Skip to main content

Beste KPN lezer,

Beide antwoorden van de zijde van KPN zijn irrelevant. De vraag luidt: Waarom krijg je geen ontvangstbevestiging van de retourzending van de diverse retourgoederen. Dat er geen ontvangstbevestiging wordt verzonden zit feitelijk al in de vraag opgesloten. Verder is de ontvangstbevestiging van Post.nl eveneens geen ontvangstbewijs van KPN, doch een verzendbewijs namens Post.nl.

Automatische verwerking hoeft een ontvangstbevestiging niet uit te sluiten, eerder het tegenovergestelde.

Blijft de vraag waarom niet, moet toch eenvoudig in te richten zijn.

Greetz,

Rocky

Beleid van KPN en niet alleen van KPN, toen ik nog klant bij UPC/Ziggo/Tele2 was werkte het op dezelfde manier. Verzendbewijs zeer goed bewaren. Je krijgt alléén een reactie als ze beweren niets van je ontvangen te hebben, maar je kunt dan gelukkig de verzending aantonen met het verzendbewijs.

 


Beste Jan D, Dank voor je antwoord maar het is nog steeds geen antwoord op mijn vraag c.q. blijf het vreemd beleid vinden. Apparatuur moet uiteindelijk ook ingeboekt/afgeboekt worden en geheel geautomatiseerd, via if then, een ontvangstberichtje genereren lijkt me peanuts. Is, kan het woord niet meer horen, nog CO2-vrij ook. Groet,


Hi @Ron K! Ik snap je vraag heel goed. En het is altijd fijner om je niet af te hoeven vragen als er nog bericht komt. Ik heb navraag voor je gedaan. Er zijn geen plannen om op korte termijn het proces te veranderen. Wel zien we gelukkig heel weinig structureel misgaan hierin. Daarnaast kunnen we waar dingen niet direct goed gaan bijna altijd snel ingrijpen en oplossen. Ik heb dus wel antwoord op de vraag op het beleid aan te passen. Het antwoord is op dit moment alleen nog nee. Dit kan in de toekomst veranderen, maar staat niet binnenkort op de planning. 


Beste Bram,

Dank voor je antwoord. Is in ieder geval helder, dat het op dit moment niet op de rol staat.

Zou mijn inziens wel onderdeel mogen uitmaken van de procesgang. Goederen retour, vervolgens de ontvangst daarvan bevestigen. Ik denk dat we het overall wel eens zijn dat een ontvangstbevestiging toegevoegde waarde heeft. Nogmaals dank.


Hmm, als jij het verzendbewijs, het bewijs dat PostNL het in ontvangst heeft genomen, goed bewaard is dat toch net zo goed? Als het dan niet bij het centrum is binnengekomen is het duidelijk een probleem wat zij met PostNL hebben.
Er wordt ook niet voor niets aangegeven het verzendbewijs zeker een jaar te bewaren.

Het is volgens mij juridisch best sluitend (anders zou het zo ook niet gaan).


Beste Peter,

PostNL wijst iedere aansprakelijkheid onvoorwaardelijk af, mits verzekerd verzonden. KPN kun je sowieso niet aansprakelijk stellen ingeval van niet ontvangen c.q. zoekraken.

Verder beperkt mijn vraag zich echt tot het niet ontvangen van een ontvangstbevestiging van de zijde van KPN bij retour sturen. Niet meer en niet minder. 


@Ron K , Als jij iets verzend via een pakketdienst, of dit nu PostNL of een andere is is de vervoerder aansprakelijk voor het goed, in de vervoerscondities word aangegeven wat je rechten zijn, vaak onverzekerd een paar cent per KG, levert dus niks op, maar ook je verzendkosten behoren vergoed te worden.

Maar nu stuur jij conform de richtlijnen iets naar een antwoordnummer, dan ben jij van alle verplichtingen af zodra een stuk is aangenomen door PostNL, zodra PostNL in de track & Trace aangeeft dat het is afgeleverd ben je van alle zorgen af, en zal de ontvanger hard moeten maken dat het niet ontvangen is of wat er in het pakket behoorde te zitten niet was wat er in behoorde te zitten, en hier gaat het vaak mis, de ontvanger claimt wel eens dat er iets mis is, maar moet dit naar jou toe hard maken met bewijs, en er is maar 1 soort bewijs waterdicht, film opname vanaf het moment dat het pakket aankomt en tot het uitgepakt word, elke tijd er tussen kan er iets gebeuren waar jij geen vat op hebt en er dus iets buiten jou macht om kan gebeuren.

Voor een geruststelling naar jou toe zou het beter zijn dat er een bericht komt dat het goed is ontvangen, maar dit is in zijn geheel overbodig.


De Postwet 2009

Belangrijker is hetgeen in de Postwet 2009 over de aansprakelijkheid voor kwijtgeraakte post- en pakketzendingen is opgenomen. In artikel 29 van de Postwet 2009 is expliciet opgenomen dat PostNL niet aansprakelijk is voor kwijtgeraakte poststukken en/of pakketten, tenzij de post of het pakket aangetekend of verzekerd is verstuurd.

Mijn eigenlijke vraag was al eerder beantwoord. Valt weliswaar buiten het bestek van mijn vraag maar ter illustratie, ook bij bestellingen/leveringen bij een Webwinkel blijft de afzender te allen tijde aansprakelijkheid ingeval van zoekraken. De webwinkel aanvaardt dit risico bij het aangaan van een overeenkomst. Omdat mijn gestelde vraag reeds beantwoord is sluit ik hierbij graag af. 


Omdat mijn gestelde vraag reeds beantwoord is sluit ik hierbij graag af. 

@Ron K 

Dat doe je door één van de antwoorden te kiezen als Beste Antwoord.Â