Skip to main content
Beantwoord

Waarom is verlengen van mijn internet en tv duurder dan een nieuw abonnement?

• March 4, 2026
  • 7 reacties
  • 39 keer bekeken

Ik krijg een verlengingsaanbod voor mijn huidige internet en tv-pakket. Daarbij is het maandbedrag voor internet € 2,00 hoger dan wanneer ik dit opnieuw zou afsluiten. Hoe kan dat? € 54,23 tegenover € 52,50. 

Beste antwoord door rvk01

Maar ik neem aan dat je dan wel een paar maanden korting krijgt??
Anders heeft verlengen volgens mij helemaal geen zin.

Ja, schijnbaar heeft inflatie geen effect op de prijzen die ze voor nieuwe klanten aanbieden. Dat is gewoon iets geks van alle providers.

Als het “verlengingsaanbod” dus niet voldoende is (voldoende korting over b.v. 6 maanden) dan is provider hoppen het voordeligste (om daar de volle korting te pakken en over een jaar weer terug te keren bij KPN met korting en prijs zonder inflatie).

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 4, 2026

Hallo ​@Wivliet ,

Dat komt door de inflatiecorrectie van 3,3% in juli 2025.  52,50 x 1,033 = 54,23.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 4, 2026

Nee, het abonnement wat bijna afloopt is € 54,23 per maand. dat bedrag blijft zo als ik verleng. Terwijl als ik dezelfde internetoptie van 1 Gb als nieuwe klant zou afsluiten, is het maandbedrag € 52,50. Bij inflatiecorrectie zou ik denken dat het maanbedrag nu hoger zou zijn dan 2 jaar geleden.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • March 4, 2026

Maar ik neem aan dat je dan wel een paar maanden korting krijgt??
Anders heeft verlengen volgens mij helemaal geen zin.

Ja, schijnbaar heeft inflatie geen effect op de prijzen die ze voor nieuwe klanten aanbieden. Dat is gewoon iets geks van alle providers.

Als het “verlengingsaanbod” dus niet voldoende is (voldoende korting over b.v. 6 maanden) dan is provider hoppen het voordeligste (om daar de volle korting te pakken en over een jaar weer terug te keren bij KPN met korting en prijs zonder inflatie).

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 4, 2026

Nee, het abonnement wat bijna afloopt is € 54,23 per maand. dat bedrag blijft zo als ik verleng. Terwijl als ik dezelfde internetoptie van 1 Gb als nieuwe klant zou afsluiten, is het maandbedrag € 52,50. Bij inflatiecorrectie zou ik denken dat het maanbedrag nu hoger zou zijn dan 2 jaar geleden.

Dat je nu 54,23 betaalt, dat snap ik. In juli 2024 heb je geen inflatiecorrectie gehad omdat jouw abonnement toen net daarvoor was afgesloten. In juli 2025 heb je de eerste inflatiecorrectie gehad. 

Als je nu verlengt, ontvang je waarschijnlijk een tijdelijke korting. Daarna ga je weer 54,23 betalen of eigenlijk meer, want er komt in juli 2026 ongetwijfeld een nieuwe verhoging aan. 

Als je niet verlengt, dan ontvang je geen tijdelijke korting, maar kun je na afloop van jouw einde contractdatum opzeggen (met een opzegtermijn van één maand).

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 4, 2026

Nee, die € 52,50 is zonder korting. Dus het standaard maandbedrag is lager dan het standaardmaandbedrag van het bestaande product.

Dat zal ongetwijfeld dat er in juli 2026 een verhoging aankomt maar dat doet niets af aan het verschil wat er nu is. Het loont dus om je contract te beëindigen en alles opnieuw af te sluiten ipv te verlengen. Bijzonder maar dan maak ik dus die keuze. Lijkt me voor Kpn veel extra kosten en gedoe, alle apparatuur retour en nieuwe opsturen, lager maandbedrag en een kado erbij. Ik snap het niet maar vind het prima.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 4, 2026

Nee, die € 52,50 is zonder korting. Dus het standaard maandbedrag is lager dan het standaardmaandbedrag van het bestaande product.

Dat zal ongetwijfeld dat er in juli 2026 een verhoging aankomt maar dat doet niets af aan het verschil wat er nu is. Het loont dus om je contract te beëindigen en alles opnieuw af te sluiten ipv te verlengen. Bijzonder maar dan maak ik dus die keuze. Lijkt me voor Kpn veel extra kosten en gedoe, alle apparatuur retour en nieuwe opsturen, lager maandbedrag en een kado erbij. Ik snap het niet maar vind het prima.

Dat kado gaat het sowieso niet worden. Dat geldt alleen voor klanten die minimaal zes maanden geen klant zijn geweest. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 4, 2026

Heb ook huisgenoten met een andere achternaam. Als ik het dan opnieuw af moet sluiten, dan op een andere achternaam. Creatief zijn is geen probleem. Omslachtig en onzin wel maar goed als dat is wat men wil, doen we dat toch…..