Skip to main content
Beantwoord

Waarom kan KPN geen 4Gbit leveren op mijn adres?

• August 28, 2025
  • 12 reacties
  • 148 keer bekeken

Beste KPN,

Hoe is het mogelijk dat jullie er niet 4Gbit kunnen leveren en ODIDO wel? Nee ik heb geen dubbele aansluiting?

Beste antwoord door Ik_Combineer

Odido huurt in sommige wijken plek in onze centrales om eigen apparatuur te plaatsen. Hierdoor kunnen hun soms andere snelheden leveren dan dat KPN zelf kan.

12 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • August 28, 2025

Odido huurt in sommige wijken plek in onze centrales om eigen apparatuur te plaatsen. Hierdoor kunnen hun soms andere snelheden leveren dan dat KPN zelf kan.

• Auteur
  • Helper
  • August 28, 2025

En is het zo veel werk om de apparaturen te vervangen door  XGS-PON ? 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 28, 2025

Heb even gekeken bij Odido, hier in Leeuwarden is ook maximaal 1 Gb bij KPN, maar Odido kan zelfs 8 Gb leveren voor de woekerprijs van €85.00 p/maand.
(alleen internet)
Ik bedank voor de eer. 😋😎

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 28, 2025

Vervangen is onmogelijk. Een NT is niet geschikt voor een PON netwerk. Dus als je de actieve apparatuur vervangt van GOF naar PON heeft niemand meer diensten. Dus er kan enkel bijgeplaatst worden en dan per klant een afspraak maken om het glasvezelkastje te vervangen. Maar als de kast vol zit kan dat ook niet, dus dan blijft het voorlopig wel een GOF verbinding.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 28, 2025

Maar wat wil je doen met die 4Gb?
Ik heb verleden maand mijn 1 Gb juist naar beneden bijgesteld op 100Mb en ik kan je verzekeren dat ik er niets van merk, alles werkt nog precies even snel als anders.
Maar als je grote bestanden wilt downloaden dan begrijp ik het.

• Auteur
  • Helper
  • August 28, 2025

Vervangen is onmogelijk. Een NT is niet geschikt voor een PON netwerk. Dus als je de actieve apparatuur vervangt van GOF naar PON heeft niemand meer diensten. Dus er kan enkel bijgeplaatst worden en dan per klant een afspraak maken om het glasvezelkastje te vervangen. Maar als de kast vol zit kan dat ook niet, dus dan blijft het voorlopig wel een GOF verbinding.

Kan dat niet geplaatst worden op de kosten van de klant?

• August 28, 2025

Wil jij (tien)duizenden euro's betalen dan?

• Auteur
  • Helper
  • August 28, 2025

alleen een kastje voor mij is toch geen (tien) duizenden euro's? Odido zou ook een kastje moeten plaatsen als ik 8Gbit/s wil hebben toch, als zo duur is zouden ze ook niet zomaar 8Gbit’s leveren terwijl mij lijn max 1Gbit/s is

• August 28, 2025

alleen een kastje voor mij is toch geen (tien) duizenden euro's? 

Er moet ook andere apparatuur in de wijkcentrale komen word er toch geschreven? En de kans is aanwezig dat daar überhaupt geen plek is. Dus dan moet eerst de wijkcentrale uitgebreid worden. 

Odido heeft vanaf het begin af aan die snellere apparatuur in de wijkcentrale hangen. Dus voor Odido is dat in principe niet zo veel duurder.

KPN moet bestaande goedwerkende apparatuur vervangen/bijplaatsen. Terwijl veruit de meeste klanten daar helemaal geen gebruik van zullen maken. Dat is voor KPN dus een flinke (extra) kostenpost.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 28, 2025

Zoals ​@Ik_Combineer al uitlegt dan moeten ze alle kastjes vervangen in jouw wijk, niet alleen jouw kastje en dan moeten ze bij elke klant ook de glasvezel veranderen, en afspraken maken….
Zo eenvoudig is het niet ​@RiCO_84 

• Auteur
  • Helper
  • August 28, 2025

Ok dan houd het gewoon op.

Bedankt voor jullie hulp!

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 28, 2025

Wel terechte vraag. Bij ons is echt al 1,5 jaar geleden snellere snelheden aangekondigd, maar tot op heden nog niet beschikbaar. Terwijl Odido dat al wel kan leveren. Interessant hoe dat werkt, thanks ​@Ik_Combineer!