt meneer 0,15mb te weinig. In mijn ogen echt zonde om over te gaan op pairbonding aangezien de winst marginaal is maar ja 💁🏼


is er met pairbonding niet meer foutmarge omdat dan de snelheid over meer ader paren gaat 


 

@Joep1965

De actual en attainable rate zien er voor mij goed uit. Komt ook overeen met de resultaten van de postcode check. 

Ja, ik had al zo'n vermoeden.  Het is precies zoals @Ik_Combineer  aangeeft. Door die wijziging en 200/20 is pairbonding nu het scenario geworden. Op zich geen ramp maar ook weer een beetje zinloos. 

Wat dit kan opleveren is wat ‘overhead’ . Dus dat je iets meer bandbreedte hebt straks. Zelfs boven die 200.  

 

@robinjoo1 :  Theoretisch maak je het foutgevoeliger (want je betrekt er immers een extra koperlijn in).  Maar volgens mij is die techniek zo ingesteld dat van beide lijnen het optimale rendement gepakt wordt en dat wordt dan weer gecombineerd tot één signaal.

Laten we gewoon even afwachten.  Als het geen succes dan zijn er wel mogelijkheden om het terug te draaien. Maar ik ga er van uit dat het straks prima en stabiel gaat draaien. 


Dit maakt me wel extra huiverig want in 2018 heb ik juist heel erg veel problemen gehad met mijn verbinding. Het was een complex probleem waarbij ik zelfs een case manager heb gehad. 

In die periode hebben ze van alles geprobeerd. Misschien dat iemand wel even kan kijken in mijn dossier om te voorkomen dat er wat mis gaat.

 

In een PM die ik destijds naar de webcare op Twitter stuurde is te zien dat ik toen wel pairbonding had.


Voor de geïnteresseerde, dit is hoe het zit in mijn meterkast:


De monteur komt op 26 juli, ik zal de bevindingen van de monteur ook even delen!


Uit een service rapport (die is van 2016 trouwens, toen begonnen de klachten), de klacht omschrijving:

 


Dat grijze buisje zou de monteur kunnen vervangen door:

Dan kan er vervolgens een origineel Y-kabeltje gebruikt worden.

Of staat het modem niet in de meterkast? 


@Nick83 die staat inderdaad niet in de meterkast, die is op de begane grond en wij hebben een bovenwoning (ons woning begint op de eerste verdieping). De aansluiting ziet er zo uit:

 


Dan kan de monteur daar beter niets aan doen denk ik.