Skip to main content

Ben veel onderweg met de camper in de EU en kijk al heel lang TV via streaming vanaf mijn iPad via de Google Chromecast die aan de TV hangt. Met mijn oude abonnement van XS4ALL heb ik onbeperkt gebruik van 100Gb per maand. Ik heb nu een nieuwe TV in de camper, een Android smart TV. Prachtig, omdat je veel apps kunt downloaden, zo ook de KPN iTV app.

Ik dacht nu TV te kunnen kijken, direct zonder de chromecast. Echter, tot mijn verbazing zegt de iTV app dat je niet kunt kijken zonder vaste aansluiting op je internet. Dat wordt lastig in de camper.

Dus de chromecast er weer aan en iTV opstarten op de iPad en streamen naar de TV.

Of gewoon NLziet app opstarten op de TV en daarmee kijken. 
Het is natuurlijk kul dat je niet direct met de iTV app TV kunt kijken, maar wel vanaf de iPad uitzendingen kunt streamen naar die TV of kijken via de NLziet-app.

Waarom haalt KPN dit soort rare streken uit?

Ik vul mijn opmerking hierboven nog even aan met het volgende:

Via de app ARDi kun je alle Duitse zenders (terug)kijken, waar je je ook maar bevindt.

Ook met de Android-smartTV.

Waarom kan dit in Duitsland wel en via Kpn iTV niet?


Omdat het een dienst is die bedoeld is voor thuisgebruik. Net als de tv ontvangers. Die kunt u ook niet in Duitsland gebruiken. 

Dat u bepaalde zenders op een andere manier wel terug kunt kijken wil nog niet zeggen dat KPN dat dan ook zomaar mogelijk mag maken. Als KPN daar de licentie niet voor heeft, dan mag het gewoon niet.


Uw antwoord begrijp ik niet.

Het gaat er niet om om een KPN-ontvanger in Duitsland te gebruiken.

Waar het mij om gaat is, dat de iTV-app wel gebruikt kan/mag worden met een Android smartphone of tablet (en dan de uitzendingen streamen naar de smartTV middels chromecast), maar dat KPN niet toestaat, dat je dezelfde uitzendingen direct ontvangt met de geïnstalleerde app op de smartTV.

Ik doorzie daar de redenen niet van. Heeft m.i. niets te maken met rechten of licenties…..

Het is gewoon vervelend. Ik noemde de ARD als voorbeeld, die dit probleem geheel niet heeft gecreëerd.


Het is zoals Nick al vermeld .de apps in een televisie of streaming apparaat mogen niet buiten de eigen huisaansluiting gebruikt worden. Dit heeft te maken met de door een Europese Commissie vastgestelde portabiliteit eisen. Als portable zijn vastgesteld een smartphone, een tablet en een laptop. Alleen met die apparaten mag buiten de deur en in Europese Unie tv gekeken worden.

De apps voor Android-TV, Tizen, WebOS en Apple TV mogen en kunnen dus niet buiten de deur beschikbaar gesteld. De rechten (€) van programma's worden simpelweg niet gedekt door de Europese regels. Dus als providers ze wel beschikbaar zouden stellen zouden we of echt veel meer abonnement moeten betalen of ze zijn in no time failliet. 

Ook zou het niet zo handig zijn als de providers dit wel buiten de deur beschikbaar kon bestellen. Het abonnement delen wat mensen die dan dus alleen internet afnemen wordt veel te makkelijk. En dat is ook de bedoeling niet van deze app.

Het wordt dus of casten. Heeft je Android-TV trouwens geen ingebouwde chromecast? Die van Sony, Philips en TCL althans wel. En mijn losse Android-TV kastje hier ook.

Of je kunt voor in de camper NLziet nemen. 

Ohja. In Engeland kun je helemaal geen NL televisie kijken. In al hun wijsheid zijn zij uit de E.U. gestapt. 

N.B. Eerder noem ik ook Apple TV, voor thuis dus. Echter heeft kpn daar geen app voor. Alleen voor mobiel iOS. 

N.B. 2 Hier in Nederland is ook veel van de ARD1 app geblokkeerd. De ZDF app doet het hier helemaal niet. 


Uw antwoord begrijp ik niet.

Het gaat er niet om om een KPN-ontvanger in Duitsland te gebruiken.

Daar gaat het wel om. De app op de smarttv heeft dezelfde status als de tv ontvanger. Wat met de tv ontvanger niet kan, dat kan ook niet met de app op de smarttv. 

Even voor de duidelijkheid: het zijn 2 verschillende apps. De app op de smarttv is een andere app dan de app op de mobiel of tablet. 


Heeft m.i. niets te maken met rechten of licenties…..

Daar heeft het wel mee te maken.


@PeterG 

Je geeft het duidelijk aan: het zijn Europese regels die aangeven, dat je met een Android-TV niet buitenshuis mag kijken. Maar dat kan dus wel via een chromecast. Toch vreemd.

Dat kan ook niets met rechten en/of licenties te maken hebben.

En…..Duitsland hoeft zich kennelijk van die regels niets aan te trekken?

Met de app ARDi kun je, behalve ZDF en WDR, alle Duitse zenders (incl. Arte) direct bekijken op de Android-TV.

Je opmerking, dat je in de UK geen NL-zenders kunt beklijken, is kul. Ik ben zojuist weer terug van een reis door Schotland en kan daar, net als in de rest van de EU, via mijn internetabonnement van KPN (100Gb) en de chromecast gewoon TV kijken. De UK hanteert nog steeds dezelfde roaming als de EU.


 

Dat kan ook niets met rechten en/of licenties te maken hebben.

Dat kan wel. ARDi heeft kennelijk wel de licenties om de zenders via de app op de smarttv aan te bieden. KPN niet.

Het is net als een rijbewijs voor de auto of vrachtwagen. Heb je dat niet, dan mag je er gewoon niet mee rijden.

Als KPN de licenties niet heeft, dan mag KPN het niet doen terwijl een andere organisatie dat misschien wel mag.


Dan is het me wat duidelijker:

ARD is gratis. Ook voor buitenlanders.

KPN moet je betalen en heeft minder mogelijkheden.

Het beste is dus om het TV-abo van KPN op te zeggen en met NLziet in zee te gaan.


Het is zoals Nick al vermeld .de apps in een televisie of streaming apparaat mogen niet buiten de eigen huisaansluiting gebruikt worden. Dit heeft te maken met de door een Europese Commissie vastgestelde portabiliteit eisen. Als portable zijn vastgesteld een smartphone, een tablet en een laptop. Alleen met die apparaten mag buiten de deur en in Europese Unie tv gekeken worden.

Dit is niet correct, die "portabiliteitseisen" van de EU verbieden dat helemaal niet, het is simpelweg de provider (kpn) die het niet toestaat dat de app buitenshuis gebruikt wordt. Zij wordt daartoe gedwongen door de content providers (zenders) die niet willen dat hun content via die smart-TV app buitenshuis gekeken kan worden.

 

Overigens is dit te verhelpen door die Android TV een VPN verbinding op te laten zetten met een VPN server thuis en de smart-TV app via die VPN verbinding te laten communiceren. Het KPN TV platform ziet de televisie dan alsof deze thuis staat.


Dan is het me wat duidelijker:

ARD is gratis. Ook voor buitenlanders.

Dat u via hun eigen app gratis kunt kijken wil nog niet zeggen dat KPN het ook zomaar gratis door mag geven.

Google Maps is ook gratis. Maar dat wil nog niet zeggen dat elke autofabrikant zomaar gratis een navigatiesysteem gebaseerd op Google Maps in hun auto's mag (en kan) bouwen in hun auto's. 


@magro, @Nick83 

Het is niet ARDi maar ARD1. Uiteraard werkt IN Duitsland die app volledig. Hier in Nederland maar ten dele. Ik denk dat je IN Duitsland ook de ZDF app kunt gebruiken. In Nederland helaas helemaal niet.

wjb schrijft:
Dit is niet correct, die "portabiliteitseisen" van de EU verbieden dat helemaal niet, het is simpelweg de provider (kpn) die het niet toestaat dat de app buitenshuis gebruikt wordt. Zij wordt daartoe gedwongen door de content providers (zenders) die niet willen dat hun content via die smart-TV app buitenshuis gekeken kan worden.

@wjb. Ziggo spreekt hier over de Portabiliteitsregels mbt hun Android-TV (en AppleTV en Firestick app). Daar ga ik van uit en blijf er van uit gaan.
https://www.ziggo.nl/televisie/ziggo-go/ziggo-go-tweede-tv
Zie: ‘Waarom kan ik mijn … ontvanger niet meenemen buitenshuis en op vakantie in EU'.

 


@wjb. Ziggo spreekt hier over de Portabiliteitsregels mbt hun Android-TV (en AppleTV en Samsung app). Daar ga ik van uit en blijf er van uit gaan.
https://www.ziggo.nl/televisie/ziggo-go/ziggo-go-tweede-tv
Zie: ‘Waarom kan ik mijn … ontvanger niet meenemen buitenshuis en op vakantie in EU'.

En daar staat het helemaal correct. Het zijn dus niet die portabiliteitseisen die de provider verbieden de smart-TV app buitenshuis te laten gebruiken maar de afspraken met de content providers (zenders). Dat kpn haar smart-TV app niet overal binnen de EU beschikbaar hoeft te stellen staat buiten kijf maar dat wil nog niet zeggen dat zij de smart-TV app niet overal binnen de EU beschikbaar zou mogen stellen. Wat ze dan voor elkaar moet krijgen is afspraken daaromtrent met de content providers en dat kost vast en zeker te veel geld.


Aha. Duidelijk, @wjb . Je stelt het hier net effe duidelijker dan ik uit de Ziggo-tekst haal.


Prachtig! Hoe hier de door mij gewenste discussie ontstaat betreffende de app op smart-TV.

Zoals ik al in de aanhef van dit item aangaf, is het kennelijk KPN die eigenhandig deze beperking heeft ingebouwd. Kennelijk heeft NLziet dat beter geregeld: via die app kun je gewoon de NL-zenders bekijken.

Daar moet je ook voor betalen, maar minder dan bij KPN. En méér service.


Kennelijk heeft NLziet dat beter geregeld: via die app kun je gewoon de NL-zenders bekijken.

Ook bij NLZiet is de app voor grote schermen niet beschikbaar buiten Nederland.

Ook bij hun is het niet "toegestaan" de app buiten Nederland te gebruiken.

Het lijkt er echter op dat hun "oplossing" om dit af te dwingen verre van sluitend is. Zij stellen de app alleen beschikbaar in de Nederlandse app-stores maar als de app al geïnstalleerd is dan zou deze buiten Nederland wel eens gewoon kunnen werken.

Zie ook deze pagina.


@wjb 

Als ik weer in het buitenland kom, zal ik NLziet-app zeker uitproberen.

Overigens kan ik uiteraard altijd NLziet kijken via iPad + chromecast.

Je voor de hand liggende voorstel om een VPN-verbinding op te zetten en te gebruiken is mogelijk, omdat mijn smartTV geen mogelijkheid heeft dit in te stellen. Jammer, natuurlijk….


Zoals ik al in de aanhef van dit item aangaf, is het kennelijk KPN die eigenhandig deze beperking heeft ingebouwd.

(kleine) correctie: ook Ziggo en T-mobile hebben deze, wat jij noemt, beperking mbt de in tv's en streamingboxen aanwezige app.

Je Android-TV zou gewoon ook al een internet Chromecast moeten hebben. Die losse is (dan) helemaal niet meer nodig bij casten van de KPN iTV app van af de mobiel.

Het lijkt mij dat ook NLziet het buiten Nederland niet doet met de Android-TV app.

Daarnaast kun je de NLZIET-app niet op alle apparaten (groot scherm) installeren buiten Nederland. Op smartphone/tablet moet dit wel mogelijk zijn, zodat je NLZIET mee kunt nemen in heel de EU.  

 

Overigens kan ik uiteraard altijd NLziet kijken via iPad + chromecast.

En dat kan dus ook met de KPN iTV app in je ipad.


...

N.B. 2 Hier in Nederland is ook veel van de ARD1 app geblokkeerd. De ZDF app doet het hier helemaal niet. 

Dit klopt dus niet helemaal @PeterG . Live kijken met de ZDF app werkt hier inderdaad niet. Maar die 'Mediathek' functie van de app, dus het terugkijken (en ook het van tevoren kijken) van programma's, werkt perfect. Ik heb het hier op een Android TV box zonder problemen draaien.


Ik krijg bij veel programma's en zenders dat het niet beschikbaar is. 


@wjb. Ziggo spreekt hier over de Portabiliteitsregels mbt hun Android-TV (en AppleTV en Samsung app). Daar ga ik van uit en blijf er van uit gaan.
https://www.ziggo.nl/televisie/ziggo-go/ziggo-go-tweede-tv
Zie: ‘Waarom kan ik mijn … ontvanger niet meenemen buitenshuis en op vakantie in EU'.

En daar staat het helemaal correct. Het zijn dus niet die portabiliteitseisen die de provider verbieden de smart-TV app buitenshuis te laten gebruiken maar de afspraken met de content providers (zenders). Dat kpn haar smart-TV app niet overal binnen de EU beschikbaar hoeft te stellen staat buiten kijf maar dat wil nog niet zeggen dat zij de smart-TV app niet overal binnen de EU beschikbaar zou mogen stellen. Wat ze dan voor elkaar moet krijgen is afspraken daaromtrent met de content providers en dat kost vast en zeker te veel geld.

Dankjewel voor deze goede uitleg wjb. 


En wat gebeurt er met NLZiet in het buitenland wanneer je op de android tv ook bijvoorbeeld ExpressVPN hebt geïnstalleerd en deze instelt op een NL-server ?


NLZiet werkt prima onderweg op mijn TravelVision ANDROID Smart-TV.

KPN en Ziggo werken ook onderweg, maar dan moet je wel een ChromeCast gebruiken, omdat de smartTV niet werkt via een andere router dan je thuis-router.


KPN en Ziggo werken ook onderweg, maar dan moet je wel een ChromeCast gebruiken, omdat de smartTV niet werkt via een andere router dan je thuis-router.

Â