Skip to main content

Ik kom er maar niet uit, zowel KPN als reggefiber die het heeft aangelegd (nu kpnnetwerk.nl ofzo?) konden me telefonisch niet helpen

Ā 

situatie is als volgt, ik wil al een tijdje kpn aanvragen maar die zeggen dat ik geen glasvezel heb, maar dit heb ik wel in mij meterkast. Het is een gesplitste woning geworden paar jaar terug met aparte huisnummers en meterkasten etc en ook aparte aansluitingen van ziggo en kpn < dus niet helemaal goed)

Ā 

ik heb nu ziggo maar veel gedoe en slechte service, ik wil graag weer kpn en woon hier sinds kort, maar ze kunnen mij alleen maar een koper abonnement aanbieden (zie ISRA) ziet er niet uitā€¦. En heb tenslotte glasvezel. Waar ik vermoed dat het mis gaat is, dat mijn buren volgens het kpn systeem wel glasvezel hebben (geen aansluiting van glas) en ik volgens het systeem niet (wel aansluiting glas) ik heb de aansluiting is open gemaakt en om mijn vermoeden te bevestigen staat hier een sticker in met inderdaad het huisnummer van mijn buren, dit is dus of door elkaar gehaald, of bij het splitsen van de woning er nooit een tweede aansluiting is bij gemaakt en deze huidige aansluiting aan het verkeerde huisnummer is gekoppeld.

Ā 

Iemand advies of misschien hier wel kpn wat te doen? Ik kan wel koper aanvragen maar dat isra punt is ook niks meer,,, daarom ging ik naar ziggo omdat ik dan tenminsteĀ nog een betere verbinding had (zolang het werkt teminste)

Ā 

Aan de onderkant van dat glasvezel kastjeĀ komt een grijs geribbeld kabeltje/slangetje uit. Waar gaat dat heen? En zit er wat in dat slangetje?

Hoe hebben uw buren nu internet? Kan het wezen dat ze dit kastje gewoon in gebruik hebben?


In de kast ernaast van de buren zit alleen een isra huisaansluiting (niet zoā€™n ding met 100 draden wat er bij mij hangt)Ā 

Ā 

dat geribbelde slangetje lopen paar dunne groene draden door lijkt het, en verdwijnt in de muur.Ā 


Al eens via http://kpnnetwerk.nlĀ  de status bekeken? postcodecheck.


Zal niks uitmaken of je op netwerk.nl kijkt, je zal nu op het a nummer wonen en de glasvezel is gewoon op het oude nummer gebleven, dus zal @ward er even moeten induiken, die glasvezel is niet in gebruik zo te zien en moet aan het A nummer gekoppeld worden.


In de kast ernaast van de buren zit alleen een isra huisaansluiting (niet zoā€™n ding met 100 draden wat er bij mij hangt)Ā 

Dat maakt verder niet uit hoe het er uit ziet. Dal werkt via 2 draadjes. Dat zal bij u op dezelfde manier werken als bij dat van de buren.

Is het isra punt van de buren in gebruik? Zit daar wat op aangesloten? Heeft u al gevraagd hoe zij internet hebben?


dat geribbelde slangetje lopen paar dunne groene draden door lijkt het, en verdwijnt in de muur.Ā 

Dat is niet normaal. Kunt u de kap er wat verder af halen om te zien hoe dat zit aangesloten?


@Nick83Ā Die kap zou ik er niet verder laten afhalen, onder dat onderste stuk zit de fragiele glasvezel, gaat die stuk zit je op minimaal 400 euro kosten, afblijven dus.

@JV-NLĀ Ik vraag me trouwens af, dat gele kabeltje wat opgerold ligt, waar gaat de andere kant heen, als die ergens door de muur gaat kan die maar zo in gebruik zijn, is een patch kabel.


Ā 

@JV-NLĀ Ik vraag me trouwens af, dat gele kabeltje wat opgerold ligt, waar gaat de andere kant heen, als die ergens door de muur gaat kan die maar zo in gebruik zijn, is een patch kabel.

Hmmm... ik begrijp nu dat glasvezel binnen komt via dat grijze geribbelde slangetje. En waarschijnlijk via dat gele kabeltje naar de buren gaat. Gok ik zo. Dan is dit glasvezelpunt dus gewoon in gebruik.


Gele kabeltje hing los, deze heb ik daarom boven het kastje opgerold.

Ā 

heb het kastje open gemaakt, is gewoon open te klikken zonder dat de vezels bloot liggen dus beschadigd niks, zie fotoā€™sĀ 

Ā 

buurman heeftĀ geen vast internetĀ abonnement en tv.Ā Ā aansluiting kpn adsl en ziggo zijn dus niet ingebruik. Boven ons zitten maisonnette woningen en onder ons winkels en daar lopen ook glasvezelaansluitingen naar de woningen zover ik weet, kabel verdwijnt ook tussen andere kabels

Ā 


@Nick83Ā Inderdaad is via de geribbelde slang de aanvoer van de glasvezel, de patchkabel is waarschijnlijk blijven zitten na opzeggen van een abonnement, meestal T-Mobile en voorheen Vodafone die losse media converters gebruikten.

Nu is het dus zaak dat KPNnetwerk die glasvezel kabel aan het goede adres gaat koppelen zodat TS een abonnement op glasvezel kan gaan nemen.


Hoewel dat ISRA niet de jongste meer is geven die nog steeds uitstekend verbindingen door. Maar je wilt natuurlijk op glasvezel internet krijgen. Dat FTU ziet er inderdaad uit als een type dat tussen 2006 en 2012 ongeveer geplaatst werd door zowel Reggefiber als andere lokale aanbieders.

Als ik zo in de postcode checker het adres op zoek zoals ie op een van de foto's staat dan kom ik juist tegen dat glas beschikbaar is en koper niet. Hiermee kijk ik zonder toevoegingen.

Ook als ik dit adres invul in de webshop op kpn.com dan kan hier gewoon besteld worden op glasvezel.

Is het adres misschien tussentijds gewijzigd geweest door de gemeente? Dan zou het inderdaad kunnen dat deze nog foutief in de systemen staat maar op de postcode en huisnummer die op het stickertje in de FTU staan kan glasvezel besteld worden.


@NHendriks , Als ik het goed onthouden heb is dat adres voorheen een kantoor geweest, dit is opgedeeld in appartementen waarbij er meerdere toevoegingen zijn gebruikt en in 1 zit dus het oude ISRA en de glasvezel aansluiting waarbij het nummer dus niet meer klopt met de huidige werkelijkheid.


Zal niks uitmaken of je op netwerk.nl kijkt, je zal nu op het a nummer wonen en de glasvezel is gewoon op het oude nummer gebleven, dus zalĀ @ward er even moeten induiken, die glasvezel is niet in gebruik zo te zien en moet aan het A nummer gekoppeld worden.

Puur toeval dat ik dit topic zie. @Doornekamp33Ā heeft de verkeerde Ward getagd :-)

@NHendriksĀ Het punt is juist dat de vraagsteller niet op nummer 19 woont. Uiteraard kan je met huisnummer 19 bestellen maar dat lijkt me niet handig als je eigenlijk op een andere nummer/toevoeging woont.Ā 

@JV-NLĀ Ik kijk maandag even voor je in de BAG en de administratie om te zien of en wat er veranderd kan worden.


@Ward_ Als je nu eens wist hoeveel Ward's er zijn, je word er dol van, kon je geen makkelijker nickname nemen, als je eenmaal gereageerd hebt is het makkelijker, blijf jij alleen over.

Maar voor de volgende keer, ik ga dat streepje onthouden.šŸ˜‰


@Ward_Als je nu eens wist hoeveel Ward's er zijn, je word er dol van, kon je geen makkelijker nickname nemen, als je eenmaal gereageerd hebt is het makkelijker, blijf jij alleen over.

Maar voor de volgende keer, ik ga dat streepje onthouden.šŸ˜‰

Ik had altijd het idee dat mijn voornaam niet zoveel voorkwam šŸ˜

Maar dat streepje is wel belangrijk ja. Dat is specifiek bedoeld voor KPN medewerkers.


Hallo allemaal,Ā 

Ā 

bedankt voor de reacties! Het is inderdaad zo dat dit vroeger een kantoor was (weet niet precies hoelang geleden) en ik woon dus op 19-A en de glasvezelunit staat in mijn meterkast maar is dus waarschijnlijk aan het verkeerde huisnummer gekoppeld zoals ik begrijp.

Ā 

wat is nu handig? Want ik heb al een week geen signaal van ziggo meer door een fout aan hun kant en ik wordt elke dag aan het lijntje gehouden waardoor ik daar helemaal klaar mee ben en zsm naar een andere provider wil, (liefst terug naar KPN waar ik nooit gezeur had) en geen whosale provider er ligt enkel nog een lokale provider genaamd jonazĀ die via GPON werkt maar daar is de glasvezel ook niet vanĀ .
Ā 

wat zouden jullie doen, zsm een abbo bestellen en dan maar via de koper in laten gaan? (Zou nog kunnen functioneren uit jullie info)Ā Of wachten tot er wat gewijzigd kan worden en dan pas bestellen dat ik meteen glasvezel heb?

Ā 

bedankt voor jullie verhelderende adviezenšŸ™‚


Ā Ā 

@NHendriksĀ Het punt is juist dat de vraagsteller niet op nummer 19 woont. Uiteraard kan je met huisnummer 19 bestellen maar dat lijkt me niet handig als je eigenlijk op een andere nummer/toevoeging woont.

Aah, daar had ik even over heen gelezen. Het was nog vroeg šŸ˜…

Het huisnummer met toevoeging bestaat dan weer niet in onze administratie (volgens de postcode checker), kadastraal bestaat deze gelukkig wel :)

Ā 

Ā 

Zou nog kunnen functioneren uit jullie info)

Koper is niet beschikbaar op het adres zonder toevoeging omdat er al glasvezel ligt. Derhalve zal er helaas niet meer op koper geleverd kunnen worden.


Maar ik woon dus op het adres ā€œmetā€ toevoeging waar ook de glasunit hangt.

het adres zonder toevoeging heeft geen glasunit die hangt bij mij blijkbaar.

of zou ik daar gewoon op kunnen aanvragen en later wijzigen als alles goed gezet is?

Ā 

ps ik ben ff weten kijken op de in mijn meterkast hangende oude koperaansluiting, de aansluiting van de buren (zonder toevoeging dus) zit daar op aangesloten, er loopt een draad weg vanaf mijn koper aaansluiting naar zijn ISRA punt.Ā 


Op koper bestellen op 19A zou eventueel kunnen. Ik snap hoe vervelend het is om nu niks te hebben maar eerder dan maandag kan ik het sowieso niet regelen. Collega's die dit kunnen aanpassen (als dat de uitkomst wordt) werken niet in het weekend.Ā 


@Ward_Ā 

Ā 

wat zou je adviseren?

is het verstandiger om dan te wachten tot dit evt omgezet kan worden? Of alvast op koper te bestellen en dan te wachten tot de glasvezel werkt? Of 3e optie bestellen op nummer waar glas nu aan gekoppeld is in jullie systeem.


Nu op glas bestellen is sowieso niet aan te raden, als dat gewijzigd moet worden zou het abonnement uiteindelijk ook verhuisd moeten worden en dat betekent nog al watĀ 

Ā 

Ik zie dat koper wel beschikbaar is op het adres met toevoeging, ik denk dat ik een typefout had gemaakt waardoor ik de melding kreeg dat het adres niet bestond. Het snelste is denk ik om te bestellen op koper, zodra de glaslijn is omgezet naar het juiste adres kan er door de klantenservice een zogenoemde dragerwissel ingeschoten worden en wordt je alsnog op glasvezel omgezet door een monteur. De levering op koper kan goed ook gepaard gaan met een monteursbezoek omdat het een groot ISRA betreft, in dat geval is het handig om de monteur ook even in te lichten over de status van de glasvezelverbinding zodat deze niet van alles in gang gaat proberen te zetten.

Maar mogelijk is het wijzigen van het adres van een FTU ook wel zo geregeld, daar kan ik geen uitspraak over doen, in dat geval kan het weer handig zijn om daar nog even op te wachten.


Nu nog even niks doen. Als dit maandag lukt, kan je dinsdag of woensdag al glasvezel bestellen. Dan heb je het net zo snel of sneller dan de koper verbinding.

@NHendriksĀ het aanpassen van het adres kost 10 seconden. Het overtuigen van de collega die het moet doen wellicht iets langer.

Ā 

@JV-NLĀ Qua beschikbare providers:Ā Ā Je noemde Jonaz maar er zijn er nog meer met eigen apparatuur in de PoP. Ze leveren wel allemaal over deze glasvezelaansluiting.

Leusden is een voorbeeld van een maximaal open netwerk met KPN (en alle aangesloten wholesaleproviders), T-Mobile met eigen apparatuur, Jonaz met eigen apparatuur, Netrebel met eigen apparatuur en Tweak/Freedom met eigen apparatuur.


@Ward_Ā oke dan wacht ik dat af, moet ik nog ergens contact mee opnemen of kan ik wachten tot jij een poging kan doenĀ dit teĀ fixen? 🙂 super als dat zo kan


@PeterG

ander vraagje, toevallig zie ik in je signature ā€œci+ moduleā€ staan, heb je dit in je kpn abonnement? Of is dit mogelijk bij kpn? Dat is 1 van de redenen waarom ik toen naar ziggo ging , geen aparte ontvanger. Heb het liefste gewoon een kabel in me tv of een ci module en klaar haha


Enige voordeel bij jonaz lijkt me wel, ze hebben op het modem een coax uitgang voor simpele kabeltv, dus gewoon kabel in tv, smartcard en klaar geen extra ab en ontvanger. Kpn heeft alleen nog iptv zeker?